Lectură de 16 minute

27 Jan 2021 - Interviuri și Analize

Retrospectivă retail & FCMG: care au fost cele mai importante evenimente și lansări care au marcat anul 2020

Andra Imbrea

Anul 2020 a început ca oricare altul în industria de retail & FMCG: deschideri de magazine, lansări de produse sau inițiative și mișcări strategice. În luna martie însă, odată cu izbucnirea pandemiei de Covid-19, lucrurile s-au accelerat și industria de retail a trecut prin mai multe transformări, unele de impact, ce vor ajunge să definească strategia retailerilor și în anii următori. 

Ianuarie: exit-uri și tranzacții

La începutul anului, brandul de fashion Forever 21 închidea unul dintre cele două magazine pe care le deținea în România, cel din centrul comercial Sun Plaza. Adus pe piața locală în 2016 de compania Teren Management Europe, francizat exclusiv al Forever 21 in 9 țări din Europa, Forever 21 a închis la scurt timp și cel de-al doilea magazin, din Park Lake. Ulterior, în vara anului 2020 brandul a revenit disponibil în Europa, prin intermediul unui magazin online, care livrează inclusiv în România. 

Tot la începutul anului a fost anunțată tranzacția Prodal’94 în piața apelor minerale. Achiziția îmbuteliatorilor de apă minerală Lipomin și Carpatina a fost aprobată de Consiliul Concurenței în ianuarie 2020. Tot în aceeași perioadă este aprobată preluarea Sano Vita de Robo Healthy Food Investments SRL, parte a fondului american de investiții Highlander Partners, prezent în România prin intermediul grupului Ares, furnizor de servicii medicale.

Februarie: schimbări de management și noi intrări 

În februarie este anunțat noul director general al Bergenbier, Mihai Voicu, ce își preia funcția din martie 2020, aproape simultan cu izbucnirea crizei coronavirus. Pawel Musial, președinte executiv al Profi, revine la conducerea lanțului de retail, înlocuindu-l pe Daniel Cirstea. Pawel a mai deținut funcția de director general al Profi din 2010 până în 2015.

Tot în luna februarie presa internațională scria despre Pepco, discounter de fashion deținut de grupul sud-african Steinhoff, că a fost scos la vânzare. Trei fonduri de investiții erau interesate de o tranzacție estimată, la momentul respectiv, la 4,5 miliarde dolari. Vânzarea Pepco a picat odată cu izbucnirea crizei coronavirus, în iunie reprezentanții discounterului declarând că momentan prioritatea este de a readuce businessul pe linia de plutire. Pe plan local, Pepco a ajuns, în luna septembrie, la o rețea de 300 de magazine. 

Citeste si:
Retailerul home&deco Biano a lansat o tehnologie bazată pe inteligență artificială pentru cross-sell

Tot în luna februarie grupul ceh Miton, prezent în România prin intermediul GLAMI, anunța lansarea BIANO, motor de căutare online pe nișa home&deco, o platformă ce aduna inițial oferta a 75 de magazine online de mobilă. 

Finalul lunii februarie aduce un nou brand pe piața locală: gelateria elvețiană Movenpink deschide prima locație din România, în Băneasa Shopping City. Brandul este adus în sistem de franciză, iar investiția în prima locație se ridica la 250.000 de euro. 

Martie: măsuri de precauție și modificări în retail

În luna martie izbucnește pandemia de Covid-19 și pe plan local. O serie de măsuri sunt luate pentru a limita răspândirea coronavirusului, printre care închiderea școlilor, restricționarea adunărilor publice, închiderea granițelor, iar ulterior intrarea în carantină totală, începând cu 25 martie. Lanțurile de retail alimentar sunt asaltate încă de la începutul lunii de consumatorii care încep să golească rafturile. Marii retaileri anunță măsuri suplimentare de prevenție și precauție în magazine, precum case dedicate ONG-uri și vârstnicilor sau modificări ale programului de funcționare. 

