Lectură de 11 minute

13 Jan 2022 - Interviuri și Analize

Trenduri din retail în 2022: evoluția în online, noi servicii oferite, cumpărăturile virale pe rețelele sociale și investiția în angajați

Roxana Vasile

Abonează-te pe  

Anii 2020 și 2021 au fost influențați de pandemie, deși în moduri diferite. În cursul anului 2020, mai ales când criza de COVID-19 abia începea, închiderile în masă și noile restricții au reprezentat provocări mari pentru comercianții cu amănuntul, deoarece încercau să găsească măsuri. În 2020, în timp ce unii retaileri erau focusați pe o modalitate de a-și continua afacerile, alți retaileri se clătinau, loviți de scăderea bruscă a vânzărilor. În 2021, falimentele au fost înlocuite de achiziții și de alte tranzacții, având în vedere o stabilizarea a industriei de retail. În 2022, însă, în industrie par să se contureze alte trenduri.

După un val de falimente în 2020, anul 2021 a fost un an mai calm și mai prosper. Setul de provocări cu care s-au confruntat comercianții cu amănuntul ca urmare a pandemiei a fost diferit: în loc de închideri temporare în masă, retailerii și-au petrecut anul încercând să facă față provocărilor din lanțul de aprovizionare și scumpirilor materiilor prime.

Companiile investesc local

Lanțul de aprovizionare la nivel mondial a suferit provocări masive în 2021. Pandemia de COVID-19, creșterea cererii, deficitul din producție, precum și o lipsă acută a forței de muncă au afectat pe deplin capacitatea unor retaileri de a face stocuri. Însă, aglomerația de marfă ar putea să fie un pas conturat în 2022, scrie Retail Dive. Diverse presiuni și costurile materiilor prime care se vor menține ridicate vor persista și în 2022.

Astfel, pentru unii retaileri, 2022 ar putea fi un an pentru evaluarea, regândirea și investiția în lanțurile de aprovizionare pe termen lung și o strategie de a investi pe plan local.

Spre exemplu, producătorul mondial de băuturi Coca-Cola are un buget de investiții de circa 30 de milioane de euro pentru 2022, destinat celor trei fabrici din România și vrea să extindă depozitul și să automatizeze zona de încărcare a produselor pentru vehiculele grele, astfel încât șoferii să își programeze un interval orar la care să ajungă să ridice marfa din unitatea din Ploiești.

Comercianții trebuie să își regândească relația cu angajații

Comercianții cu amănuntul s-au luptat să își păstreze magazinele și depozitele, ca urmare a problemelor logistice. Unii retaileri, pentru a atrage candidații, au răspuns cu salarii mai mari, dar și alte avantaje. Unii retailerii au alocat un buget mai mare pentru salariile angajaților și au adăugat beneficii pentru a le eficientiza munca și a crea un echilibru între viața profesională și viața personală.

La nivel local, retailerul Penny a crescut venitul minim net disponibil pentru angajați din magazinele și centrele logistice din țară, iar orice nou angajat al companiei, precum și angajații actuali, primesc un venit minim net de 2.275 de lei ce include și bonurile de masă.

Se va menține nevoia de a cumpăra haine?

Dacă 2020 a fost anul care a încheiat vânzările de articole vestimentare, sector care a înregistrat pentru prima dată o scădere în ultimii 10 ani, anul 2021 le-a dat o nouă încercare. În 2020, 1,8 milioane de consumatori adulți au renunțat la achiziționarea de articole vestimentare și nu au alocat niciun ban pentru acest sector, conform cercetării The NPD Group.

Citeste si:
S-a deschis încă un mall în România: peste 100 de milioane de euro investiți în noul centru comercial 
S-a deschis încă un mall în România: peste 100 de milioane de euro investiți în noul centru comercial 

Pe de altă parte, în 2021, mai mult de 60% dintre consumatorii din Statele Unite au declarat că garderoba lor trebuie reîmprospătată. În primele opt luni ale anului 2021, comercianții cu amănuntul de îmbrăcăminte au înregistrat venituri mai mari cu 13,3 milioane de dolari decât în ​​2019 sau cu 10% mai mult.

Întrebarea este, însă: la ce să ne așteptăm în 2022, având în vedere că reapariția pandemiei a reintrodus un nou nivel de incertitudine care ar putea afecta modul în care oamenii se îmbracă și cheltuie?

