Lectură de 8 minute

15 Apr 2020 - Interviuri și Analize

Paco Supermarkets lansează magazin online și livrare la domiciliu. Cum este afectat retailerul independent de pandemia COVID-19

Andra Imbrea

Paco Supermarkets, unul dintre cei mai mari retaileri independenți ce deține în județul Vrancea o rețea de 15 de magazine, pregătește lansarea magazinului online, după ce în urmă cu mai bine de o săptămână a lansat un serviciu de livrări la domiciliu pe bază de comandă telefonică. Am stat de vorba cu Feliciu Paraschiv, fondatorul Paco Supermarkets, despre cum s-a reconfigurat retailerul în contextul pandemiei de COVID-19 și care este impactul crizei asupra afacerii. 

Feliciu Paraschiv a fondat Paco Supermarkets în 1995, a ajuns să deschidă 15 supermarketuri în județul Vrancea și să aibă vânzări de 22 milioane euro, devenind astfel unul dintre cei mai mari retaileri români. Efectele pandemiei de COVID-19 se văd însă și în cadrul businessul Paco Supermarkets, deși poziționat pe nișa retailului alimentar, care înregistrează creșteri tot mai mari, însă și cheltuieli și provocări pe măsură. Criza provocată de coronavirus, schimbare obiceiurilor de consum, restricțiile de circulație au făcut ca retailerul să pună pe hold anumite proiecte pe care le avea, dar să demareze altele pe care nu plănuia să le lanseze tocmai acum.

Feliciu Paraschiv declara într-un interviu acordat retail.ro în luna martie că are planuri de a lansa un magazin online, însă "la vremea lui", deoarece "e slab procentul pentru FMCG, costurile sunt mari, însă evident aceasta este direcția”. Pandemia de COVID-19 a forțat multe companii să se digitalizeze și să se extindă în mediul online, precum Paco Supermarkets. Retailerul a demarat deja proiectul și pregătește lansarea magazinului online. 

Magazinul online al Paco va fi gata în aproximativ o lună și jumătate, maxim două, dacă totul decurge bine și conform contractului, spune Feliciu Paraschiv.

În urmă cu zece zile, Paco Supermarkets a lansat un alt serviciu adaptat la nevoile consumatorilor în contextul coronavirus. Este vorba despre DeliveRo, un serviciu de livrări la domiciliu din supermarketurile Paco pe întreg județul Vrancea, pe baza de comandă telefonică.

DeliveRo este un serviciu care se adresează în special persoanelor în vârstă, care nu au acces la internet sau abilități IT. Operatorul Paco care preia comenzile telefonice oferă detalii despre produse și prețurile la raft în timp real, iar apoi le adaugă în coș. Pentru produsele pentru care anumite detalii nu sunt suficiente, cum ar fi fructele, se poate iniția un apel video pe WhatsApp și se poate vedea procesul de selectare a produselor. 

Citeste si:
Industria de retail, motorul businessului Kangoopack. Afaceri de 24 milioane lei în 2020

“Este un serviciu care vine în sprijinul persoanelor vârstnice care nu se pot deplasa, dar în același timp și clienților care nu mai vor să treacă pe la magazin și pot face comanda telefonic, pentru ca apoi să le poată fi livrate produsele”, explică Feliciu Paraschiv. 

Planurile Paco Supermarkets înainte de criza COVID-19

Planul retailerului independent pentru acest an era extinderea pe zonei de cash&carry și deschiderea unui depozit logistic combinat. “Anul acesta este unul atipic, nu știm când vom termina depozitul în contextul actualei crize, nu știm cum să-l targetam, nu știm dacă nu vom avea la un moment dat magazinele închise din cauza carantinei, nu știm câte, nu știm la ce perioadă de la închidere le vom putea redeschide, nu știm dacă vom mai avea oameni cu care să lucram, nu știm mult”, povestește fondatorul Paco Supermarkets. 

Targetul nostru este simplu pentru anul acesta și realist: dacă ne putem plăti angajații, dările la stat, chiriile, utilitățile, va fi foarte bine!

Vânzări pe timp de pandemie 

De la începutul pandemiei, rețeaua de magazine Paco a înregistrat creșteri importante în vânzări. Începând cu a doua săptămână a lunii martie, supermarketurile Paco au bifat creșteri de 30-40% față de media zilnică, iar în anumite magazine s-au înregistrat și vârfuri de până la 80% în unele zile. 

