Lectură de 4 minute

11 Mai 2020 - Știri și Noutăți

Studio Moderna: Centrele comerciale trebuie să accepte o nouă formă de calcul a chiriilor

Andra Imbrea

Retailerii ce dețin magazine în centre comerciale cer proprietarilor o formulă flexibilă de plată a chiriilor. Cele două luni în care magazinele ne-alimentare din centrele comerciale au fost închise au produs comercianţilor pierderi considerabile care riscă să devină irecuperabile, contribuind la criza economică ce se conturează. 

Situaţia este complexă, în absenţa unei reglementări în acest domeniu, iar soluţia este ca atât proprietarii cât şi chiriaşii spaţiilor comerciale să împartă pierderea – întrucât aceasta nu poate fi imputată niciuneia dintre părţi, fiind produsă de ordinul autorităţilor de a închide magazinele non-alimentare.

Una dintre companiile care solicită acest lucru este Studio Moderna, care deține brandurile Dormeo, Delimano și Top Shop și operează o rețea de 42 de magazine dintre care 39 în centrele comerciale închise încă. Celor peste 200 de angajați din magazinele închise li s-a oferit șansa reconversiei profesionale în alte departamente ale companiei precum și implicarea în misiunea umanitară de a livra bunuri alimentare clienților care nu se pot deplasa.

Cele două luni de zile în care peste 200 de salariaţi care nu au vândut nimic în cele 39 de magazine închise din ordinul autorităţilor au costat deja Studio Moderna 2,5 milioane de euro, o pierdere compensată parţial de vânzările online.

„Am reuşit în timp record să asigurăm continuitatea afacerii prin lucrul de acasă. A fost un efort de echipă în urma căruia 250 de angajaţi lucrează de acasă încă din cea de-a doua jumătate a lunii martie. Singurii angajaţi care au continuat să lucreze la locul de muncă şi nu acasă sunt colegii din depozit, care asigură livrările. Graţie acestui efort de echipă am reuşit ca prin vânzările online să suplinim dispariţia, practic, a retailului clasic”, a explicat Zoltan Pilecki, CEO Studio Moderna.

Citeste si:
Coca-Cola a unit diviziile de business din Europa de Vest, Centrală și de Est pentru o nouă unitate. Schimbări majore în management

Studio Moderna a reuşit să compenseze pierderea canalului de retail prin vânzările online şi aceasta va fi şi reţeta pentru perioada următoare în condiţile în care compania estimeză un trafic redus de cumpărători în perioada de după redeschidere şi o mare incertitudine în ceea ce priveşte comportamentul de consum al populaţiei de acum încolo.

Atunci când autorităţile vor anunţa redeschiderea tuturor magazinelor, Studio Moderna va relua activitatea de retail în măsura în care negocierile cu proprietarii centrelor comerciale vor avea rezultate pozitive.

Ne dorim să rediscutăm contractele de închiriere astfel încât chiria să reprezinte o cotă procentuală din vânzări, cel puţin anul acesta sau până când autorităţile vor anunţa revenirea economiei României în zona de creştere de dinainte de pandemia Covid-19. Noi trebuie să ne recuperam pierderile de vânzări din perioada în care magazinele au fost închise, în condiţiile în care estimăm un trafic redus în perioada de după redeschidere şi o mare incertitudine în ceea ce priveşte comportamentul de consum al populaţiei de acum încolo”, spune Zoltan Pilecki.

Rezultatele negocierilor de până acum sunt amestecate: cei mai generoşi proprietari de centre comerciale au oferit suspendarea totală a chiriilor pe durata situaţiei de urgenţă urmată de o perioadă cu chirie calculată ca procentaj din vânzări, în timp ce alţii au propus o reducere parţială a costurilor aferente închirierii sau amânări la plata chiriilor. Aceste facilităţi au fost propuse în contrapartidă cu prelungirea contractelor.

Citeste si:
Rovere Mobili a vândut peste 3.200 de articole online, coșul mediu fiind de peste 1.100 de euro

Studio Moderna consideră ca fiind necesară suspendarea plăţii chiriilor pe perioada în care, sub incidenţa Ordonanței Militare nr. 2/21.03.2020, nu şi-a putut desfăşura activitatea comercială în spaţiul închiriat.

„Pe 15 mai deschidem locațiile stradale sau cu acces stradal, şi la toate aceste locaţii am agreat cu proprietarii suspendarea definitivă a plăţii chiriei pe perioada situaţiei de urgenţă şi le mulţumim pentru înţelegere”, a declarat CEO Studio Moderna.

Studio Moderna nu este singurul retailer care solicită flexbilitatea în distribuirea echitabilă a costurilor generate de pandemie între retaileri și centre comerciale. Organizația Patronală a Retailerilor din România (RORETAIL) a propus la începutul lunii aprilie un dialog asupra unui moratoriul general pentru întreaga industrie.

Propunerile din moratoriul general al RORETAIL se referă la trei perioade de timp: cea de suspendare, de reluare a activității comerciale și cea de revenire la normal. Retailerii vor, atâta vreme cât nu au încasări să nu plătească chirie, imediat după reluarea activității centrelor comerciale să se aplice principiul proporționalității și să se încaseze o chirie procentuală, după care lucrurile să revină la normal din primavară anului viitor.

Adrian Câzu, director de dezvoltare al rețelei Benvenuti, a declarat, în cadrul RetailArena Sessions, că firma este „bombardată cu facturi”, deși are magazinele închise și nu a mai înregistrat încasări de mai bine de o lună.

 

 

Retail.ro /  Știri și Noutăți /  Studio Moderna: Centrele comerciale trebuie să accepte o nouă formă de calcul a chiriilor