Lectură de 7 minute

24 Sep 2021 - Interviuri și Analize

Lipsa șoferilor de camioane creează probleme în lanțul de aprovizionare al Marii Britanii și în statele UE

Roxana Vasile

Lipsa șoferilor de camioane afectează Europa, Germania, Franța și Spania ajungând la un deficit de 400.000 de șoferi de vehicule grele, ca urmare a închiderilor de porturi în China, alimentate de pandemia de coronavirus. Astfel, a fost declanșată o criză globală în ceea ce privește lanțul de aprovizionare, iar consecințele se vor reflecta în creșterea prețurilor, potrivit BBC.

Marea Britanie suferă în prezent de un deficit de 100.000 de șoferi de vehicule grele, pe care patronii din retail l-au blamat și l-au pus pe seama schimbărilor regulilor migrației post-Brexit și întoarcerea angajaților din Uniunea Europeană acasă.

Lanțul de supermarketuri Morrisons avertizează că lipsa șoferilor de camioane va duce la o creștere a prețurilor. Retailerul spune că se așteaptă ca lipsa șoferilor de camioane din Marea Britanie să ducă la o creștere a prețurilor pentru mai multe produse, criza fiind alimentată de lipsa șoferilor și de taxele de transport. Însă, retailerul se așteaptă să fie atenuată această creștere și alte potențiale creșteri ale prețurilor, pentru a păstra valabilitatea bunului de consum.

Pe de altă parte, cercetările efectuate de analiștii companiei Transport Intelligence au descoperit că Germania are un deficit între 45.000 și 60.000 de șoferi de vehicule grele anul trecut. Numărul este în creștere, astfel încât Uniunea Internațională a Transportului Rutier avertizează că se va ajunge la un deficit de 185.000 de șoferi până în 2027.

Retail jobs

Franța a trecut printr-o criză similară, cu o scădere a numărului de șoferi de camioane de 43.000 din 2019, scrie Daily Mail. Pe de altă parte, scăderea numărului de transportatori în Italia în 2019 a fost estimată la aproximativ 15.000 de șoferi, potrivit Transport Intelligence.

„Trecem prin cea mai mare lipsă a șoferilor de camioane pe care am văzut-o în istoria noastră recentă, de departe'', spune Jose Gomez-Urquiza, director executiv al agenției de imigrație Visa Solutions.

Firmele rămân fără materialele de care au nevoie

O lipsă a șoferilor de camioane și a procesatorilor de alimente din Marea Britanie a fost pusă pe seama regulilor post-Brexit. Experții spun că lipsa este cauzată, de asemenea, de o combinație de factori incluzând întoarcerea lucrătorilor din UE acasă după Brexit, care a cauzat anularea a 40.000 de testări pentru șoferii care voiau să își carnetul pentru categoria de vehicule grele. În plus, experții au citat salariile mici și problemele fiscale pentru șoferi.

Chiar și școlile sunt avertizate să se aprovizioneze cu alimente pentru mâncăruri calde, spune David Visick, directorul de comunicare al Federației Distribuitorilor cu amănuntul, care avertizează că luna septembrie urmează să fie provocatoare pentru distribuitorii de alimente și pentru cei care încearcă să găsească suficienți livratori.

Citeste si:
Asociația Companiilor de Distribuție de Bunuri din România are un nou consiliu director. Care sunt obiectivele
Asociația Companiilor de Distribuție de Bunuri din România are un nou consiliu director. Care sunt obiectivele

Criza în lanțul de aprovizionare începe să afecteze acum gospodăriile britanice prin creșterea prețurilor lună de lună, potrivit ultimelor precizări ale British Retail Consortium.

„A existat o ușoară creștere a prețurilor față de luna precedentă. Există câteva indicări modeste care avertizează că o creștere a costurilor începe să se remarce în prețurile produselor. Retailerii alimentari încearcă să își mențină prețurile scăzute pe cât posibil. Dar presiunile crescute - de la creșterea lanțului de aprovizionare, regulile post-Brexit- înseamnă că acest lucru nu va fi suficient de sustenabil pe termen lung și este așteptată o creștere a prețurilor alimentelor în următoarelor luni. Guvernul trebuie să acționeze rapid și să crească numărul testelor de conducere care vor urma, să ofere vize temporare pentru șoferii din UE și să facă modificări cu privire la modul în care poate fi finanțată formarea șoferilor pentru vehicule grele'', spune Helen Dickinson, directorul executiv al British Retail Consortium.