După scăderi dramatice ale comenzilor pe tot parcursul anului 2020 la categorii de produse precum fuste (-69%), rochii (-67%) și sandale (-43%), cele mai căutate articole au revenit în garderobele românilor. Astfel, conform datelor interne ale Glami, încă de la începutul verii, din iunie 2021, traficul și comenzile au crescut pentru rochii (+34%), sandale și platforme (+30%) și fuste (+23%), comparativ cu iunie 2020.

Articolele de îmbrăcăminte pentru casă vedete ale anului anterior, cum ar fi pantalonii de trening și hanoracele, unele dintre bestsellers 2020, au scăzut cu procente semnificative: -42% pentru comenzile la pantaloni de trening și -48% pentru hanorace în 2021, comparativ cu 2020, potrivit unui studiu Glami.

Anul trecut, pantalonii de trening au înregistrat o creștere de +71% YoY (comenzi în 2020 comparativ cu 2019), iar bluzele au crescut cu +61%.

Inflația și scumpirile din 2022. Cât de tare ne vor afecta?

Pe lângă o serie de alte preocupări ale consumatorilor, inflația s-a alăturat acestei liste. Astfel, în noiembrie, prețurile au fost mai mari cu 7,8%. Datele Institutului Național de Statistică arată că în luna noiembrie au crescut prețurile produselor nealimentare cu peste 10%, alimentele cu 6,10%, iar serviciile cu peste 4%.

Tariful la gaze a crescut cel mai mult față de acceași lună a anului trecut, cu peste 49%. Mai mulți bani plătim acum față de anul trecut și pentru energia electrică și cea termică, cu 8%, respectiv 10%.

În noiembrie, toate alimentele au fost mai scumpe comparativ cu anul trecut. Prețul uleiului a crescut cu 28%, pâinea, făina și mălaiul s-au scumpit cu peste 9, respectiv 12%, în timp ce pentru kilogramul de cartofi am plătit în noiembrie cu 23% mai mult față aceeași perioadă a anului trecut. Scumpiri au fost înregistrate și pentru țigări.

Retailerii dezvoltă alte servicii

Retailerii continuă să își îmbunătățească serviciile prin diferite noutăți pe care le aduc clienților. Astfel, la nivel local, retailerul electro-IT Altex, în parteneriat cu una dintre cele mai mari agenții touroperatoare din România, Karpaten Turism, a lansat un nou serviciu, Altex Travel, prin care clienții își pot alege vacanțele direct din magazinele Altex și Media Galaxy, dar și online.

Oferta de lansare include peste 10.000 de pachete turistice către țări precum Grecia, Egipt, Turcia, Emiratele Arabe Unite (Dubai), Croația, Spania, Portugalia şi destinații exotice consacrate ale agenției Karpaten Turism – Maldive, Republica Dominicană, Kenya sau Zanzibar. În plus, zilnic, clienţii pot verifica ofertele last minute disponibile online și în magazine.

Magazinele online continuă să evolueze

După două decenii de creștere a comerțului electronic și o scădere a vânzărilor din mall-uri și a magazinelor universale, mulți retaileri și-au restrâns magazinele în ultimii ani și au pus la dispoziție noi mijloace de a atrage clienții și de a le facilita accesul. Retailerul electro-IT Altex va lansa anul acesta, cel mai probabil în luna martie, un marketplace.

Și retailerul online Elefant va lansa curând platforma Marketplace, care este finalizată din punct de vedere tehnic. Compania a cerut majorarea capitalului social pentru a investi în dezvoltarea noului instrument ce va fi lansat pe piață.

Retailerii continuă să vină pe piață cu mărcile proprii

Au trecut vremurile în care comercianții cu amănuntul își atașau numele mărcilor private la un preț ieftin, simplu și de calitate scăzută. Acum, comercianții tratează mărcile private ca pe niște motoare de creștere profitabile care le permit să obțină o cotă de piață mai mare. Retailerii generaliști, comercianții cu amănuntul au început să își lanseze propriile mărci private.

Recent, Mega Image a creat o nouă marcă proprie, MEGA, care include o gamă de produse alimentare și nealimentare, disponibilă în toată rețeaua de magazine din România. Și discounterul Lidl are propria marcă de produse, neutre din punct de vedere climatic, Cien. Clienții pot alege și produse regionale locale, precum cele din gama marcă proprie Cămara Noastră și legumele și fructele de la furnizori din România.