Odată cu debutul crizei Covid-19 alimentele de bază, precum conservele, făina, orezul, mălaiul sau drojdia înregistrează creșteri explozive, iar sfârșitul lunii martie aduce creșterea categoriei produselor de curățare, precum și o migrare spre comenzi online. Alte măsuri luate de retaileri și producători în contextul Covid includ plafonarea prețurilor la produse sau donații de alimente, bani sau aparatura necesară în combaterea pandemiei. 

Citeste si:
Rohlik, cel mai mare supermarket online din Cehia, se pregătește să intre pe piața românească, după ce BERD a intrat în acționariatul companiei

O serie de producători încep demersurile pentru producția locală de dezinfectanți și geluri igienizante, printre care Farmec, Dacia Plant, Pasteur Filiala Filipești, Gerocossen, Techir sau măști și echipamente medicale, precum fabrica 1949 Târnava din Sighișoara. eMAG, Vivre, Benvenuti, Hervis, About You și mulți alți retaileri încep să comercializeze măști. 

La finalul lunii martie, Miniprix, retailer local de fashion, lansează un minimarket online cu produse alimentare și de curățenie, fiind printre primii jucători ce își oferă platforma și infrastructura necesare pentru a satisface nevoia din piață. Ulterior, retailerul lansează un aprozar cu produse locale. O mișcare similară vine în aprilie de la Watchshop, care deschide un supermarket online cu alimente și băuturi. De asemenea, retailerul Vivre oferă producătorilor offline de home&deco posibilitatea de a vinde online pe site-ul său.

Aprilie: magazine online și servicii de livrare 

Luna aprilie aduce lansarea farmaciei online Belladona, platformă lansată de lanțul de farmacii unde vinde produse fără prescripție medicală și dezinfectanți. AFI Europe România reprogramează deschiderea AFI Brașov, din luna mai în octombrie.

EuCeMananc devine Tazz by eMAG și începe livrarea într-o oră de la Mega Image, Dr. Max, Sensiblu și dm drogherie. Compania Urban Logistic își face intrarea pe piața de livrări la domiciliu din București cu un nou serviciu de personal shopping. În spatele Urban Logistic se află Lars Lund, fostul country manager al retailerului de mobilă kika în perioada 2006 - 2014. 

Tot în luna aprilie, retailerul independent Paco lansează magazin online și livrare la domiciliu pe bază de comandă telefonică, în județul Vrancea. Ca urmare a izolării și ale efectelor pandemiei, mulți consumatori migrează către formatele de proximitate și discount, ce se vor menține în topul preferințelor pe tot parcursul anului. 

În industria de retail non-alimentar, retailerii se confruntă cu dificultăți în a ține pasul cu cheltuielile generate de chirii și utilități având magazinele închise și cer intervenția autorităților. 

Mai: Investiții în producție și online 

În mai, antreprenorul orădean Alexandru Toth Ardelean investește 12,5 milioane de euro într-o nouă fabrică de panificație și patiserie Sandy Impex care va produce pâine artizanală pe flux automat, urmând ca jumătate din produsele realizate să ajungă peste hotare. 

Tot în luna mai Uber Eats se retrage din România, iar echipa este ulterior preluată de Tazz by emag. La finalul lunii mai, serviciul de ridesharing Bolt lansează în România Bolt Food. 

Se lansează și bakeronline.ro, platformă ce permite cofetăriilor, patiseriilor și ciocolateriilor să treacă gratuit în online. Topgel, producător român de înghețată și sortimente de patiserie cu sediul lângă Craiova, investește un milion de euro într-o nouă linie pentru producția de napolitane.

Un grup de investitori condus de antreprenorul Florin Mîndru a investit 240.000 de euro în proiectul Casa Berarilor Artizani, un concept nou de magazine beer-to-go (bere pentru acasă) cu peste 100 de tipuri de bere artizanală.

