Lectură de 8 minute

14 Mai 2024 - Interviuri și Analize

Sunt produsele marcă proprie mai ieftine pentru că au o calitate mai slabă? Explicația retailerilor din România

Mădălina Dinu

Abonează-te pe  

Mărcile private au înregistrat un nou record în 2023 în Europa, acestea reprezentând circa 54% din creÈ™terea totală a pieÈ›ei alimentare. În acelaÈ™i timp, vânzările la produsele marcă proprie au atins un nivel absolut în vechiul continent, cu suma de circa 340 de miliarde de euro în 17 țări europene. Nici românii nu s-au lăsat mai prejos în ceea ce priveÈ™te alegerea produselor marcă proprie comercializate de marile lanÈ›uri de magazine, aceÈ™tia reorientându-se spre preÈ›uri mai mici sub impulsul incertitudinilor geopolitice È™i economice apărute la nivel internaÈ›ional, dar È™i naÈ›ional. Dar ce È™tim despre aceste produse marcă proprie? PreÈ›ul lor scăzut este condiÈ›ionat de o calitate mai slabă? Iată ce spun retailerii din România, la solicitarea retail.ro.

Sursa foto: Shutterstock.com

Anul trecut a fost marcat de evenimentele geopolitice È™i rezultatele economice ale acestora la nivel internaÈ›ional, precum È™i de schimbările legislative È™i fiscale la nivel naÈ›ional. Acestora li s-a adăgat un context economic marcat de inflaÈ›ie È™i moderaÈ›ie în consum.

Astfel, românii au fost nevoiÈ›i să strângă cureaua È™i să se orienteze către produse mai accesibile la preÈ›. Chiar È™i antreprenorii au adoptat o abordare mai prudentă în planificarea investiÈ›iilor È™i iniÈ›iativelor, spun reprezentanÈ›ii Metro.

Potrivit Kaufland, inflaÈ›ia a condus la o tranziÈ›ie a clienÈ›ilor către mărfuri de gamă medie sau entry-level, iar unele categorii de produse au înregistrat scăderi în volumul vânzărilor. Și reprezentanÈ›ii Carrefour afirmă că au observat schimbări în comportamentul de consum al românilor, menÈ›ionând că aceÈ™tia sunt din ce în ce mai atenÈ›i la ceea ce cumpără.

Fie că este vorba de produse tradiÈ›ionale, produse mai sofisticate, mărci proprii sau internaÈ›ionale, observăm că românii sunt din ce în ce mai atenÈ›i la ceea ce cumpără, iar coÈ™ul lor de cumpărături se diversifică tot mai mult, cu o înclinaÈ›ie crescută spre produsele marcă proprie”, declară reprezentanÈ›ii Carrefour.

Sunt produsele marcă proprie mai ieftine pentru că au o calitate mai slabă?

TotuÈ™i, produsul marcă proprie poate fi asociat cu o calitate mai scăzută? În realitate, între aceste produse È™i cele de brand nu exista diferenÈ›e majore. ReprezentanÈ›ii Metro au afirmat că există o serie de motive pentru care aceste mărfuri sunt mai accesibile la preÈ› deoarece:

  • spre deosebire de produsele de brand, acestea nu necesită campanii de marketing,
  • au costuri de producÈ›ie mai mici,
  • ambalajele sunt mai simple.

Kaufland deține un portofoliu de peste 25 de mărci proprii, iar retailerul asigură că acestea oferă o calitate similară cu cea a brandurilor consacrate, dar la un preț mai accesibil.

Pe de altă parte, Carrefour susÈ›ine că a depus eforturi considerabile în dezvoltarea produselor de marcă proprie, care, la început, au fost percepute ca fiind de slabă calitate. Cu toate acestea, în timp, au câÈ™tigat încrederea consumatorilor, datorită certificărilor È™i standardelor riguroase impuse producătorilor. Prin urmare, în comparaÈ›ie cu produsele de brand, mărcile proprii beneficiază de un lanÈ› de aprovizionare mai controlat È™i de costuri de producÈ›ie reduse, ceea ce se concretizează în preÈ›uri de vânzare mai mici.

