Lectură de 11 minute

10 Jul 2020 - Interviuri și Analize

Pierzătorii pandemiei: retailerii de fashion închid magazine pe bandă rulantă și concediază oameni

Andra Imbrea

Abonează-te pe  

În ultima perioadă tot mai mulți retaileri de fashion au anunțat impactul pandemiei de coronavirus asupra businessului: pierderi considerabile, magazine închise și vânzări în scădere. În pandemie, unele branduri de modă au rămas pe linia de plutire datorită vânzărilor din online, de aceea și investiții majore anunțate în continuare în această direcție. Despre "apocalipsa centrelor comerciale" se vorbește de câțiva ani, dar criza generată de noul coronavirus nu a făcut decât să grăbească acest proces, mai ales în piața de fashion, care comercializează produse "neesențiale", după cum ne-a arătat noul coronavirus. 

Închiderea magazinelor fizice pare acum o strategie de supraviețuire, în special pentru brandurile de fashion cu rețele globale. Tot mai mulți retaileri au devenit - în sfârșit - conștienți de necesitatea unei strategii online și alocă investiții pe măsură în această direcție. Acest lucru se întâmplă însă după ce noul coronavirus a închis comerțul offline, iar retailerii au fost nevoiți să se reprofileze: cei cu magazine online și-au concentrat toate eforturile în eCommerce, iar cei fără online au început să conștientizeze necesitatea unui astfel de canal de vânzare și să facă demersuri în acest sens.

Desigur, despre apocalipsa centrelor comerciale discutăm de câțiva ani încoace - cel puțin pentru piața din SUA, pentru că pe plan local mall-urile încă își păstrează supremația cel puțin o perioadă bună de acum încolo. Acest lucru se datorează și faptului că în România nu există comerț stradal - sunt prea puține artere cu trafic care să concureze cu centre comerciale.

Revenind la piața globală, retailul de fashion se confruntă cu o adevărată lovitură fix în zona de unde își scotea cele mai mari încasări: magazinele fizice. De la liderul pieței de fashion - Inditex - până la branduri de lux precum Versace, iată o scurtă trecere în revistă a brandurilor care au anunțat închideri de magazine, concedieri masive și planuri de investiții în online.

Proprietarul Zara închide 1.200 de magazine

Inditex, cel mai mare retailer de fashion din lume, ce deține brandurile Zara, Massimo Dutti, Bershka sau Stradivarius, a anunțat că va închide aproximativ 1.200 de magazine în special din Europa și Asia pentru a se concentra pe comerțul online.

Închiderea magazinelor fizice vine în contextul pandemiei de coronavirus în care proprietarul Zara a înregistrat o pierdere uriașă a vânzărilor, de până la 44% în primul trimestru al anului. Odată cu ridicarea restricțiilor de circulație, vânzările de îmbrăcăminte și accesorii și-au revenit, însă ritmul de creștere din offline nu se compară cu cel din online, unde Inditex a bifat o creștere de 50% în primul trimestru și de 95% doar în luna aprilie.

Anunțul închiderii magazinelor fizice vine la o zi după ce Inditex a anunțat investiții masive, de până la 3 miliarde de dolari, în comerțul online. Planul grupului de fashion spaniol este ca peste 25% din totalul vânzărilor să provină din zona de eCommerce până în 2022. La finalul anului 2019, vânzările online ale Inditex reprezentau 14% din total.

H&M, declin puternic în pandemie: 170 de magazine închise

Pandemia de coronavirus a afectat grav și afacerile gigantului suedez Hennes & Mauritz (H&M), al doilea cel mai mare retailer de fashion din lume. Dar, deși inițial se aștepta la un impact mai mare, H&M a raportat o scădere a vânzărilor cu 50% în perioada martie - mai, pe fondul redeschiderii anumitor magazine de la sfârșitul lunii aprilie.

Citeste si:
Primark dă startul campaniei masive de reduceri la hainele pentru copii
Primark dă startul campaniei masive de reduceri la hainele pentru copii

Vânzările de îmbrăcăminte și încălțăminte din trimestrul încheiat la 31 mai au ajuns astfel la 28,7 miliarde de coronane suedeze (3,1 miliarde dolari). H&M, care a început să-și redeschidă treptat magazinele din întreaga lume la sfârșitul lunii aprilie, după ce 80% dintre ele au fost închise de pandemia de coronavirus, a mai spus că vânzările în primele 13 zile ale lunii iunie au scăzut cu 20%.