O serie de retaileri și producători accelerează tranziția către digital, magazine online deschizându-și Prefera Foods, Topshop, producătorul de lactate Napolact sau retailerul de încălțăminte CCC care a deschis magazinul online în luna martie, la scurt timp după izbucnirea pandemiei. Grupul suedez de modă H&M lansează operațiunile online în România pentru alte branduri pe care le deține. Este vorba despre COS, Weekday, Monki, &Other Stories și Arket, COS fiind disponibil din 2016 în România, dar doar în retailul fizic. 

Arctic închide fabrica de la Găești după ce se confirmă 66 de cazuri de Covid-19 în rândul angajaților. 

Iunie: formate noi 

Carrefour deschide bonteria Very&So, în București, ce comercializează parfumuri, produse de make-up, produse de îngrijire a casei și produse BIO.

Veranda Mall anunță lansarea marketplace-ului Veranda Mall Online, devenind astfel primul centru comercial ce propune chiriașilor săi o platformă de vânzare. British American Tobacco finalizează o investiție de 175 de milioane de euro în fabrica de la Ploiești. 

Ursus Breweries introduce pe piață gama Ursus Specialități, ce cuprinde trei sortimente distincte, distribuită la nivel național în toate marile lanțuri de retail.  BioEF, parte a Grupului RoPharma, își extinde gama de producție cu iaurturi cu melatonină și colostru bovin, după o investiție de 4,5 milioane de euro.

eMAG lansează Genius, serviciul prin care membrii pot face cumpărături nelimitate cu livrare rapidă și gratuită, plus alte beneficii. Vasile Armenean se retrage din businessul Betty Ice pentru a se dedica altor proiecte, la doi ani de la vânzarea afacerii cu înghețată către Unilever. Responsabilitățile sunt preluate de către Ionuț Ilie, Manager General al diviziei de înghețată din cadrul Unilever South Central Europe.

Coca-Cola HBC lansează în România brandul Costa Coffee și începe să distribuie cafea ambalată în rețele de retail și în punctele HoReCa partenere. Salconserv Food, deținută de oamenii de afaceri Raul Ciurtin și Eberhart Răducanu, investește trei milioane de euro în brandul Verdino, gamă cu peste 30 de produse, toate pe bază de proteină de mazăre, care substituie carnea. 

Producătorul de panificaţie Sam Mills din Satu Mare a fost preluat de compania daneză Givesco, după ce Consiliul Concurenţei a autorizat tranzacţia.

Iulie: investiții în concepte de retail 

Grupul Lactalis închide unitățile de producție Floreni și Vatra Dornei din cadrul societății Dorna Lactate. Brand-ul LaDorna și societatea Dorna Lactate își continuă existența în România, iar portofoliul de lactate LaDorna va fi produs în celelalte fabrici românești ale grupului.

În prima jumătate a acestui an, cei mai mari retaileri prezenți în România au pus pe hartă, în total, peste 170 de magazine. Retailerul PENNY, deținut de grupul german Rewe, anunță un proces de rebranding. Astfel, PENNY Market devine PENNY. Retailerul de bricolaj Brico Dépôt deschide un outlet în Chiajna, primul de acest fel al unui retailer DYI în România.

Retailerul Mega Image a fost amendat de ANPC cu 15.000 de lei, după ce inspectorii sanitari au descoperit mai multe nereguli în urma controalelor realizate de la începutul pandemiei de Coronavirus în România.

Liebrecht & wooD anunță că investește 25 milioane de euro în cel de-al doilea centru Fashion House în partea de Est a Capitalei, ce se va deschide în martie 2021. Iulius lansează un nou concept de retail pentru zonele rezidențiale în expansiune, Family Market. Primul proiect de acest tip este propus în comuna Miroslava din județul Iași și presupune o investiție de peste 6 milioane de euro. 

NEPI Rockcastle inaugurează cel de-al 20-lea centru comercial din portofoliul local: Shopping City Târgu Mureș. Rezultat al unei investiții de 70 milioane de euro, este primul mare mall deschis în anul pandemic. Deschiderea Colosseum Mall, programată pentru finalul lui 2020, se amână pentru 2021. 

