Lectură de 7 minute

08 Mai 2024 - Interviuri și Analize

3 decenii de business: cum a evoluat Mobexpert, gigantul român din industria mobilei, fondat de Dan Șucu în 1993 

Mădălina Dinu

Abonează-te pe  

La 1 iunie 1993, Dan Șucu a deschis primul magazin Mobexpert, cu o întindere de 150 de metri pătrați, în incinta centrului comercial Unirii. La acea vreme, retailerul fabrica preponderent mobilier de birou. Astăzi, grupul Mobexpert, creat de Dan Șucu, este un business integrat, cu trei platforme logistice și cu o rețea de magazine în toată țara. 

Sursa foto: Unsplash.com

Între 1994 și 2000, Dan Șucu a construit primele fabrici de saltele și mobilă de birou, fiind achiziționate și două fabrici cu tradiție și meșteșug la Dej și Târgu Mureș. Deja, la acea vreme, Mobexpert era cel mai mare producător și exportator de mobilă din țară.

În 2001, a apărut primul magazin cu mobilă și decorațiuni din București: Mobexpert Pipera, cu o suprafață de 13.000 mp. Pentru România, acest tip de magazin era un concept nou, apropiat de cele mai înalte standarde europene din acea perioadă.

În ritmul său, Dan Șucu, cel care a pus bazele afacerii cu mobilier, s-a retras din lumina reflectoarelor, însă continuă să își extindă afacerea de la an la an.

Adelina Badea, cea care a preluat ștafeta la conducerea Mobexpert în 2020, spune că „sunt mulți colegi care au rămas alături de domnul Șucu în cei 31 de ani de când există compania”. În prezent, compania are peste 2.000 de angajaţi care își desfășoară activitatea în fabricile și magazinele Mobexpert, iar cifra de afaceri anuală depășește suma de 250 milioane euro.

Domnul Șucu este un om extrem de echilibrat, pe lângă faptul că este curajos, determinat și foarte bine pregătit, are o latură umană pe care foarte puțină lume o cunoaște. Iar când spun latură umană, spun discreție, spun grijă față de oameni - împreună cu doamna Diana Șucu au pus temeliile unei fundații în urmă cu 20 de ani.

Adelina Badea, CEO Mobexpert

Importul de mobilier ar putea scumpi piesele din România

Potrivit reprezentanților companiei, fabricile Mobexpert produc suficient mobilier încât să nu fie necesar importul, ceea ce ar aduce cu sine alte cheltuieli și costuri. Pe lângă acest aspect, Adelina Badea a afirmat că românii apreciază produsele cu etichete românești, iar intenția companiei este să continue să se dezvolte în interiorul granițelor, deși vânzările cross-border nu sunt excluse.

Citeste si:
De la consilier de vânzări la CEO. Adelina Badea, Mobexpert: După ce m-am angajat, în primele trei luni, am plâns în fiecare seară
De la consilier de vânzări la CEO. Adelina Badea, Mobexpert: După ce m-am angajat, în primele trei luni, am plâns în fiecare seară

Momentan compania analizează varianta vânzărilor transfrontaliere prin e-commerce.

„Studiem foarte mult partea de vânzare cross-border și un prim pas pentru vânzarea produselor în afara țării ar fi să analizăm varianta e-commerce. În ceea ce privește marfa pe care o importăm, am produs foarte mult în fabricile Mobexpert, suficient încât să nu fim nevoiți să importăm foarte mult mobilier, întrucât ar însemna să avem costuri foarte mari și am fi nevoiți să majorăm prețurile. Acest lucru cred că ne-a susținut foarte mult în ultimii 2 ani, faptul că am importat mai puțin, iar asta ne-a ajutat enorm la producția locală”, au explicat reprezentanții companiei.

Design-ul produselor este actualizat o dată la trei sau la șase luni, în funcție de campanie sau în funcție de sezon. Însă există și colecții vechi de 20 de ani, precum gama Jazz, care în ultimii 12 ani a fost cea mai apreciată gamă de către consumatori. De asemenea, anul acesta, compania a adus pe piața din România o colecție de orangerii, iar în curând vor fi comercializate și bucătăriile pentru zona de terasă, numite și alfresco.

