Lectură de 6 minute

18 Jan 2021 - Interviuri și Analize

Retailul inteligent în era pandemiei: tehnologii și servicii high-tech utilizate de comercianți

Angela Alexandru

Industria de retail se schimbă, iar multe dintre modificările aduse acestui domeniu sunt accelerate de criza generată de pandemia Covid-19. Foarte mulți comercianți au început să adopte inovații tehnologice pentru a veni în preîntâmpinarea consumatorilor, care și-au schimbat comportamentul și opțiunile. Cu investiții generoase în progrese tehnologice, în digitalizare și inteligența artificială, multe noutăți au fost deja implementate în diverse sectoare și își dovedesc utilitatea în piață.

Tehnologia joacă un rol decisiv în multe afaceri din retail, mai ales în contextul competivității și al crizelor pandemice și economice. Chiar dacă foarte mulți comercianți încă nu au integrat aplicații digitale sau nu au inclus gadgeturi și tehnologii noi în magazinele lor offline, devine tot mai clar că acestea fac diferența dintre o afacere care crește, una care se închide sau una capabilă să aducă clienții înapoi. Este evident că schimbările au fost accelerate de coronavirus, astfel că multe dintre planuri au fost grăbite sau gândite ca soluții în noul context.

Printre schimbările cele mai evidente din retail este faptul că plățile cu telefonul mobil ar putea înlocui, în timp, forma tradițională de tranzacții. Cele mai recente studii anticipează că în mai puțin de 5 ani, tot mai mulți clienții vor renunța să mai aibă un portofel la ei și vor achita cumpărăturile prin aplicațiile mobile via NFC sau prin integrarea portofelelor digitale. Iar această opțiune de plată este observată tot mai mult la generațiile tinere.  Mai mult, unii retaileri au mers extra mile, precum Amazon, care a introdus anul trecut plata cu palma în două magazine proprii. Mai exact, a lansat o soluție biometrică, un sistem de plată cu un simplu gest al palmei, fără contact, prin care se plătesc achizițiile. 

Tot la capitolul retail inteligent putem include dispozitivele de tip learning machine, menite să ușureze multe dintre acțiunile umane, care altfel s-ar fi făcut cu dificultate sau într-un timp mai mare. Automatizarea poate fi utilizată pentru a optimiza gestionarea relației cu clienții, procesele logistice și previziunea cererii.

Comparativ cu metodele tradiționale de prognoză, modelele bazate pe învățarea automată sunt mai adaptabile la schimbări și mai rapid de implementat. În acest sens, amintim de inovația locală de la Carrefour România, care a lansat anul trecut, în premieră, un chatbot care automatizează operațiunile de resurse umane și simplifică recrutările angajaților. Exemplul a fost urmat de Profi Romania, care a introdus chatboţi DRUID pentru automatizarea procesului de înrolare a angajaţilor.

Citeste si:
Notino, afaceri de 563 de milioane de euro, dintre 45 mil. pe plan local. Parfumurile reprezintă jumătate din vânzări

Inteligența artificială este deja integrată într-o formă sau alta în diverse domenii. În retail, poate cea mai relevantă este soluția de promovare a produselor în magazin, Tokinomo, o tehnologie brevetată de publicitate robotizată destinată pieței de bunuri de larg consum. Este o platformă de customer engagementcare constă într-o serie de roboți plasați pe rafturile magazinelor. Aceștia folosesc o combinație de senzori, mișcare, lumină și sunet pentru a da viață produselor la raft și pentru a le permite acestora să interacționeze cu cumpărătorii într-un mod memorabil de promovare. Ideea aparține startup-ului românesc Tokinomo, care dezvoltă soluții de retail advertising pentru creșterea vânzării la raft.

Realitatea augmentată reprezintă o tendință care va câștiga teren în multe domenii. Sunt estimări conform cărora, în doar câțiva ani, milioane de consumatori vor folosi realitatea augmentată pentru experiența de shopping, tendință alimentată de restricțiile impuse de COVID-19. Mulți dintre comercianți au adoptat și adaptat acest trend cu mult timp înante.

Aceasta este, de altfel, una dintre cele trei predicții în retail de la grupul Alibaba, care menționează și streamingul live. Ideea a ajuns și în România ca soluție tehnologică de cumpărături, lansată de startup-ul românesc Oveit, care a pus bazele Streams.Live. Reprezintă o soluție digitală de shopping online live - îmbină conceptul de sesiuni video în direct cu experiența de shopping offline. Mai exact, cumpărătorii urmăresc live o prezentare a produsului, pun întrebările la care doresc să primească răspuns, schimbă impresii cu alți utilizatori și la momentul oportun cumpără printr-un simplu click, fără a opri sesiunea de prezentare.

Magazinele fără casieri vor fi, în curând, o normalitate. Serviciile sunt disponibile și în România, unde mai mulți retaileri au implementat acest sistem de cumpărături, prin care clienții își pot scana singuri produsele și le pot achita la ieșirea din magazin, fiecare cu diverse facilități.

Citeste si:
Românii s-au relaxat în pandemie: Komoder, distribuitor de fotolii de masaj, a avut afaceri de peste 24 milioane de lei în 2020

Mai mult, au apărut deja primele magazine fără personal, Amazon Go fiind primul concept de magazin alimentar fără personal - plățile sunt automate, realizate cu ajutorul unei rețele de sute de camere video din spațiul în care se află cumpărătorii. Magazinul este unul complet tehnologizat, astfel că prin intermediul unei aplicații mobile sunt realizate atât accesul în unitate, cât și cumpărăturile și plățile. Tot din aceeași categorie, rușii de la X5 au deschis în Moscova primul magazin autonom, unde shoppingul este făcut cu smartphone-ul - locația nu are angajați și este una de tip convenience.

Conceptul a fost adus și în România, când în octombrie 2020 Teodor Hoaghea și Ovidiu Cherecheș deschideau Grab&Go, magazin care funcționa pe același principiu, cu promisiunea că aici nu vor exista cozi. Două luni mai târziu, locația s-a închis pe o perioadă nedeterminată, lucru care arată că poate piața locală nu este încă pregătită pentru proiecte de acest gen.

Într-o perioadă când contactul interuman trebuie limitat, magazinele gândesc soluții suplimentare pentru sănătatea și siguranța cumpărătorilor. Un astfel de exemplu din categoria retail inteligent constă în opțiunea de cumpărături touchles.

Spre exemplu, pe zona de food serviceKFC a introdus un kiosk de comenzi touchless, adică unul care nu necesită atingerea ecranului, în premieră globală, în restaurantul de tip Drive Thru din Oltenției. Noul prototip utilizează un sistem de camere și senzori de profunzime care urmăresc mișcarea mâinii deasupra ecranului și detectează poziția precisă a acesteia, precum și zona către care indică. Concret, clienții își pot selecta produsele dorite cu ușurință, fără a interacționa fizic cu kioskul.

Sursa foto: Zapp2Photo/Shutterstock 

Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Retailul inteligent în era pandemiei: tehnologii și servicii high-tech utilizate de comercianți