Lectură de 4 minute

29 Dec 2020 - Interviuri și Analize

Tendințe 2021: trei predicții în retail de la grupul Alibaba

Angela Alexandru

China este una dintre cele mai dinamice piețe și se poate spune că este printre cele care dictează tendințele și conturează noi modele de retail. Dacă anul 2020 a fost unul care a testat mai multe industrii, 2021 nu se anunță cu nimic mai diferit, iar unii retaileri chinezi par să fi găsit deja câteva formule câștigătoare. Este vorba despre câteva tendințe în materie de inovații menite să îi ajute în lupta cu provocările pandemiei și care ar putea influența și alte piețe în 2021.

Când vine vorba despre digitalizare, chinezii sunt cu mult înaintea Occidentului în materie de idei și inovații, aceștia reușind să facă altfel față schimbărilor venite odată cu criza globală provocată de Covid-19, notează Retail Detail. David Lloyd, director general pentru Marea Britanie, Scandinavia și Olanda în cadrul grupului Alibaba, observă trei tendințe și predicții importante ale pieței chineze, care vor modela industria de retail în 2021.

Platforme mai interesante pentru magazinele online

Amazon și AliExpress sunt foarte cunoscute și lăudate pentru gama generoasă de produse și pentru prețurile mici, dar nu au magazine virtuale tocmai accesibile pentru navigare. Acest lucru se va schimba anul viitor, cel puțin dacă asta ar depinde de chinezi.

Oamenii au petrecut și mai mult timp online de la izbucnirea pandemiei, iar concurența în e-Commerce crește și ea, astfel încât retailerii caută moduri în care timpul petrecut online să fie mai distractiv și valoros pentru consumatori. Având în vedere restricțiile sociale actuale, cumpărăturile online devin, de asemenea, o sursă de divertisment și chiar un eveniment social, observă David Lloyd. În 2021, liniile dintre cumpărături și divertisment se vor estompa și mai mult, datorită tehnologiilor precum realitatea augmentată și streaming live.

Citește aici despre studiul conform căruia sectorul e-Commerce crește cu 41%, iar vânzările online din România ajung la 6 mld. euro în 2020 sau despre cum România este țara cu cea mai mare creștere a comerțului electronic din UE.

Citeste si:
ProfiArt se extinde și deschide al cincilea magazin de artă și hobby în București

Digitalizarea magazinelor fizice

Magazinele fizice vor juca în continuare un rol crucial în experiența de cumpărături, chiar și după ce pandemia va fi trecut. În timp ce zona online a retailerilor fizici încă învață să fie mai umană și mai implicată, offline-ul încă poate învăța multe din online. Cel mai probabil retailerii offline vor migra în online și se vor digitaliza, pentru a combina ce-i mai bun din ambele părți.

De exemplu, în magazinele fizice, clienții vor putea primi, în curând, informații despre produs prin scanarea codurilor QR sau cumpărăturile vor putea deveni mai relaxante prin livrarea bunurilor acasă, după achiziția din locații. Se concluzionează că ar trebui să se experimenteze cât mai mult în condiții de siguranță, iar clienții să fie lăsați să se folosească tot mai mult de aplicații interactive.

La nivelul pieței locale tot mai mulți retaileri încearcă să inoveze și să aducă tehnologii noi în magazine. În București, în toamna acestui an, s-a deschis chiar primul magazin fără casieri, complet automatizat. Din păcate, traficul inexistent din această perioadă a dus la închiderea acestei locații la doar trei luni de la deschidere. 

Transmisiunile live câștigă tot mai mult teren

Transmisiunile live erau deja foarte populare în rândul consumatorilor chinezi, dar în 2020 a devenit un trend majoritar. Lloyd îl numește un instrument puternic de marketing pentru a inspira și pentru a intra în legătură cu oamenii. Întrucât vizitele și evenimentele fizice la magazin vor fi probabil supuse presiunii în 2021, directorul executiv Alibaba se așteaptă ca tendința să se accelereze în anul următor.

Citeste si:
Artesana investește 5 milioane de euro într-o nouă fabrică care va tripla producția de lactate artizanale

Alibaba observă un potențial crescut de colaborări cu influenceri și vedete, dar și un nou potențial pentru comercianți în a-și instrui echipa pentru a transmite din magazine sau chiar din propriile case. Nu doar retailul, dar și destinațiile turistice și locurile de interes vor fi vizitate din ce în ce mai multe „în direct”.

În România, anul acesta a fost lansat de către Oveit, o soluție digitală de shopping online live - Live Stream Shopping care îmbină conceptul de sesiuni video live, cu experiența de shopping offline; citește mai multe AICI.

Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Tendințe 2021: trei predicții în retail de la grupul Alibaba