Lectură de 4 minute

18 Nov 2020 - Știri și Noutăți

RORETAIL: Magazinele din retailul nealimentar încep să își închidă porțile definitiv. Primele falimente, la companiile locale mici

Andra Imbrea

Aflate în imposibilitatea de a mai rezista pe piață, din ce în ce mai multe societăți comerciale care activează în domeniul retailului nealimentar intră în faliment și închid magazinele. Inclusiv de Black Friday, vânzările din magazine au fost cu 50% mai mici decât în anul anterior, anunță Organizația Patronală a Retailerilor din România RORETAIL.

După o perioadă de 3 luni în care magazinele au fost închise prin decizii ale autorităților, odată cu redeschiderea centrelor comerciale vânzările au rămas sub nivele mult inferioare celor de anul trecut.

În medie, scăderile vânzărilor din magazine în ultimele luni au ajuns la 60%-80%, iar situația este extrem de dramatică. Inclusiv cu ocazia Black Friday, vânzările din magazine fost cu aproximativ 50% mai mici decât cele de la ediția anterioară, din anul 2019. Primele magazine care au intrat în faliment sunt cele ale micilor companii din domeniu, unde nu există o contrabalansare a pierderilor de piața locală cu veniturile de pe piețele externe.

”Magazinele din retailul nealimentar încep să închidă definitiv unul după altul, ca într-un joc de domino. Nu este însă un joc, este vorba de branduri locale, de angajați și famillile lor. Vorbim de situații disperate și de antreprenori care nu mai au resurse, financiare și emoționale, să reziste. Deja există dificultăți majore în plata taxelor și a salariilor, fără a vorbi de chirii și alte cheltuieli operaționale. Autoritățile poartă responsabilitatea luării și implementării rapide a unor decizii care să salveze această industrie, la fel ca în majoritatea statelor europene, care au implementat măsuri de compensare a efectelor devastatoare produse de restricții încă din luna aprilie. Proprietarii și administratorii de centre comerciale nu mai pot salva unilateral situația. Lipsa acțiunii autorităților, în al 12-lea ceas, va condamna retailul nealimentar și comerțul modern în ansamblu la faliment”, a declarat Roxana Socaciu, director executiv Roretail.    

Recent, producătorul român de cămăși Braiconf a anunțat că închide toate magazinele din mall-uri și schimbă strategia de retail. „În contextul actual, nu ni s-a părut potrivită solicitarea unor centre comerciale, precum Cotroceni Park (AFI Cotroceni), de a continua să plătim chirie pe perioada în care magazinele nu au putut fi folosite, în lockdown, dar și pe perioada următoare, astfel că am decis să nu prelungim astfel de contracte”, spune Silviu Dumitrache, președintele Braiconf.

Citeste si:
Kaufland România: Din fiecare 1 leu cheltuit la casă, 67 de bani merg la furnizori români

Și retailerul român Benvenuti a anunțat că vor mai urma tăieri și închideri de magazine după ce anul acesta a concediat 90 de persoane, a închis un magazin la Roman și probabil alte 2 locații vor trage obloanele până la finalul anului. "Suntem obligați să ne restrângem activitatea, aceasta este realitatea. Industria de fashion e aproape de colaps, o să vedeți la anul închideri de magazine sau de rețele la nivel național", a declarat Adrian Câzu în cadrul retailArena 2020.

RORETAIL a semnalat în numeroase rânduri, atât public, cât și prin comunicări transmise factorilor de decizie, situația extrem de dificilă pe care o întâmpină retailul nealimentar din România. În luna mai, în cadrul unui eveniment realizat de retail.ro și wall-street.ro, retailerii au cerut suspendarea plății chiriilor în cadrul unei dezbateri la care au participat și autoritățile și centrele comerciale. 

Închidererea magazinelor din retailul nealimentar va avea un impact economic și social negativ pe termen lung, fiind extrem de dificil și de puțin probabil ca, odată închise, aceste afaceri să se mai poată redeschide pe viitor. Roretail solicită ca măsurile de compensare promise de autorități să se materializeze cât mai rapid, fiecare zi care trece fără niciun fel de sprijin sau orizont de timp privind susținerea concretă a industriei, urmând să conducă la noi și noi falimente în retailul nealimentar.

RORETAIL – Organizaţia Patronală a Retailerilor din România este o asociație înființată în anul 2014, care grupează peste 1.000 de magazine din România, din retailul nealimentar și din HoReCA din centrele comerciale, grupând deopotrivă branduri naționale și internaționale și însumând peste 12.000 de angajați.

Citeste si:
Marc O’Polo a deschis primul magazin din regiunea de nord-est, la Palas Iași

Sursă foto: Shutterstock

Retail.ro /  Știri și Noutăți /  RORETAIL: Magazinele din retailul nealimentar încep să își închidă porțile definitiv. Primele falimente, la companiile locale mici