Lectură de 5 minute

04 Jan 2021 - Interviuri și Analize

Top predicții 2021: ce urmează pentru retaileri

Angela Alexandru

Abonează-te pe  

După o perioadă care ne-a testat personal și profesional, multora dintre noi ne rămâne să sperăm că 2021 va duce mai multe surprize plăcute. Cert este că vremurile sunt imprevizibile, mai ales pe piața de retail. Câteva tendințe comerciale și tehnologice apar sau au prins deja contur, ca răspuns la nevoile clienților care au avut alte cerințe în pandemie. Acestea promit să facă din anul 2021 unul provocator și interesant în egală măsură. Poți citi despre predicțiile din 2021 cu privire la industria retailului în articolul de mai jos. 

Retailerii au fost încercați de obstacole pe toate planurile odată cu declararea pandemiei, care a însemnat nu doar izolare pentru clienți, cât și reticența în achiziții sau limitarea afacerilor, observă publicația Forbes.

Pandemia a dus la divizări drastice în business și compromisuri financiare care au presupus în cele mai multe cazuri disponibilizări în masă. Comercianții fie s-au adaptat, fie au renunțat, fie au gândit planuri care i-au impulsionat accelerându-le transformarea. Sunt șanse mari ca normalul dinaintea crizei Covid să nu mai revină vreodată, dar la fel de bine sunt multe alte lucruri care ar putea schimba industria în mai bine. Iată mai jos câteva predicții despre evoluția industriei de retail în 2021.

Falimente declarate în mai multe sectoare - multe companii vor vedea în dificultățile cu care s-au confruntat în timpul pandemiei Covid drept o oportunitate de a-și reorganiza afacerea. Aceasta va fi o soluție de care retailerii vor profita probabil și pentru că vor avea mai multă flexibilitate în fața instanțelor în ceea ce privește modul în care funcționează falimentele, oferindu-le libertatea de a-și restructura compania și de a ieși din situații pe care altfel nu le-ar fi putut coordona, cum ar fi concesiunile. Pe plan local, magazinele din retailul nealimentar de la companiile locale mici încep deja să își închidă porțile definitiv.

Industria de modă va reveni în forță, după un 2020 în care retailerii de fashion au fost printre pierzătorii pandemiei și au închis magazine pe bandă rulantă. Se preconizează că oamenii își vor declara și arăta din nou interesul pentru îmbrăcăminte și încălțăminte, doar că ținutele, dar și modul de shopping vor arăta altfel decât înainte. Pentru că mulți dintre clienți s-au obișnuit cu confortul propriei case și nu vor să renunțe la siguranța cumpărăturilor online. Și nu este vorba doar despre ceva trecător, pentru că mulți dintre potențialii cumpărători vor rămâne fideli platformelor online.

Noile idei inovatoare de start-up-uri reprezintă o altă posibilă tendință în 2021. Anul acesta am putea asista la diverse inovații pe piața de afaceri, când se vor lansa multe dintre ideile tinerilor mileniali sau Generația Z. Spre exemplu, o idee out of the box a fost anunțată recent de o firmă din Satu-Mare, care a lansat primii saboți medicali antibacterieni. La fel de bine, cei care și-au pierdut afacerile vor gândi alte soluții dintre cele mai atipice pentru relansare. Odată cu acest trend există și posibilitatea ca anumite mărci să dispară, pe măsura ce consumatorii renunță la brandurile de lux și lumea se axează tot mai des pe produse accesibile sau sustenabile.

Mai multe fuziuni și achiziții sau cum marile companii vor îngloba retailerii mai mici este o altă predicție pentru anul 2021. Iar acest lucru presupune ca brandurile puternice să înghită din ce în ce mai multe afaceri care se luptă să treacă peste o perioadă dificilă și să le înghită după o investiție cu mult mai redusă decât valoarea reală a acestora.

Așa cum menționasem deja, comportamentul angajaților și al clienților nu va mai fi ca înainte de Covid-19. Clienții nu își vor pierde interesul în achizițiile online (citește aici despre cum sunt luate deciziile de cumpărare atunci când facem achiziții online) și îl vor menține mult timp de-acum înainte. Sigur, vor mai reveni în magazine fizice, pentru experiență, dar vizita va fi cu totul altfel decât se așteaptă retailerii. Totodată, nici angajații nu ar renunța prea ușor la interesul de a lucra remote și se estimează că aceștia își vor menține această dorință și după ce pandemia va fi trecut.

Citeste si:
O inițiativă pentru un mediu mai curat – SARANTIS GO
O inițiativă pentru un mediu mai curat – SARANTIS GO

Reciclarea va deveni o componentă foarte importantă, iar primii pași se văd deja în opțiunile multor retaileri de a opta pentru colectarea deșeurilor sau pentru preluarea ambalajelor de la clienți. Reciclarea va deveni un business uriaș deoarece retailul online continuă să crească și trebuie livrate miliarde de cutii, iar repercusiunile acestei probleme încă nu au fost abordate cum trebuie. Și totuși românii nu colectează selectiv și nu sortează deșeurile, deși sunt dornici să facă asta.

Comenzile cu livare la domiciliu cresc deja accelerat, ceea ce înseamnă că se vor cauta foarte mulți livratori, ambalatori de colete și șoferi. Mai puține magazine nu înseamnă mai puține locuri de muncă, pentru că pe măsură ce afacerea online crește, crește și cererea de personal.

O altă tendință pentru 2021 este faptul că millenials, generația care a trecut și prin criza financiară din 2008, vor fi mai prudenți și vor migra către un nou spațiu și comportament de consum. De exemplu, mulți vor migra în suburbii, unde există mai multă libertate și spațiu, și se vor deplasa cu mașinile proprii, de unde va crește cererea atât pentru mașini noi, dar și second-hand.

Nu în ultimul rând, aceiași mileniali își vor dori personalizare, dar și să se informeze și să cumpere produse din diferite locații și surse. Instagram și alte platforme social media oferă o oportunitate de monetizare spre care se vor îndrepta tot mai mulți consumatori, de aceea este posibil ca generațiile tinere să impulsioneze zona pentru parteneriate de tip micromarketing, într-o perioadă în care șomajul va crește. În acest sens, Alibaba observă un potențial crescut pentru colaborările cu influenceri și vedete.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Top predicții 2021: ce urmează pentru retaileri