Trendurile din retail în 2022

Comercianții cu amănuntul și-au îmbunătățit experiența pe care au oferit-o consumatorilor, comparativ cu anii anteriori. Iată alte tendințe ale pieței de retail în 2022:

Magazinele fizice rămân importante pentru retail

În timp ce comerțul online a depășit un trilion de dolari în 2021, magazinele fizice vor fi în continuare foarte relevante pentru cumpărături, cu 84% din vânzări provenind din magazinele fizice, scrie Forbes. Astfel, în continuare retailerii continuă să investească în deschiderile de magazine

La nivel local, Penny își continuă expansiunea. Cu peste 300 de magazine deschise în acest moment, retailerul își propune să ajungă la 600 de magazine și 6 depozite în țară. Pentru 2022, Penny are în plan deschiderea a 35 de magazine. Și Lidl și-a continuat expansiunea în 2021, deschizând magazine în mai multe orașe ale țării.

De asemenea, retailerul scandinav de mobilă Jysk își propune să ajungă la o rețea de 200 de magazine în România, să deschidă minim 15 unități în fiecare an și să modernizeze toate magazinele deschise înainte de 2018. În 2021, retailerul a inaugurat 15 magazine noi și a trecut de pragul de 100 de magazine în România.

Reducerea decalajului dintre cumpărăturile online și experiența din magazin

Online-ul a crescut în 2020, fiind un an în care toți retailerii, nevoiți să limiteze experiența din magazine din cauza situației pandemice, au decis să vândă online. Astfel, 20% din retaileri au început să vândă în online în 2020, în timp ce 46% dintre aceștia au confirmat faptul că au vândut mai mult online în 2020 față de 2019, potrivit unui studiu realizat de VTEX, soluție de comerț end-to-end, în colaborare cu compania de cercetare iSense Solutions.

În plus, jucătorii cunoscuți din retail și din e-commerce-ul românesc, ajunși la un business solid și o prezență cunoscută în piață, pot face un pas natural în evoluția lor și anume deschiderea unui marketplace.

Cumpărăturile devin virale pe rețelele sociale

Comerțul virtual este un domeniu în creștere în 2022, printre tehnicile la care retailerii apelează se numără influencer marketing. În 2022, utilizatorii de internet se pot aștepta să vadă mai multe oferte, o gamă mai largă de produse fiind oferite prin intermediul rețelelor sociale și o creștere a colaborărilor speciale între mărci, retaileri și influenceri. O tendință recentă a utilizatorilor TikTok care își postează ultimele achiziții cu hashtag-ul tiktokmademebuyit are peste trei miliarde de vizualizări. Astfel, pe plan local, marketingul prin influenceri a devenit din ce în ce mai important, tot mai multe companii apelând la acest tip de promovare.

Dacă ne uităm la creatorii de conținut din social-media, observăm că ei conectează oameni din medii sociale diferite, cu niveluri variate de educație, care locuiesc în diverse locuri. Mai observăm că audiența lor îi urmărește tocmai pentru că le recunoaște un domeniu de expertiză, pentru că are încredere în analizele, opiniile și soluțiile găsite de ei, scria Iana Cerednicenko, influencer marketing manager la Productlead într-un material de opinie pentru Retail.ro.

Prin urmare, influencerii sunt persoanele cu un anumit și rar set de daruri sociale, adică acel ingredient fără de care companiile nu pot declanșa viralizări ale mesajului de marketing.

Livrarea în timp real continuă

Livrările vor juca un rol important în 2022. Piața livrărilor online de mâncare și produse de supermarket s-a intensificat, iar la finalul anului trecut Glovo, unul dintre marii livratori de produse, a anunțat că va cumpăra foodpanda în România și Bulgaria, parte dintr-o serie de tranzacții separate cu Delivery Hero, una dintre cele mai mari platforme de livrare din lume. Consiliul Concureneței a autorizat abia în decembrie tranzacția, după ce a impus o serie de reguli pentru a se asigură că Glovo nu va face abuz de poziția dominantă pe care o va căpăta pe piață.

În 2022, noi nume își vor face intrarea pe piața din România. Pe piața livrărilor online s-au anunțat noi intrări, ceea ce va intensifica competiția. Nemții de la Grovy, cehii de la Rohlik, care deschid anul acesta supermarketul online Sezamo și start-up-ul italienesc de servicii cu livrare rapidă din supermarketuri Everli vor intra pe plan local în 2022.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Trenduri din retail în 2022: evoluția în online, noi servicii oferite, cumpărăturile virale pe rețelele sociale și investiția în angajați