Smithfield suspendă temporar activitatea din abatorul Freidorf din Timișoara, după ce se descoperă un focar de 93 de persoane depistate pozitiv cu coronavirus. 

Dr.Max, unul dintre lanțurile de farmacii din Europa Centrală și de Est, a lansat e-shop-ul DRMAX.RO cu livrare națională. Compania românească Misavan, producător și distribuitor de produse de curățenie și dezinfecție, intră în retail prin adaptarea gamei profesionale Dr. Stephan pentru consumatorii casnici. 

August: inaugurări în offline

Penny și Auto Total lansează Lyvra, serviciul de comenzi online cu livrare la domiciliu, disponibil în București și Ilfov. eMAG investește 90 de milioane de euro într-un nou centru logistic, la kilometrul 19 al autostrăzii A1, care se întinde pe o suprafață de 130.000 mp. 

Producătorul Mars anunță numirea lui Arman Sutbayev în funcția de Market Director pentru România, începând cu luna august a acestui an.  METRO Cash & Carry România anunță numirea lui Adrian Ariciu în funcția de CEO a companiei, începând cu data de 1 octombrie 2020.

Prime Kapital, dezvoltator și investitior pe piața imobiliară din Europa Centrală și de Est, a inaugurat la Târgoviște primul centru comercial din județ, Dâmbovița Mall. Băneasa Shopping City anunță deschiderile planificate pentru cea de-a doua parte a anului 2020: primul boutique Yves Saint Laurent Beauty din Europa, urmat de magazinele Hugo Boss, Various Brands și Sport Vision. Dezvoltatorul ceh RC Europe inaugurează cel de-al treilea parc de retail al grupului din România, cu o investiție totală de 9 milioane de euro, sub conceptul NEST, în Oradea.

Leroy Merlin deschide primul magazin din sectorul 3 al Capitalei, al patrulea magazin din București si ajunge la un număr total de 18 unități în rețeaua proprie. Flanco Retail deschide, în parteneriat cu Kaufland România, primul magazin de tipul shop-in-shop, în Târgu Jiu. 

OMV Petrom și Auchan Retail România anunță extinderea parteneriatului și vor ca în următorii 5 ani să ajungă la 400 de locații MyAuchan în benzinăriile Petrom din 250 de localități. 

Producătorul de produse din carne Vascar lansează o nouă gamă semipreparate Moldova în Bucate, în urma unei investiții de 1 milion de euro, în tehnologii noi și infrastructură.

Septembrie: preluări, deschideri, intrări 

Carrefour își mută supermarketul online în Bringo. Nestlé lansează pe piața locală o nouă gamă de produse în categoria de cafea sub brandul Starbucks, care permite românilor să consume cafeaua Starbucks acasă.

Cornelia Nicolae, managerul care a condus în ultimii 9 ani operațiunile Stefanel în România, pleacă din companie și se alătură Fashion House, în poziția de Retail Operations Director.

Altex anunță că a preluat Despec, distribuitor de produse IT&C, la câteva luni de la preluarea RTC Proffice, retailer de produse pentru birou și rechizite. 

Profi deschide primul concept store Profi, în Ploiești. Dedeman deschide un magazin în Ghencea, București și ajunge la o rețea de 54 de locații, după deschiderile din Slobozia și Lugoj din decursul anului.  

Tot în septembrie eMAG inaugurează primul showroom în Bulgaria, la Sofia, după ce în urmă cu trei luni compania a deschis în Ungaria primul său showroom din afara României.

La Romana, brand cu o tradiție de peste 70 de ani în producerea înghețatei artizanale, intra pe piața românească în sistem de franciză. Prima gelaterie este deschisă în Afi Cotroceni de către grupul Arsis, retailer independent din piața de telecom și cel mai mare dealer Vodafone. 

Octombrie: magazine self service, automatizate 

Mega Image lansează o nouă marcă proprie de produse, Nature’s Promise, din ingrediente naturale, certificate bio și fără gluten. Sport Time Balkans, noul distribuitor Nike, deschide primul magazin monobrand în România, în centrul comercial Mega Mall din București. 

