Analiștii din cadrul Fitch au emis o perspectivă interesantă pentru retail, citați de RetailDive. În 2021, aceștia anticipează că „o serie de factori specifici anului 2020 care au produs tendințe foarte divergente în comerț” vor fi mai relaxate anul viitor.
Astfel, pe măsură ce impactul pandemiei se va mai risipi, foarte mulți comercianți vor ajunge la un nivel al business-ului similar perioadei dinainte de pandemie. Directorul principal al Fitch, David Silverman, menționează în același raport că modul de evoluție al comerțului online și offline va fi condiționat de traiectoria pandemiei, distribuția vaccinului, dar și reticența consumatorilor sau sănătatea lor. Acest lucru se întâmplă în ceea ce a fost un context fără precedent și cu impact major în economie.
Printre cele mai afectate industrii de anul acesta se numără HoReCa și turismul, cu pierderi estimate la sute de miliarde de dolari, astfel că banii pentru ieșiri în oraș sau călătorii au fost redirecționați anul acesta în achiziția de bunuri (spre exemplu, românii au investit în electrocasnice sau în mobilier). Sunt șanse crescute ca lucrurile să se inverseze anul viitor, pe măsură ce cumpărătorilor li se va permite să revină la stilul de viață de dinainte și pandemia va fi mai puțin amenințătoare.
Însă nu toate sectoarele din comerț au avut parte de o creștere importantă, iar categorii precum îmbrăcămintea, bijuteriile, accesoriile și cosmeticele au avut vânzări scăzute, puse pe seama reuniunilor sociale limitate. Iar asta se vede în concedierile anunțate de mai mulți retaileri, majoritatea de modă, care fac eforturi să reducă disponibilizările deja planificate. Și aici se fac preconizări că această tendință se va răsturna anul viitor, când oamenii se vor arăta din nou interesați de astfel de produse, odată cu controlul pandemiei. Acest argument pare să fie susținut și de planurile retailerilor de a se extinde în 2021.
În ciuda ipotezelor pozitive enunțate, analiștii îndeamnă la precauție. Foarte multe sectoare care au întâmpinat probleme au șanse mari să nu aibă o creștere bruscă. Spre exemplu, industria de îmbrăcăminte ar putea crește față de 2020, dar tendințele vânzărilor ar putea să rămână modeste, adică sub limitele dinaintea crizei Covid-19. Lucru explicat prin faptul că începutul de 2021 ar putea fi încă pus sub umbrela unui comportament rezervat al consumatorului.
Se pare că schimbarea dinamică din retail nu a făcut decât să accelereze un trend care se anunța de foarte mult timp, mai exact închiderea în masă a mai multor magazine de mall și migrarea brandurilor în online. Doar câteva dintre studiile recente au arătat că în România 20% dintre românii intervievați au cumpărat pentru prima dată din online în ultimele 6 luni, deci în pandemie, și că eCommerce-ul este vedeta pandemiei. Comerțul electronic a cunoscut o creștere uimitoare, cu până la 30% în țară, cea mai mare din UE.
Poate te interesează și un studiu despre cum rescrie pandemia regulile retailului online.
Fornetti s-a alăturat Munch, aplicația care a salvat aproape 380 de kilograme de mâncare în prima lună de la lansare
Totodată, clienții au ales să profite de avantajele serviciilor și strategiilor omnichannel, optând pentru ridicarea comenzilor de la magazine sau pentru curbside pickup, iar succesul Target, care are la bază astfel de opțiuni, este un exemplu. Pentru trimestrul trei compania și-a majorat vânzările cu 20% față de aceeași perioadă a anului trecut, iar vânzările online au crescut cu 155%. Ceea ce înseamnă, că garanția succesului stă, uneori, în cât de mult se investește pentru rezultate.