Lectură de 4 minute

07 Mai 2020 - Știri și Noutăți

Cosmin Savu-Cristescu, RORETAIL: Nu pot să înțeleg ca centrele comerciale să nu suporte costul crizei. Vreți să îl suportăm noi de două ori?

Andra Imbrea

Cosmin Savu-Cristescu, secretar executiv al Organizației Patronale a Retailerilor din România (RORETAIL) a declarat, în cadrul conferinței online retailArenaSessions - “Retailul non-alimentar, încotro?”, organizată de wall-street.ro și retail.ro, că nu poate înțelege cum centrele comerciale să nu susțină deloc retailerii în această perioadă în care magazinele sunt închise, iar încasările sunt zero. Savu-Cristescu a explicat situația alarmantă în care industria de retail non-alimentar se regăsește, demersurile făcute de RORETAIL și cum vede un posibil parteneriat între retailerii și mall-uri pentru redresarea industriei.

Situația în industria de retail este destul de transparentă, noi am comunicat public încă din 2 martie când am semnalat o scădere, la început îngrijorătoare, apoi dezastruoasă a vânzarilor - de până la 80%, după decretarea stării de urgență de până la 100%. (...) După închiderea centrelor comerciale din 23 martie, în mintea noastra lucrurile au fost cât se poate de simple, Guvernul a luat o măsură absolut justificată și de aici încolo lucrurile vor intra într-o fază de inghețarea pe întreaga durată a stării de urgență și eventual o perioadă ulterioară până când vom reveni ușor la normal”, a explicat Cosmin Savu-Cristescu.

Lucrurile nu au stat întocmai așa, după cum a explicat secretarul RORETAIL, iar dacă o parte a centrelor comerciale a acționat proactiv și a suspendat plata chiriei pe întreaga perioadă a stării de urgență, o altă parte a operatorilor a făcut exact opusul și au notificat în continuare facturi, atât pentru chirii, cât și pentru costuri.

“Iata-ne în fața unei situații foarte confuze la început și frustrante ulterior în care eforturile noastre în loc să se concentreze pe salvarea businessului, îngrijirea angajaților, dezvoltarea unor strategii coerente pentru reluarea activității și traversarea acestei crize, ne-am văzut trași într-un conflict al notificărilor și a trebuit să ne concentrăm foarte mult cu această parte a centrelor comerciale”, spune Cosmin.

RORETAIL a propus la începutul lunii aprilie un dialog asupra unui moratoriul general pentru întreaga industrie, document care a ridicat semne de întrebare. “Motiv pentru care încă de la lansare am rugat Consiliul Concurenței să analizeze această inițiativă și să ne transmită un punct de vedere - putem merge pe o astfel de idee, putem face o dezbatere cu retailerii și centrele comerciale?”, spune Savu-Cristescu.

Citeste si:
Frédéric Lamy, CEO Leroy Merlin România: Am reușit sa menținem un minim de activitate care a salvat compania de la un adevărat dezastru

Daca am merge pe interpretarea acelei părți a centrelor comerciale care factureaza chirii în continuare pe martie, aprilie, mai, care amenință și au început deja să execute scrisori de garanție bancară, ne-am afla în fața unei situații în care o clasă de agenti economici traversează această criză fără niciun fel de cost. Pot să înțeleg ca niște agenți economici sa profite, să supraviețuiască, dar înțeleg asta pentru cine importă echipamente medicale, măști, viziere, pentru cei din industria alimentară care fac eforturi extraordinare să aibă marfă pe raft, pentru farmacii, clinici medicale, dar nu pot să înțeleg pentru o clasă de agenți economici - proprietarii de centre comerciale-  care efectiv stau acasă. Și ei să nu suporte acest cost al crizei deloc. Noi nu facem vânzari, nu facem profit - suportăm deja costul crizei. Vreți să îl suportăm de două ori ca sa nu il suportați voi deloc?

Propunerile din moratoriul general al RORETAIL se referă la trei perioade de timp: cea de suspendare, de reluare a activității comerciale și cea de revenire la normal. Retailerii vor, atâta vreme cât nu au încasări să nu plătească chirie, imediat după reluarea activității centrelor comerciale să se aplice principiul proporționalității și să se încaseze o chirie procentuală, după care lucrurile să revină la normal din primavară anului viitor.

“Suntem pe sloganul zero chirie în pandemie, aceasta este poziția noastra. Chiria procentuală era folosită în perioadele de vârft pentru a se mai lua o căciula din vânzările retailerilor - am putea să transformăm acest mecanism pe care oricum îl avem în contracte până ieșim din perioada de fake restart. Iar din primavara anului viitor sau de când avem un vaccin, iar lumea se va întoarce la shopping, să ne apropriem de valorile nominale. Dacă am aplica propunerile din moratoriu, cel mai probabil mare parte din industrie va supraviețui, dacă nu,  avem nevoie disperată de intervenția statului. Daca nu se întâmplă niciuna, nici cealaltă, cel mai probabil vom fi spectatorii unui declin, poate chiar colaps al industriei’, a mai spus Cosmin Savu-Cristescu. 





 

Citeste si:
evoMAG intră în parteneriat cu Glovo pentru a asigura livrarea de produse IT&C în mai puțin de o oră

Retail.ro /  Știri și Noutăți /  Cosmin Savu-Cristescu, RORETAIL: Nu pot să înțeleg ca centrele comerciale să nu suporte costul crizei. Vreți să îl suportăm noi de două ori?