Lectură de 5 minute

26 Aug 2021 - Interviuri și Analize

Taina afacerii de familie din Târgu Ocna cu zacuscă și dulceață fără zahăr: „Ținem mult să implicăm și comunitatea din zonă”

Anca Olteanu

Abonează-te pe  

Alexandra Vornicu a fondat împreună cu familia o afacere cu dulcețuri și zacuscă la Târgu Ocna. Brandul moldovenesc Taina Domniţei cumpără fructele și legumele de la producătorii locali din zonă, fabrică fără zahăr rețete încercate și le vinde online și în băcănii, urmând să extindă curând spațiul de depozitare.

În anul 2019 s-a înființat compania Taina Domniței. A urmat achiziționarea terenului pe care este construită fabrica, apoi planificarea și construcția. În afacerea de familie sunt implicați mai mulți membrii: tatăl și mătușa Alexandrei, care încearcă tot timpul rețete noi și mama fondatoarei, care se ocupă de marketing, fiind degustătoarea fără aprobarea căreia nu scot la testare produse.

Afacere de familie cu zacuscă și dulceață

„La noi în familie se experimentează mult cu gusturile și cu modurile de preparare a legumelor și fructelor. În familie avem livezi de măr, cireși, caiși etc și am încercat în fiecare an să facem dulcețurile cu un plus de savoare. În zona noastră, a orașului Târgu Ocna, agricultura este axată pe pomicultură și viticultură, și mai recent au apărut și cultivatorii de zmeură, afine și mure. Și atunci a venit firesc ideea folosirii resurselor existente în zona Târgu Ocna. Pe parcurs, cât construiam clădirea fabricii, am prospectat trendurile interne și internaționale și am ajuns la concluzia că există nevoia unei linii de dulcețuri tradiționale pregătite fără zahăr rafinat. De aceea, linia noastră principală de produse sunt dulcețurile fără zahăr”, povestește Vornicu.

Afacerea a pornit cu 100.000 de euro, bani folosiți la achiziționarea terenului pe care este fabrica și la construcția acesteia. La investiția inițială s-au adăugat pe parcurs încă 50.000 euro pentru achiziționarea echipamentelor și a mobilierului.

Vornicu a studiat managementul afacerilor în România și Japonia, apoi a lucrat multă vreme în managementul proiectelor de eficiență energetică și auditări energetice: „Nu mă regăseam. Am un spirit creativ și îmi place să explorez, iar în afacerea cu dulcețuri, eu am intrat pentru a exprima această creativitate în abordarea grafică, abordarea mai jucăușă a ingredientelor în rețete și în marketing creativ”, spune antreprenoarea.

Producție din resurse locale

Aproape 95% din fructele și legumele folosite în dulcețuri sunt cumpărate de la producători din zona județelor Bacău, Iași și Vrancea. Pentru a avea prețuri competitive, materia primă nu trebuie să aibă un cost foarte mare. Transportul de la distanțe mai mari decât județele limitrofe crește costurile de achiziție a materiei prime.

„Ținem mult să implicăm și comunitatea din zonă. De aceea, căutăm să colaborăm cât mai mult cu producătorii de legume și fructe din zona Bacăului, să batem palma din timp pe achiziții pentru siguranța ambelor părți, să sponsorizăm activitățile comunității locale pentru tineri, etc. În orașele mici, orice afacere este aproape una a comunității, ne ajutăm între noi să creștem”, mărturisește Alexandra Vornicu.

Afacerea a început cu vânzarea exclusiv online în luna iulie a anului trecut, dar apoi au fost contactatați de băcănii din diverse orașe ale țării pentru revânzarea produselor. Acum sunt prezenți cu dulcețurile „Taina Domniței” în băcănii din Constanța, Târnăveni, Iași, Rădăuți și Popești Leordeni și au în plan, în acest an și anul viitor, să extindă distribuția către băcănii în cât mai multe orașe.

Citeste si:
Schwarz Group, proprietarul Lidl și Kaufland, investește 200 de milioane de euro în extinderea online a celor două lanțuri de magazine
Schwarz Group, proprietarul Lidl și Kaufland, investește 200 de milioane de euro în extinderea online a celor două lanțuri de magazine

„Am avut un început bun, chiar dacă am pornit producția anul trecut în plină pandemie. Oferirea exclusiv online a produselor noastre într-un an în care comerțul online a explodat a fost o alegere corectă”, spune Vornicu.

Prețul carburanților, principala provocare

La sfârșitul anului trecut aveau vânzări de 59.000 de lei. Pentru acest an estimează vânzări de 400.000 lei, deoarece între timp au câștigat încrederea unor comercianți și parteneri care aveau nevoie de produse din legume și fructe sub marcă privată.

„Pentru noi, pandemia a adus doar o reevaluare a distribuției produselor, deoarece nu începusem încă producția. Nicio clipă nu ne-am gândit să amânăm începutul producției. Ne-am axat pe distribuția preponderent online și asta este o oportunitate într-un an în care toată lumea cumpără online. Închiderea piețelor pentru producătorii de fructe și legume a însemnat o oportunitate pentru noi în cumpărarea en-gros de la producători care în general erau obisnuiți să vândă la piață”, explică antreprenoarea.

Anul acesta, provocările businessului vin de la natură. O furtună de o jumătate de zi în luna iunie a distrus 80% producția de cireșe sălbatice din care se face dulceața de cireșe amare. De aceea, în acest an vor avea o ediție foarte limitată de dulceață de cireșe amare. O altă provocare este creșterea prețurilor la carburanți ceea ce duce la o creștere în lanț a prețurilor materiei prime, dar și la costurile curierilor și transportatorilor.

Planul pentru viitor este să lărgească spațiul de depozitare al fabricii ca să poată stoca cât mai multe borcane din produsele fabricate pentru clienții de tip marcă privată și să investească în promovarea produselor către băcănii.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Taina afacerii de familie din Târgu Ocna cu zacuscă și dulceață fără zahăr: „Ținem mult să implicăm și comunitatea din zonă”