Lectură de 8 minute

13 Mai 2024 - Interviuri și Analize

Mathieu Bauduin, francezul care a renunțat la baschet pentru retail și conduce o rețea de peste 20 de magazine de bricolaj, în România

Mădălina Dinu

Abonează-te pe  

„Întotdeauna am avut un sentiment foarte pozitiv vizavi de România, iar atunci când managerul meu mi-a lansat propunerea de a mă muta aici, nu am stat prea mult pe gânduri. În România, am descoperit o țară cu un mare potențial de dezvoltare, atât pentru companie cât și pentru mine și familia mea”, a declarat Mathieu Bauduin, CEO Leroy Merlin România, pentru retail.ro. De asemenea, acesta a afirmat că în 2024 compania va continua să se concentreze pe expansiunea rețelei de magazine, digitalizare și sustenabilitate.

 

Sursa foto: Leroy Merlin

În vara anului 2023, Mathieu Bauduin a preluat conducerea Leroy Merlin din România de la omologul său Frédéric Lamy, cel care a condus Leroy Merlin România în ultimii 9 ani. Într-un interviu pentru retail.ro, Bauduin a povestit că visa să fie jucător profesionist de baschet în NBA, practicând acest sport de la vârsta de 8 ani.

Însă după mai bine de 14 ani, o acccidentare l-a trimis pe banca de rezerve pentru scurt timp, iar atunci s-a văzut obligat să își replanifice viitorul, renunțând la viața lui ca sportiv de performanță. Cu toate acestea, el spune că nu a încetat niciodată să joace baschet de când practică această profesie, fiind de părere că un adevărat lider este la fel ca un antrenor.

Găsesc multe asemănări între retail și sportul de performanță, spre exemplu importanța de a acționa într-o matrice de valori și o cultură comună, puternică, în care sa te regăsești și care setează cadrul pentru lucrul în echipa. Tot din lumea sportului vine și dorința de a fi lider, termen pe care îl asociez cu o viziune puternică, disciplina, obiective în care crezi cu putere, pasiune și găsirea celei mai bune strategii pentru a duce oamenii din echipa ta spre un succes de care se pot bucura cu toții. Un bun lider este mai mult un antrenor, nu un șef.

Mathieu Bauduin, CEO al Leroy Merlin România

La scurt timp după ce a abandonat terenul de baschet, noul CEO al Leroy Merlin România și-a început cariera profesională la Auchan, ca manager de vânzări. În timp, a evoluat pe scara ierarhică, însă oferta de a lucra pentru compania Leroy Merlin i s-a părut de nerefuzat, motivând că valorile companiei au fost cele care l-au determinat să aleagă cu inima.

Industria de bricolaj este un alt tip de retail, din punctul meu de vedere este un business mai durabil, care influențează enorm viețile consumatorilor pe termen lung. Nu este ca retailul alimentar, de unde sunt achiziționate produse perisabile, în această industrie efectul poate fi observat și admirat pe termen lung. Produsele noastre însoțesc oamenii în fiecare etapă a vieții lor, din perioada burlăciei, în momentul în care își întemeiază o familie, până la etapa de pensionare. Atunci când îți construiești o casă sau cumperi ceva pentru casă, în orice etapă a vieții ai fi, o faci pe o perioada mai lungă, rămâne cu tine o vreme. Acesta este rezultatul care mie, personal, îmi aduce satisfacție”, a mai spus reprezentantul companiei.

2024, anul formării angajaților în bricolaj

Dacă anul trecut compania s-a concentrat în principal pe produse și pe sustenabilitate energetică, anul acesta atenția companiei se extinde spre formarea angajaților, dezvoltarea durabilă și digitalizare.

Citeste si:
ANALIZĂ XTB: Sucul de portocale, încă un produs ce poate deveni aproape un lux din cauza scumpirilor în lanț
ANALIZĂ XTB: Sucul de portocale, încă un produs ce poate deveni aproape un lux din cauza scumpirilor în lanț

„Este primul an de la încheierea pandemiei când românii sunt mult mai deschiși, mai puțin reticenti, s-au obișnuit deja cu șocurile și suntem destul de optimiști în privința rezultatelor. Sezonul nostru cel mai aglomerat abia în această perioadă a anului începe. Noi nu avem nevoie de promoții sau de oferte, nici de Black Friday, ideea este că noi încercăm să menținem prețurile mici în fiecare zi din an”, a declarat Bauduin.

Românilor le place să renoveze

Întrebat prin ce se diferențiază clientul român de cel francez, CEO-ul Leroy Merlin a afirmat că achizițiile acestora sunt total opuse.

În Franța, există un interes mai scăzut pentru achiziția de locuințe și unul mai ridicat pentru închiriere, spre deosebire de români, care preferă să fie proprietari.