Peste 60% din mobilier, produs în România

În ceea ce privește mobilierul, acesta este produs de Mobexpert în proporție de 65%. Piesele sunt executate în unitățile de producție din Suceava, Dej, Târgu Mureș și București. În aceste fabrici se prelucrează lemnul masiv, furnir și PAL, se lucrează cu stofe, piele și alte materiale, iar restul produselor comercializate în magazine, precum decorațiunile, sunt produse importate. În prezent, compania colaborează cu peste 450 de furnizori de pe toate continentele.

„Călătorim foarte mult, mai ales la târgurile internaționale din toată lumea. Anul acesta avem deja opt târguri la activ. Unul a avut loc în SUA, iar cel mai important târg din Europa, cel de la Milan, aș putea spune că este cel care dă trendul în industria noastră. Prin intermediul acestor târguri încheiem parteneriate aproape după fiecare vizită, dar avem și parteneri, spre exemplu din Italia, cu care colaborăm de aproape 30 de ani, încă de la început. Modul în care ne alegem colaboratorii este o lecție pe care ne-a insuflat-o domnul Șucu, nu încheiem niciun parteneriat înainte de a ne conecta cu oamenii respectivi. Principala regulă este de a le vizita fabrica, pentru a observa cum sunt organizați, cum își tratează angajații, care este infrastructura, utilajele”, a declarat Badea.

Mobexpert, de 31 de ani pe piața din România: investiții și extindere

Între 2013 și 2015, a apărut conceptul Mobexpert Outlet, primul magazin fiind Mobexpert Outlet Pipera cu o suprafață de 3.000 mp. De asemenea, primele servicii de transport și montaj, cardurile de fidelitate Golden Club și serviciile de vânzare în rate au fost puse la dispoziția clienților începând cu 2004.

După primii 25 de ani de existență, compania ajunsese la 10 magazine de mare suprafață, 3 hipermagazine, 13 parteneri Mobexpert, 8 fabrici în România, 2000 de angajați (cu 100 mai puțini decât în prezent), 3 centre logistice, 3 magazine Mobexpert Outlet și 2 divizii specializate: Mobexpert Office și Mobexpert Horeca.

Începând cu 2021, Dan Șucu a investit un milion de euro în proiectul Tiny Houses, în care proiectează, produce și utilează case mici ce pot fi mutate în diferite spații. Prețul unei case începe de la 23.500 de euro, cu dotările standard, iar până acum se găsesc mai multe în campinguri și locații de vacanță, la munte sau la mare.

Decizia fondatorului Dan Șucu de a investi a venit odată cu participarea sa la emisiunea Imperiul Leilor, în Modulary, proiectul cu case modulare, cuplabile și relocabile al familiei Dussenne din Piatra Neamț.

Strategia companiei din ultima vreme s-a concentrat pe extindere. În ultimii trei ani au fost inaugurate șase magazine tip Concept Store, fiind magazine de dimensiuni reduse, iar ideea acestor formate este de a fi prezenți în cât mai multe orașe din România în care nu pot fi construite hipermagazine. Aceste unități Concept Store ar ușura procesul vânzărilor online, întrucât clienții care comandă online și care pot ridica marfa din magazinul respectiv, pot merge să vadă produsele în magazinul cel mai apropiat.

Nu în ultimul rând, în următorii 4 ani, Mobexpert plănuiește să deschidă 20 de astfel de magazine Concept Store și minimum patru magazine tip showroom, de până la 12.000 de metri pătrați.

Grupul Mobexpert este o companie 100% românească care împlinit 30 de ani de existență pe piața din România. Mobexpert este o companie vertical integrată, care pornește cu designul și proiectarea produselor, trece cu acestea prin fabricare și retail, până ajunge în spațiul clientului final. Reţeaua regională a Mobexpert numără 26 de hipermagazine şi magazine de dimensiuni mai mici, precum și un magazin online, www.mobexpert.ro.Compania are 2.100 de angajaţi şi o cifră de afaceri anuală de aproximativ 250 milioane euro. Grupul Mobexpert deţine, de asemenea, opt fabrici de mobilă care produc pentru piaţa românească şi pentru export. Mobexpert include și 7 magazine Mobexpert Outlet dedicate ofertelor speciale, situate în Bucureşti (în zonele Pipera, Pantelimon, Militari), Suceava, Constanța, Brașov și Sibiu.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  3 decenii de business: cum a evoluat Mobexpert, gigantul român din industria mobilei, fondat de Dan Șucu în 1993