Lectură de 6 minute

26 Jan 2021 - Interviuri și Analize

Cei mai importanți jucători din comerțul independent: care sunt cele mai mari rețele românești de retail

Angela Alexandru

Retailul românesc, deși dominat de marile lanțuri internaționale de magazine, se poate mândri cu nume autohtone care au reușit să dezvolte o rețea importantă la nivel național. Concret, în peisajul regional sunt mai mulți antreprenori români care au reușit să se impună cu afaceri profitabile și să fie aleși de clienți în defavoarea comercianților mai puternici. Iată care sunt cele mai mari rețele ale comerțului autohton.

Retailul local se poate lăuda cu mai multe povești ale unor comercianți independenți, care au reușit să se impună pe piața alimentară în pofida competiției cu retailerii străini. Cu afaceri generoase, aceștia sunt activi de câteva decenii și încă își extind rețeaua pe segmentul magazinelor mici de proximitate sau supermarketuri, în mai multe județe din țară. Controlate de antreprenori locali, câteva dintre cele mai mari rețele românești de retail au un parcurs interesant, care poate explica de ce românii îi aleg pentru aprovizionări. 

Elan Trio din Harghita, companie de distribuție FMCG, care operează magazinele Merkur, Super și C+C, a finalizat 2019 cu afaceri la 217 milioane lei. Businessul este deținut de familia Boros, reușind o acoperire regională cu 13 magazine în judeţele Odorheiu Secuiesc, Miercurea Ciuc, Reghin, Târgu-Mureș, Sfăntu Gheorghe. Elan-Trio a început în 1993 cu o activitate de depozit en-gros, pentru ca acum să fie o prezență puternică pe piața de distribuție.

Annabella este un jucător independent care activează pe piața locală, prezent în Vâlcea, Argeş şi Olt. Și-a început povestea la patru ani după Revoluție, cu un magazin unde se vindeau fructe și legume. Conform descrierii “după un drum istovitor în hăţişurile lumii capitaliste, sub numele Annabella funcţionează azi nu mai puțin de 90 de magazine." Anul acesta fondatorii doresc să ajungă la 100 de magazine. Lanțul de magazine Annabella are o istorie de mai bine de 25 de ani și este condus de soții Dorina și Dan Mutu. Proprietarii au dezvoltat și un business de producție - Râureni, un brand de conserve din fructe şi legume. Potrivit datelor financiare publicate de Ministerul Finanțelor, Annabella a încheiat 2019 cu peste 317,5 milioane de lei. Lanțul românesc de retail Annabella a lansat în timpul pandemiei livrarea la domiciliu în Râmnicu Vâlcea și în orașele adiacente, precum Drăgășani, Horezu, Costești, Măldărești sau Călimănești.

Citeste si:
Lidl România colectează de Paște alimente pentru susținerea comunităților vulnerabile

Lanțul de retail independent Darina s-a înfiinţat în anul 1994, odată cu prima investiție făcută de Aurel Baciu în domeniul comerțului alimentar. Aceasta a încheiat 2019 cu afaceri de 92.3 milioane de lei şi 241 de salariaţi. Cu doi asociaţi, Aurel Baciu şi Lenuţa Baciu, în prezent rețeaua numără 18 supermarketuri, dintre care 14 în Municipiul Târgu Mureș și câte un magazin în Târnăveni, Ungheni, Cristești și Sâncraiu de Mureș. În paralel cu extinderea rețelei, Darina a lansat și o platformă de comenzi online, cu transport gratuit la domiciliu.

Unicarm, companie deținută de antreprenorul Vasile Lucuț, este unul din cei mai mari jucători de pe piața cărnii, dar și cel mai important retailer independent, cu o rețea ce depășește 120 de magazine la sfârșitul anului trecut. Pe platforma industrială de la Vetiș din județul Satu Mare, compania are unități de abatorizare și procesare a cărnii de porc, de producție a mezelurilor și conservelor, fabrici de lactate și brânzeturi, de înghețată și de pâine. La nivel de grup, Unicarm a raportat o cifră de afaceri de 667,3 mil. lei în 2019.