Citeste si:
Încă un hipermarket Cora rebranduit sub sigla Carrefour a fost inaugurat în Capitală 
Încă un hipermarket Cora rebranduit sub sigla Carrefour a fost inaugurat în Capitală 

Astăzi, calitatea produselor de marcă proprie este una incontestabilă, fiind garantată prin certificările partenerilor furnizori. De altfel, furnizorii de mărci proprii trebuie să respecte un caiet de sarcini exigent, uneori chiar mai strict decât în cazul produselor naÈ›ionale È™i internaÈ›ionale, care nu trec prin filtrul Carrefour. Aceste produse reprezintă versiuni mai accesibile, fără a face compromisuri în ceea ce priveÈ™te calitatea produselor pe care consumatorii le-ar cumpăra în mod normal.

Alina Horgea, director Mărci Proprii È™i TranziÈ›ie Alimentară al Carrefour România

Care sunt produsele marcă proprie preferate de români

Metro, prin modelul său de business en-gros, se adresează profesioniștilor din industria HoReCa (aproximativ 40.000 de clienți) și comerțului tradițional (circa 60.000 de clienți).

În ceea ce priveÈ™te industria ospitalității, retailerul a afirmat că sortimentul care se bucură de cel mai mare succes este METRO Chef, cu un portofoliu actual de aproximativ 700 de SKU-uri. Aceste produse, la preÈ›uri accesibile, sunt personalizate pentru antreprenorii din industria ospitalității. De asemenea, gama METRO Professional, cu echipamente, accesorii È™i soluÈ›ii de igienizare pentru bucătării È™i hoteluri, este apreciată de clienÈ›ii din industria HoReCa.

În ceea ce priveÈ™te revânzătorii, produsele din gama Fine Line au înregistrat o performanță ridicată. Această gamă include o varietate de produse alimentare, dar È™i produse de igienă, de curățenie sau îngrijire a casei, în total peste 450 de SKU-uri (n.r. stock-keeping unit, cunoscut È™i ca număr de referință unic al unui produs) la preÈ›uri competitive. De asemenea, marca proprie Aro, cu un portofoliu de aproximativ 600 de SKU-uri, este apreciată de revânzători È™i profesioniÈ™tii din HoReCa pentru preÈ›urile atractive È™i ambalajele multiple.

Dacă vorbim despre retailul tradiÈ›ional, preferinÈ›ele sunt uÈ™or mai diversificate. De pildă, la Kaufland, categoriile de produse care se bucură de cea mai mare popularitate în rândul clienÈ›ilor sunt în principal produsele alimentare de bază, precum uleiul, zahărul, carnea de pasăre proaspătă È™i laptele.

InflaÈ›ia a adus provocări financiare pentru clienÈ›ii noÈ™tri, determinându-i să îÈ™i reevalueze preferinÈ›ele È™i să îÈ™i ajusteze obiceiurile de cumpărare. Această situaÈ›ie a condus la o tranziÈ›ie către produse de gamă medie sau entry-level, iar unele categorii de produse au înregistrat scăderi în volumul vânzărilor. Cu toate acestea, la Kaufland, ne străduim să oferim o selecÈ›ie completă de produse, adaptată fiecărui stil de viață È™i buget. Produsele din gama marcă proprie Kaufland oferă o calitate similară cu cea a brandurilor consacrate, la un preÈ› mai accesibil. Portofoliul nostru de peste 25 de mărci proprii este în continuă dezvoltare, pentru a răspunde nevoilor clienÈ›ilor È™i pentru a reflecta tendinÈ›ele din piață.

Oana Lungu, director de achiziÈ›ii al Kaufland România È™i Republica Moldova

La Carrefour, în ceea ce priveÈ™te gama de produse marcă proprie cumpărate cel mai des de români, preferinÈ›ele sunt uÈ™or diferite. Pe lângă produsele alimentare de bază, precum uleiul de gătit din gama Simpl, lactatele, fructele sau produsele de măcelărie. ClienÈ›ii s-au reorientat È™i spre produsele de igienă din marca proprie a retailerului. Printre acesea se numără È™erveÈ›elele umede È™i scutecele pentru bebeluÈ™i.

