Lectură de 5 minute

12 Oct 2020 - Interviuri și Analize

STUDIU Reciclarea și comportamentul românilor: cine colectează selectiv și de ce nu sortează românii deșeurile

Andra Imbrea

Românii se arată dornici să recicleze (74%), după cum arată un studiu derulat recent de către Reveal Marketing Research. Multora le lipsesc, însă, mijloace adecvate pentru a face asta (35%). Pretențiile romanilor din partea brandurilor încep și ele să crească, 43% nu se mulțumesc doar cu promisiuni și încurajări și își schimbă alegerea la nivel de produs, preferându-le pe cele din materiale reciclate.

În contextul actual al schimbărilor climatice, acțiunile în vederea combaterii acestora devin tot mai necesare. Exista politici în scopul reducerii poluării și sancțiuni pentru nerespectarea acestora, însă nu par a fi întotdeauna eficiente. Chiar daca la nivel individual, cetățenii cunosc importanța protejării mediului, nu acționează ca atare. De ce? Lipsa de instrumente furnizate de autoritățile locale reprezintă un mare impediment. 

Absența centrelor de depozitare sau a spațiilor speciale din apropierea locuinței reprezintă cel mai mare obstacol ce îi împiedică pe români să colecteze selectiv deșeurile (24%).

Fii alături de noi la retailArena 2020 - RetailAboveCorona: Retailing in times of crisis pe 27 și 28 octombrie pentru a afla ultimele trenduri din industria de retail și eCommerce. Te poți înscrie gratuit AICI. 

Citeste si:
Farmacii online cu livrare la domiciliu: de unde poți cumpăra medicamente fără să stai la cozi

Brandurile: motor al educării eco-friendly

Tinerii profesioniști (88%) sunt de părere că brandurile au un rol important în educarea și încurajarea populației în direcția colectării selective. Atunci când vine vorba despre decizia de cumpărare, brandurile care utilizează materiale reciclate au un avantaj. Abordarea eco-friendly a unui brand cântărește drept factor de decizie în achiziție pentru respondenți, 43% dintre aceștia fiind influențați în mare și în foarte mare măsură de comportamentul responsabil și sustenabil al companiilor de pe piață.

Vezi și: VIDEO retailTalks: Ce se întâmplă cu proiectele de sustenabilitate în perioada pandemiei

În comunicarea de brand, companiile au avut mai mult succes în modelarea deciziei de cumpărare a tinerilor profesioniști (49%), comparativ cu segmentul familiilor moderne ce este într-o foarte mică măsură influențat de mesajele eco-friendly transmise (12%).

Cine sunt românii care colectează selectiv

Seniorii pensionari (84%) și familiile moderne (76%) declară că selectează deșeurile în cea mai mare măsură. Milenialii (61%), comparativ cu segmentul persoanelor în vârstă, reciclează cel mai puțin.

Citeste si:
România pe ultimul loc în UE la prezența companiilor în online: mai mult de jumătate nu au website-uri, chiar dacă vând produse sau servicii

„Procentul ridicat al pensionarilor care arată o grijă mai mare față de mediu se poate explica prin tendința lor de a reutiliza materialele folosite, tocmai pentru a evita risipa. Aceștia sunt mult mai preocupați de conservarea resurselor și pun accent pe consumul cumpătat. Pe de o parte, acest comportament poate fi corelat cu veniturile reduse și de aceea, pensionarii doresc să își maximizeze fiecare resursă. Pe de altă parte, obișnuința de a păstra și a refolosi obiectele este o altă explicație pentru care pensionarii arată această grijă pentru colectarea selectivă.

Contradicția apare în cazul milenialilor și tinerilor profesioniști care, deși sunt cei care vor experimenta cel mai mult efectele încălzirii globale, nu sunt la fel de interesați de reciclare. Aceștia cad pradă percepției greșite că pericolul este unul îndepărtat. Astfel, se pot justifica rezultatele studiului din care reiese implicarea mai redusă a tinerilor, în comparație cu cea a vârstnicilor, în colectarea selectivă', consideră Marius Luican, CEO Reveal Marketing Research.

Vezi și: Cum scapi de electrocasnicele vechi: unde se colectează și care sunt condițiile de preluare

Principala modalitate de colectare selectivă a românilor o reprezintă recipientele special amenajate oferite de primărie, peste jumătate dintre respondenți optând pentru această opțiune. Seniorii pensionari (65%) apelează la aceste recipiente. Se observă importanța spațiilor puse la dispoziție în interiorul centrelor comerciale (hypermarket, supermarket, magazine, mall), deoarece aproximativ o treime dintre respondenti preferă să selecteze deșeurile aici, mai ales milenialii (38%). În schimb, cea mai puțin utilizată metodă de către respondenți este colectarea în saci negri de la REBU, colectarea fiind inclusa în prețul de achiziție (10%).

De ce nu sortează românii deșeurile

Cea mai mare barieră (24%): lipsa unui spațiu destinat special în proximitatea locuinței. Alte obstacole: distanța față de centrele de colectare - 12% dintre respondenți nu locuiesc în proximitate Milenialii nu reciclează - 21%.

Doar 4% dintre români consideră că reciclarea e un proces anevoios. Doar 1% dintre români nu cred în beneficiul reciclării.

Soluții 

Punerea la dispoziție în mod gratuit de către autorități a unor saci speciali și posibilitatea de a-i transporta la locul de colectare a deșeurilor ar încuraja românii să aibă un comportament mai responsabil (62%). Seniorii pensionari (74%) ar fi cei mai motivați să recicleze daca ar avea aceasta posibilitate. Penalitățile ridicate nu ar influența într-o mare măsură decizia de a colecta selectiv, astfel încât doar 8% dintre respondenti ar fi motivați de existența lor.

În urma studiului derulat de Reveal Marketing Research, rezultatele arată deschiderea romanilor de a colecta selectiv într-o mai mare măsură în condițiile unui ajutor semnificativ din partea autorităților locale sau a unor facilitați gratuite care să ușureze procesul selectării deșeurilor. În atragerea atenției asupra problemelor despre mediu, brandurile joaca un rol important în încurajarea comportamentelor responsabile. Totodată, acțiunile brandurilor de protecție a mediului înconjurător influențează în mod pozitiv percepția consumatorilor despre aceștia.

Metoda folosită a fost CAWI (Computer Assisted Web Interview) și au fost derulate 847 interviuri online pe un eșantion reprezentativ la nivel național urban. Perioada de colectare a datelor a fost 10-18 iunie 2020. Eroarea de eșantionare: ±3.4%

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață, cu o echipă passionately curious, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development.

Sursă foto: VectorMine/Shutterstock 

Retail.ro /  Interviuri și Analize /  STUDIU Reciclarea și comportamentul românilor: cine colectează selectiv și de ce nu sortează românii deșeurile