Danemar Company din judeţul Vâlcea, care operează reţeaua de magazine Euromarket, cu 40 de supermarketuri în Vâlcea și Argeș, a obţinut anul trecut afaceri de 150 mil. lei. Deținută de Daniel Munteanu, acesta a construit o reţea de 40 de magazine alimentare sub brandul Euromarket, rețeta de succes fiind în mediul rural. Cu o istorie de aproape 25 de ani, în 2019 retailerul a lansat un format nou, mai modern.

Trans Agape este unul dintre brandurile consacrate din județul Sibiu și care a depășit 30 de magazine. Este rezultatul unui parteneriat româno-german (Vasile Presecan-Friederich Toppmann), iar societatea s-a înființat în 1994, când se construia prima fabrică, urmată de cea de-a doua în 2001, pentru pâine și patiserie. Cifra de afaceri din 2019 a ajuns la 125 mil. lei.

Citeste si:
Un start-up clujean lansează prima bursă de transport digital de mărfuri din România

Producătorul de preparate din carne Sergiana din Brașov este un retailer cu o rețea cu 58 de magazine sub trei formate – supermarketuri, proximitate şi magazine specializate în vânzarea de carne şi preparate din carne, dispuse în peste 20 de județe din țară și cu aproape 1500 de angajați. O afacere de familie, veche de peste 20 de ani, Sergiana Grup înseamnă pe lângă locațiile de vânzare și o fermă, și un complex zootehnic, dar și restaurante. În 2020 grupul a deschis încă două magazine și a lansat un program de livrări pentru rețeaua de vânzări. Sergiana a încheiat anul financiar 2019 cu afaceri de peste 187 de milioane de lei.

Paco Supermarkets este prezent în Focșani, Jariștea, Vidra și Odobești. Îl are ca director general pe Feliciu Paraschiv. Activitatea a luat ființă în 1995, când se deschidea prima locație, pentru ca în prezent societatea să ajungă la 15 supermarketuri, un non-stop și un magazin cash&carry, un complex comercial de 2400 de metri pătrați, deschis în 2020. Potrivit informațiilor publicate de Ministerul Finanțelor Publice, operatorul vrâncean de retail a încheiat anul 2019 cu afaceri de 120,4 milioane de lei. Anul acesta, impulsionat de evoluția pandemiei, retailerul independent a lansat un magazin online și livrarea la domiciliu pe bază de comandă telefonică pe raza județului Vrancea. 

Retailerul vâlcean Diana are peste 60 de magazine la nivel național, în 31 de localități, respectiv în 6 județe: Vâlcea, Olt, Gorj, Argeș, Dâmbovița și Dolj și reprezintă afacerea de producție de carne și preparate din carne a familiei Craciunescu. Compania Diana a început să activeze din 1991, având ca principal obiect de activitate comercializarea produselor alimentare și nealimentare. Compania românească a generat în 2019 o cifră de afaceri de 378 milioane lei.

De peste 25 de ani, Ana și Cornel produce mezeluri de familie, iar produsele sunt comercializate în peste 100 de magazine proprii și prin intermediul distribuției proprii. Ana și Cornel este un brand românesc înființat în anul 1994 cu peste 900 de angajați. Din anul 2012, produsele se exportă și în țări precum Spania, Italia, Franța, Anglia, Irlanda, Cipru, Germania și Danemarca - cifra de afaceri a ajuns în 2019 la 207,4 milioane lei.

Familia Berszany din Sfântu Gheorghe a ajuns la afaceri de peste 222,8 milioane de lei cu compania care se ocupă cu producția și distribuirea de produse alimentare Bertis. Compania covăsneană este fondată la începutul anilor 90 și operează preponderent în do­meniul industriei căr­nii, comercializării pro­duselor alimen­tare şi alimentaţiei publice. Anul trecut a ajuns la 12 unități locale.

Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Cei mai importanți jucători din comerțul independent: care sunt cele mai mari rețele românești de retail