Carrefour deschide în Timișoara primul magazin echipat exclusiv cu case self service. Julius Meinl lansează o gamă de capsule 100% biodegradabile, cu o inovație în ceea ce privește corpul capsulei: biopolimer compostabil. 

Se deschide Grab&Go, magazin complet automatizat, fără casieri, într-o locație de pe Calea Victoriei. Magazinul funcționează pe bază unei aplicații mobile. Magazinul se închide la începutul lunii decembrie. 

Agroland preia activitatea platformei Avicola Mihăilești, producător de ouă de consum și pui de o zi, care include șase ferme, aflate pe o suprafață de 30 ha, în județul Giurgiu.

IKEA începe livrarea prin Glovo pentru o gamă restrânsă de produse și doar în cadrul Capitalei. Extinderea serviciilor de livrare, prin aplicații proprii sau prin parteneriate, are loc în rândul marilor rețele de retail, printre care Mega Image, cora, Auchan, Kaufland, etc, atât cu Glovo, cât și cu foodpanda, tazz by eMAG. Aici mai multe informații despre serviciile de livrare lansate în 2020. 

Noiembrie: extindere în cash&carry 

Lăptăria cu Caimac atrage 3 milioane de euro printr-un plasament privat de obligațiuni, fiind primul business cu activitate în domeniul lactatelor care listează obligațiuni pe piața AeRO a BVB. Cris-Tim lansează Csárdás, un brand inspirat din zona Transilvania și care cuprinde o gamă largă de specialități din carne cu specific unguresc.

Workspace Studio, companie specializată în soluții de amenajare orientate către ergonomie, anunță intrarea pe piața de retail online după o investiție de 100.000 de euro în platformă și stocurile inițiale dedicate. 

Peeraj Group, unul dintre cele mai mari grupuri de francize de modă din România, ce deține peste 30 de magazine în întreaga țară, intră pe piața de eCommerce odată cu lansarea magazinului online distinctive.ro.  Producătorul și retailerul de fashion Braiconf închide magazinele din mall-uri și rămâne operațional cu o rețea de 12 magazine în România. 

Doraly Expo Market se extinde în cash&carry și închiriază un pavilion  de 9.000 mp magazinului Noi. De asemenea, Paco Supermarkets inaugurează magazinul Paco Cash & Carry în Focșani, marcând astfel intrarea pe segmentul de cash & carry.

Proprietarii hotelului Balvanyos Resort din județul Covasna lansează un magazin cu specialități de la mici producători din Transilvania, INdiVINO, în urma unei investiții de 50.000 de euro. 

Decembrie: eMAG, amendat 

eMAG investește 3 milioane de lei într-un program de sprijin pentru retailerii offline.  Mega Image lansează propriul serviciu de livrare rapidă pentru cumpărăturile prin aplicația de mobil din supermarketul online.

iSTYLE Retail România deschide primul magazin stradal din România, ajungând la un număr de douăsprezece locații fizice la nivelul întregii țări.  Investitorul român Cristian Pandel, proprietarul Christian Tour, lansează un concept inovativ de “farmacie” a viitorului, un magazin de familie dedicat sănătăţii şi stării de bine, sub brandul Yuga.

ROCA Investments anunță intrarea în acționariatul Artesana, brand românesc de produse lactate artizanale, prin achiziția unui pachet de 20% din acțiuni.

Profi încheie anul cu o rețea de 1.404 de magazine.  PENNY relansează marca proprie Hanul Boieresc și încheie anul cu o rețea de 276 de magazine. Auchan Retail România anunță implementarea serviciului Auchan Drive în 31 din cele 33 de hipermarketuri din rețeaua națională. 

eMAG a primit o amendă de 6,7 milioane de euro din partea Consiliului Concurenței. Retailerul este acuzat de abuz de poziție dominantă.

Sursă foto: Shutterstock 

Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Retrospectivă retail & FCMG: care au fost cele mai importante evenimente și lansări care au marcat anul 2020