Dar deși vânzările din locațiile fizice au continuat să scadă în comparație cu anul anterior, vânzările online ale H&M au crescut cu 36%, de unde și mișcarea strategică a retailerului de a extinde operațiunile online ale brandurilor din portofoliul său în mai multe piețe, inclusiv în România. Este vorba despre brandurile COS, Weekday, Monki, &Other Stories și Arket, COS fiind disponibil din 2016 în România, dar doar în retailul fizic.

Mai mult, H&M a anunțat că va închide 170 de magazine anul acesta, din cauza pierderilor înregistrate pe fondul pandemiei de Coronavirus. Retailerul nu a anunțat încă ce magazine vor fi închise.

Esprit, 50 de magazine închise și 1.200 de angajați concediați

Lanțul de magazine de fashion Esprit va închide jumătate din magazinele pe care le are în Germania și va concedia 1.100 de angajați. În plus, 100 de alte locuri de muncă vor dispărea din sediul companiei din Hong Kong.

Astfel, 50 de magazine din Germania se vor închide până în noiembrie, potrivit planului de restructurare al retailerului de modă. Această măsură vine după ce Esprit a anunțat, în aprilie, că va închide 56 de magazine din Asia. Lanțul de fashion speră ca această măsură să salveze, anual, peste 100 de milioane de euro.

Pierderi și în industria de lux: Michael Kors și Versace închid 170 de magazine

Și grupul de modă Capri, care deține brandurile de lux Jimmy Choo, Michael Kors și Versace, estimează o scădere a vânzărilor de 70% din cauza pandemiei de coronavirus și, ca urmare, vrea să închidă 170 de magazine în următorii doi ani.

Capri Holdings preconizează o scădere a vânzărilor cu până la 70% pentru trimestrul de la finalul lunii iunie. Prin urmare, grupul de lux ia în considerare să închidă 170 de locații fizice în următorii doi ani. CEO-ul Michael Kors consideră că până când nu va exista un vaccin este puțin probabil ca consumatorii să viziteze magazinele la fel ca înainte de pandemia de coronavirus. Prin această măsură, Capri "salvează" 120 milioane de euro în noul an financiar și estimează că ar putea redeveni profitabilă în prima jumătate a anului 2021.

Levi Strauss concediază 700 de angajați

Producătorul american de blugi Levi Strauss & Co a anunțat că intenţionează să concedieze aproximativ 700 de angajaţi, adică 15% din forţa sa de muncă, după ce a raportat o scădere a veniturilor cu 62% în trimestrul doi din 2020.

"Rezultatele din trimestrul doi din 2020 subliniază mediul extern dificil cu care ne-am confruntat în ultimele luni", se arată într-un mail trimis angajaţilor de directorul general Chip Bergh. Acesta a adăugat că în urma concedierilor firma va realiza economii anuale de 100 milioane de dolari.

În trimestrul doi din 2020, Levi a înregistrat pierderi nete de 364 milioane de dolari, parţial compensate de creşterea vânzărilor online. Veniturile nete au scăzut la 497,5 milioane de dolari, dar peste estimările analiştilor, care se aşteptau la 485,5 milioane de dolari.

Concedieri la Nike, după pierderi de 790 milioane de dolari

Și Nike, unul dintre cei mai mari jucători din piața de echipamente sportive, a anunțat că renunță la o parte din angajații săi. Anunțul vine la scurt timp după ce compania a raportat pierderi de 790 milioane de dolari în ultimele luni din cauza pandemiei de coronavirus, însă CEO-ul Nike spune că disponibilizările fac parte dintr-un plan de restructurare a companiei.

Gigantul de echipamente sportive a raportat pierderi de 790 milioane dolari în ultimul trimestru al anului financiar care se încheie în luna mai, din cauza pandemiei de coronavirus. Comparativ, în aceeași perioadă din 2019, Nike bifa câștiguri de 989 milioane dolari.