Eurostat estimează că inflația anuală a zonei euro este de așteptat să fie de 3% în zona august, în creștere față de luna iulie, când era de 2,2% - cel mai înalt nivel pe care îl atinge din 20211 până în prezent, depășind inflația stabilită de Banca Centrală Europeană de 2%.

Lipsa șoferilor, mai accentuată în Marea Britanie

Lipsa șoferilor de camioane a fost blamată de muncitorii din Uniunea Europeană care părăsesc Marea Britanie după Brexit odată cu pandemia și schimbările de taxe mult prea mari pentru șoferii UE. Industria estimează că este o scădere de 100.000 de șoferi.

,,A spune că acest lucru este o problemă a Brexitului este complet neadevărat. De vină pentru aceasta este coronavirusul'', completează Grant Shapps, un politician britanic.

Shapps spune că Marea Britanie nu este singura care a avut probleme în lanțul de aprovizionare, în aceeași situație fiind și industria din State, Polonia și Germania. Secretarul general al Transporturilor afirmă, însă, faptul că testarea șoferilor de camioane pentru obținerea permisului ar fi accelerată în acest caz. Grupul Morrisons și alți retaileri concurenți au observat lipsuri pe rafturile magazinelor ca urmare a acestei scăderi în lanțul de aprovizionare.

Morrions spune că întreaga industrie alimentară a Marii Britanii a trecut prin diferite provocări odată cu începutul pandemiei de coronavirus și creșteri susținute ale costurilor lanțului de aprovizionare, care erau în afara ariei de control.

„Ne așteptăm la o inflație a prețurilor în această industrie, în retail, în a doua jumătate a anului curent, provocată de creșterile recente ale prețurilor mărfurilor și de inflație, precum și de lipsa conducătorilor auto de vehicule grele'', spune retailerul.

Cum au fost companiile afectate

  • Retailerul Morrisons a avertizat că lipsa șoferilor de camioane va duce la o creștere a prețurilor
  • Retailerul Wetherspoons, care operează o rețea de baruri în Marea Britanie și Irlanda, declară că în unele baruri pe care le deține au rămas fără distribuitori de bere
  • Brewerss Heineken și Molson Coors, companie multinațională canadiană de băuturi și fabrici de bere cu sediul în Toronto, Ontario, declară că au fost afectați de lipsa șoferilor de camioane
  • Coca Cola Europacific Partners menționează că unele supermarketuri rămân fără Coca-Cola dietetică din cauza lipsei șoferilor și a problemelor în aprovizionarea cu cutii de aluminiu
  • Nando's a închis temporar 50 de site-uri din cauza problemelor în ceea ce privește lanțul de aprovizionare
  • McDonalds a oprit vânzarea de milkshake-uri și băuturi la sticlă ca urmare a lipsei șoferilor de camioane care să le transporte
  • Haribo, distribuitor german de dulciuri, are probleme în ceea ce privește livrarea în Marea Britanie ca urmare a lipsei șoferilor de vehicule grele
  • Directorul Iceland, distribuitor de alimente congelate din Marea Britanie, a spus pentru BBC că firma anula 30-40 de comenzi pe zi, ca urmare a lipsei livratorilor.

Stocuri în scădere pentru companiile britanice

Biroul de Statistică Națională al Marii Britanii, citat de Daily Mail, spune că studiul său recent cu privire la business-uri arată că 27% din firmele alimentare au raportat un nivel mai scăzut comparativ cu nivelurile normale ale stocurilor - cea mai mare scădere din toate sectoarele.

Niveluri scăzute ale stocurilor, de 23%, au fost raportate pentru producători, și 25% pentru firmele din comerțul cu amănuntul, repararea autovehiculelor și industria motocicletelor.

Astfel, mai mult de una din șapte firme de construcții, 15,4%, au spus că nu au putut să găsească materialele de care au nevoie în ultimele săptămâni, în timp ce 9% din firmele de ospitalitate au raportat aceeași problemă.

Aproximativ una din cinci firme producătoare, 18,4%, au fost nevoite să schimbe furnizorii sau să găsească alte metode de a lua materiale, bunuri și servicii, cu 16,5% din firmele de construcții și 11,4% din companiile alimentare și ospitaliere care au raportat aceeași situație, potrivit Biroului de Statistică Națională.

Astfel, s-a constatat că mai puțin de jumătate dintre firmele de construcții și ospitalitate au putut face rost de toate materialele de care aveau nevoie fără probleme.

Însă, doar o parte dintre producători, 51,4%, au declarat că au putut să găsească toate materialele și bunurile de care aveau nevoie între 26 iulie și 8 august.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Lipsa șoferilor de camioane creează probleme în lanțul de aprovizionare al Marii Britanii și în statele UE