„În România, casa este privită mai mult dintr-o perspectiva funcțională, în continuare avem multe case vechi ce necesita reparații majore. Pe când, în Franța, casa este privită mai mult dintr-o perspectivă emoțională. Francezilor le place să aibă locuința ca un cocon, ca un spațiu în care să se simtă confortabil și, întrucât obișnuiesc să-și schimbe locuința cam la fiecare cinci ani, investesc mai des în decorațiuni și mobilier. În schimb, românii au o mai mare orientare spre bricolaj și produse DIY, fiind mai motivați să investească în reparații și în renovarea propriei case", a adăugat Bauduin.

Tot în privința obiceiurilor de consum, Bauduin spune că lucrul care l-a uimit cel mai tare este faptul că în țara noastră oamenii pot plăti produsul comandat online abia după ce ajunge la destinație, acest lucru nefiind posibil în Franța, unde comenzile online sunt plătite înainte de a finaliza comanda produsului dorit.

Locuințele din România nu sunt eficiente energetic

Mai mult decât atât, renovarea energetică este în continuare o piață în creștere, întrucât mare parte din locuințele din România încă prezintă un grad scăzut de eficiență energetică. Drept urmare, soluțiile de renovare energetică sunt din ce în ce mai solicitate și vor continua să se impună.

În această categorie intră toate soluțiile dedicate izolării locuințelor, respectiv reducerii consumului energetic, precum produsele cu eficiență energetică ridicată sau cele care utilizează energie regenerabilă.

Compania prevede că, anul acesta, pe lângă zona de renovare energetică, vor crește și segmentele care au legătură cu renovarea locuințelor, spre exemplu, renovări în interiorul locuinței, redecorări ale grădinilor sau înlocuirea completă a mobilierului de bucătărie.

Un alt lucru notabil este și faptul că românii sunt tot mai preocupați de impactul la nivel de mediu al produselor pe care le achiziționează, iar așteptările crescute legate de produsele durabile și practicile responsabile vor influența pe termen lung deciziile de achiziție în industria DIY.

Magazinul nostru este deschis pentru oricine, dar nu există produse dezvoltate special pentru restaurante, hoteluri sau mobilier specific pentru corporații. De exemplu, noi avem o gamă amplă de mobilier de grădină, iar această gamă poate fi la fel de potrivită pentru un hotel, cât și pentru o persoană care vrea să-și decoreze curtea, așadar focusul nostru va rămâne întotdeauna tot pe client. Din acest motiv, pentru noi este deosebit de importantă formarea angajaților noștri, este necesar să fie cât mai bine pregătiți pentru a oferi consultanță clienților. În prezent, sunt susținute 25 de ore de formare, iar în curând vom crește numărul de ore de formare și dezvoltare de competențe la 40.

Mathieu Bauduin, CEO Leroy Merlin România

Leroy Merlin va angaja încă 200 de persoane până la sfârșitul anului

Leroy Merlin este producător de unelte și materiale de construcții, acestea fiind proiectate și dezvoltate de către companie. Produsele marcă proprie sunt fabricate sub licența ADEO, însă compania nu deține fabrici, ci colaborează cu producători la nivel global.

În prezent, cele 21 de magazine din țară au circa 3.200 de angajați, iar până la sfârșitul acestui an, compania și-a propus să mărească echipa cu încă 200 de angajați.

Printre proiectele în plină dezvoltare se numără deschiderea noului magazin Leroy Merlin din Pitești, în toamnă, dar și o relocare a magazinului din Craiova care va avea loc în această vară.

Nu în ultimul rând, bricolajul local se ridică la circa 5-6 miliarde de euro și are potențial de a ajunge la 6-8 miliarde de euro în următorii ani. Piața românească este considerată un epicentru al oportunităților economice, evidențiindu-se printr-o creștere economică solidă ce depășește media Uniunii Europene. Leroy Merlin este al doilea cel mai mare retailer de produse de bricolaj DIY din România, după ultima cifra de afaceri care s-a ridicat undeva la 3 miliarde de lei.

Leroy Merlin, membră a Grupului Francez ADEO cu o istorie de peste 90 de ani ca retailer specializat în construcții, decorațiuni și grădinărit. Harta ADEO cuprinde peste 1.000 de magazine situate în 20 de țări ce deservesc 500 de milioane de locuitori și profesioniști. Suntem 150.000 de colegi, lideri dezvoltați într-o cultură a intraprenoriatului, animați de un scop comun: să fim utili nouă, celorlalți, comunităților și întregii lumi, să oferim soluții eficiente și responsabile de îmbunătățire a locuințelor. În România funcționează 21 magazine Leroy Merlin, cu aproape 3.500 de angajați în 15 orașe: București, Cluj-Napoca, Craiova, Ploiești, Brașov, Constanța, Sibiu, Suceava, Târgu Mureș, Bacău, Iași, Timișoara, Oradea, Târgoviște și Arad. Retailerul va atinge borna de 22 de magazine în România anul acesta, la Pitești.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Mathieu Bauduin, francezul care a renunțat la baschet pentru retail și conduce o rețea de peste 20 de magazine de bricolaj, în România