„În momentul acesta, vorbim de peste 4.000 de produse din portofoliul nostru private label, foarte apreciate de către clienÈ›i. Drept dovadă, dacă ne uităm la vânzările de anul trecut, observăm o preferință pentru produsele marcă proprie din categorii precum: produse nelipsite din bucătărie (uleiul de gătit din gama Simpl, prosoape de bucătărie gama Carrefour Essential, zahăr alb Carrefour Classic), produse de igienă (È™erveÈ›ele umede, scutece pentru bebeluÈ™i gama Carrefour Baby) sau produse alimentare (lapte, smântână, unt Simpl sau Carrefour, fructe/legume/produse de măcelărie Carrefour La Piață). Vorbim, aÈ™adar, despre categorii influenÅ£ate de contextul economic provocator din ultimii 2 ani”, a adăugat directorul Mărci Proprii È™i TranziÈ›ie Alimentară al Carrefour România.

Topul europenilor care cumpără cele mai multe produse private label

Conform datelor NielsenIQ, mărfurile perisabile È™i congelate, produsele din hârtie È™i alimentele la temperatura camerei sunt principalele trei categorii de vânzări sub marcă proprie, cu o valoare medie de 51,3%, reprezentând un total de 230 de miliarde de euro în cele 17 țări europene analizate, potrivit Financial Times.

Țările cu cea mai mare creștere a cotei mărcilor private sunt:

  • Portugalia (+4,4%),
  • Germania (+2,9%),
  • Republica Cehă (+2,8%),
  • Spania (+2,2%).

În timp ce ElveÈ›ia este singura È›ară care înregistrează o scădere a cotei mărcilor private, aceasta rămâne totuÈ™i È›ara cu cea mai mare cotă din cele 17 țări analizate. Cota ElveÈ›iei în 2023 este de 51,8% (0,1% față de anul trecut), ElveÈ›ia rămâne singura È›ară cu o cotă de peste 50%.

Cele mai mari pieÈ›e din Europa, Germania, Regatul Unit È™i FranÈ›a, au o cotă colectivă a mărcilor private de 39,6%. În 2023; această cotă a crescut cu 1,9% față de anul trecut. Cea mai puternică creÈ™tere a cotei pentru cele mai mari pieÈ›e este vizibilă în cazul alimentelor pentru animale de companie, al alimentelor ambientale È™i al alimentelor congelate; toate categoriile au crescut cu peste 2% în cotă.

Mărcile private din Spania È™i Portugalia au câÈ™tigat cotă cu 2,5%; cea mai mare creÈ™tere a cotei este vizibilă în domeniul băuturilor nealcoolice, care a crescut cu 3,4%. În Spania È™i Portugalia, există un singur grup cu o scădere a cotei, È™i anume cel al produselor de îngrijire a sănătății.

În Belgia (38,9%) È™i Olanda (44,9%), cota mărcilor private a crescut cu 1,5%; cea mai mare creÈ™tere pentru ambele țări este vizibilă în produsele din hârtie, îngrijirea casei È™i alimentele ecologice. Toate categoriile au crescut cu peste 2% în cotă.

De asemenea, țările scandinave, Danemarca (35,1%), Suedia (27,9%) È™i Norvegia (21,9%), înregistrează o creÈ™tere a cotei mărcilor private; împreună, țările au crescut cu +1,7% în cotă. CreÈ™terea cotei mărcilor private este vizibilă în toate categoriile. Cea mai mare creÈ™tere a cotei este observată în cazul produselor din hârtie (+4%).

Și în Europa de Est, în Republica Cehă (23,2%), Ungaria (29,1%) È™i Polonia (32,7%), ponderea mărcilor private arată o creÈ™tere continuă È™i stabilă. Cea mai puternică creÈ™tere a cotei mărcilor private este vizibilă în cazul alimentelor perisabile È™i al alimentelor pentru animale de companie.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri È™i Analize /  Sunt produsele marcă proprie mai ieftine pentru că au o calitate mai slabă? ExplicaÈ›ia retailerilor din România