Segmentul de discount se confruntă cu provocări

Discounterii de modă au fost, de asemenea, afectați de pandemie. Grupul Pepco, care deține mărcile Pepco, Poundland şi Dealz în Europa și face parte din conglomeratul sud-african Steinhoff, se confruntă cu dificultăţi financiare. Grupul a raportat un declin de 16,3% al profitului în perioada octombrie 2019 - martie 2020, la 89 de milioane de euro, din cauza impactului pandemiei de coronavirus

"Perspectivele privind comportamentul consumatorilor în viitor rămân incerte şi planurile noastre reflectă aşteptările unui "nou normal" în mediul comercial, după stoparea pandemiei. Totuşi, este posibil să crească cererea pentru produsele noastre, într-o perioadă de incertitudini economice, şi suntem extrem de bine plasaţi pentru a profita de această tendinţă", a afirmat directorul general Andy Bond.

Primark, retailer irlandez de fashion ce activează pe segmentul de discount, a pierdut aproape 900 de milioane de euro din cauza pandemiei de coronavirus. Primark, care este prezent doar în retailul fizic și nu vinde online, a redeschis magazinele, însă estimează o scădere a profitului pe tot anul de aproape 70% din cauza crizei generate de Covid-19.

Vânzările Primark au scăzut cu 75% în perioada 1 martie - 20 iunie, ajungând la 650 milioane euro. Cu vânzări în scădere, dar costuri în creștere generate de măsurile de siguranță din magazine, reprezentanții brandului estimează o scădere a profitului operațional de la 913 milioane de lire sterline la o sumă cuprinsă între 300 și 350 milioane de lire sterline ( 330 - 390 milioane de euro).

Totuși, deși trendul retailerilor de modă este de închide locațiile fizice, Primark este printre singurele branduri care au ales să deschidă magazine noi în pandemie. Acest lucru se datorează probabil și faptului că Primark nu este prezent în online și nici nu intentionează să dezvolte infrastructura digitală în curând.

"Câștigători" în fashion - cei care au mizat pe online

Printre puțini retaileri de fashion care o duc bine în această perioadă se numără Mango, brand de modă spaniol. Mango a atras 900.000 de consumatori noi în online în ultimele luni, aproape dublându-și vânzările online.

Din 15 martie și până la începutul luni iunie, retailerul de fashion Mango a înregistrat până la 140 de milioane de vizite pe platformele sale online. Retailerul a atras 900.000 de clienți noi în eCommerce și și-a dublat vânzările online în perioada de lockdown.

Drept urmare, Mango a fost în creștere în această perioadă cu 20% în comparație cu perioada similară a anului trecut. În 2019, vânzările online ale grupului s-au ridicat la 564 de milioane de euro, în creștere cu 26,7%. Online-ul reprezintă 24% din cifra de afaceri totală. Lanțul de fashion are acum aproape șase milioane de clienți în eCommerce.

Însă Mango se numără și printre cele mai longevive branduri de fashion cu o strategie omnichanel și o prezență online puternică, retailerul având magazin online din 2020. "Faptul că suntem în online de 20 de ani ne-a permis să înfruntăm această situație excepțională cu garanții depline și cu capacitatea de a face față creșterii comerțului online. Vom continua să accelerăm transformarea digitală a Mango", a spus Toni Ruiz, CEO Mango.

Un alt brand de fashion care a mizat pe online în detrimentul retailului fizic, încă dinainte de pandemia de Covid-19, este Forever 21. Brandul american s-a confruntat cu dificultăți financiare anul trecut și a renunțat la 200 de magazine din Europa și Asia.

Acum, Forever 21 a revenit către consumatorii din aceste piețe cu o nouă strategie. Forever 21 a lansat un magazin online global care vinde în Europa, inclusiv în România, articole de îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii în monedă locală.

Strategia de a lansa operațiunile online în Europa vine în contextul în care există o cerere tot mai mare pentru produsele brandului după ce anul trecut s-au închis mai multe magazine, susțin reprezentanții Forever 21.

Noua strategie globală a Forever 21 vizează creștere prin eCommerce cu transport internațional către piețele cheie de la centrul de fulfillment din SUA. Extinderea online către Marea Britanie și Europa urmărește succesul înregistrat de brandul fast fashion în țările asiatice și din America Latină de la începutul acestui an.

Sursă foto: Anna Shvets from Pexels

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Pierzătorii pandemiei: retailerii de fashion închid magazine pe bandă rulantă și concediază oameni