Citeste si:
PayU: Piața de comerț online din România a ajuns la 7 miliarde de euro anul trecut

“Numărul de clienți pe zi nu a crescut cu mai mult de 20% -30% față de media zilnică pentru această perioadă, în schimb a crescut semnificativ valoarea bonului. În schimb, odată cu restricționarea accesului persoanelor în spațiul public vânzările au scăzut cu 20-25% sub nivelul prognozat pentru această perioadă și observăm tendința de menținere a consumului redus, explicabilă prin două motivații principale: consumul stocurilor procurate la începutul pandemiei, în contextul în care magazinele au rămas în continuare aprovizionate, și scăderea veniturilor populației care implică și drămuirea resurselor financiare pentru o perioadă fără finalitate previzibilă”, explica Feliciu Paraschiv.

Cum au crescut prețurile la produse 

În cadrul magazinelor Paco, prețurile au crescut ușor pentru anumite categorii de produse, precum dezinfectanți, alcool medicinal, drojdie, lămîi. 

“Sunt furnizori care nu au operat nici un fel de creștere - și aici mă refer la produsele de uz casnic, anumite categorii de cosmetice, rechizite, jucării -  dar au fost și furnizori care nu au putut să ne furnizeze mărfuri pe măsura cererii pieței și aici mă refer la geluri antibacteriene, dezinfectanți, alcool medicinal, drojdie, ceea ce a dus la creșterea prețurilor conform mecanismelor pieței libere. Au existat si cazuri de speculă, piața se reglează de la sine ușor, dacă nu se intervine prin măsuri nedemocratice”, explică Feliciu Paraschiv.

Alcoolul sanitar a avut o creștere de 6%  după ce a stagnat 9 luni (perioada pe care am supus-o studiului), ca după câteva zile să aibă iarăși o creștere de 72%, lămâile au crescut la importator cu 100% în câteva zile. La presiunea shopperilor care nu au înțeles mecanismele pieței libere și ale cererii și ofertei,  am fost nevoiți să postăm pe paginile de socializare asociate companiei noastre evoluția prețului de achiziție și vânzare la cele două produse. 

Creșteri semnificative ale prețurilor au mai fost la ceapă, cartofi, morcovi, orez, ulei, făină, mălai. “Unele creșteri au fost declanșate de isterii legate de Covid-19 și izolarea la domiciliu, respectiv posibila lipsă de alimente, altele de zvonuri pe toate rețelele de comunicare care arătau ca vitamina C ajută în lupta cu virusul - și care a dus la dublarea prețului la lămâi.  Evident, la cantitățile de făină vândure, avea să apară și o criză a drojdiei, ceea ce s-a și întâmplat și care și-a revenit în momentul de față... acum este drojdie in exces!”, spune directorul Paco Supermarkets. 

Probleme în lanțul de aprovizionare

Magazinele Paco nu au avut probleme cu stocurile de produse. Li s-au livrat cantitățile dorite, cu excepția mărfurilor care au lipsit la nivel național. “Asta pentru că noi am plătit și plătim de fiecare dată la livrare, fără termene de plată. Asta pentru că avem relații extrem de serioase cu furnizorii, relații care depășesc mult înscrisurile unui contract”, consideră fondatorul Paco Supermarkets. 

În ceea ce privește costurile suplimentare alocate de retailer pe timp de pandemie, acestea au depășit 5.000 lei pentru un supermarket cu suprafață medie de 500 mp. 

“Și continuă să crească din cauza coordonării haotice a centrelor de comandă a pandemiei. De exemplu, astăzi schimbăm toți dezinfectanții, cei folosiți până acum nu mai sunt agreați sau, mai exact, diferite organe de control agreează tipuri diferite de dezinfectanți. De astazi vom dezinfecta cu soluții care se folosesc la sterilizarea instrumentului medical și la dezinfectarea sălilor de operații”, spune Feliciu Paraschiv. 

Modificări și măsuri luate în magazine

Rețeaua de magazine Paco Supermarkets nu a suferit modificări în programul de lucru, explică Feliciu Paraschiv, cu excepția unui magazin non-stop care a ajuns să fie închis pe timp de noapte, “care scăzuse sub pragul de rentabilitate și avea o ușoară creștere negativă”. 

“Oamenii sunt mai importanți decât orice. Prin ei se derulează businessul, ei sunt resursa noastra, de ei trebuie să avem grijă maximă. Businessul îl reclădim, nu e o problemă, din cenușa proprie, e doar o imagine în mințile noastre prea conformiste, oamenii sunt cheia. Trebuie să ne asigurăm că nu transmitem boala,  să nu uităm că ne trec pragul peste 1.000 - 1.500 de persoane pe zi într-o singură locație. Deci prioritățile noastre sunt pentru echipă, consumatori, să încercăm să ne aprovizionăm cu mărfuri în permanență astfel încât să fim hub-uri alimentare pentru clienții noștri de proximitate”, spune Feliciu Paraschiv. 

Citește în curând pe retail.ro povestea lanțului de retail Paco Supermarkets. 

Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Paco Supermarkets lansează magazin online și livrare la domiciliu. Cum este afectat retailerul independent de pandemia COVID-19