Lectură de 11 minute

01 Jul 2021 - Interviuri și Analize

Delicium, afacerea cu gemuri și siropuri gândită de la 13 ani de un tânăr din Cluj, după modelul austriac

Roxana Vasile

Abonează-te pe  

Delicium este afacerea lui Paul CăpuÈ™an, un tânăr din Cluj-Napoca care È™i-a descoperit viitoarea meserie dintr-o întâmplare, la vârsta de 13 ani, È™i care s-a încăpățânat să urmeze Facultatea de Horticultură, deÈ™i a fost îndrumat de părinÈ›i să se facă arhitect. Paul a vorbit într-un interviu pentru Retail.ro despre producÈ›ia de fructe de pădure È™i cum zmeura a ajuns o afacere de succes.

 

Tânărul a pornit de la 1,5 hectare de zmeură È™i a ajuns la 7 hectare în prezent, cu o gamă variată de peste 30 de produse, printre care dulceÈ›uri È™i siropuri. Însă, ideea Delicium a apărut în mintea lui Paul încă de la 13 ani, în timpul unei plimbări cu bicicleta în Austria.

„Povestea începe, de fapt, acum 13-14 ani, cu o vizită la un văr din Austria. Am mers singur, aveam 13 ani atunci È™i am decis să mergem cu bicicletele. Și la un moment dat apare pe partea dreaptă o plantaÈ›ie de zmeură de vreo 3.000 de mp, unde erau tot feluri de fructe, era o gheretă la intrare. Și erau tot felul de reclame. Nu È™tiam ce scrie pe ele pentru că scria în germană. Nu È™tiam germană la vremea respectivă. Nici acum nu È™tiu (râde). Ce s-a întâmplat a fost că l-am întrebat pe vărul meu ce se întâmplă acolo È™i mi-a zis că se plăteÈ™te o taxă de intrare, mănânci câtă zmeură vrei tu È™i dacă vrei să duci pentru acasă, ce culegi plăteÈ™ti la kilogram. Am plătit intrarea pentru amândoi È™i am mâncat zmeură până nu am mai putut. Dar am luat È™i pentru acasă într-o caserolă'', a povestit Paul CăpuÈ™an.

Fondatorul Delicium a urmat Liceul de Arte din Cluj, urmând cursuri de design ambiental, însă È™tia că îÈ™i doreÈ™te altceva pentru cariera sa. ExperienÅ£a din Austria a avut un impact atât de puternic încât astăzi Paul are propria producÈ›ie de zmeură È™i chiar mai mult de atât, în localitatea BorÈ™a din ju­de­Å£ul Cluj.

„Am ajuns acasă după o săptămână È™i ceva în Austria È™i am început să le spun alor mei că vreau să pun zmeură, zmeură È™i iară zmeură. Și aÈ™a am È›inut-o până în clasa a 12-a. Eu eram la liceul de arte, pe design ambiental în Cluj È™i ai mei voiau, evident, să merg la Facultatea de Arhitectură. Dar eu aveam deja planurile făcute È™i, chiar dacă urmam un curs de vreo un an de zile, am vrut să fac ce îmi place. Ai mei voiau să mă înscriu la Arhitectură, dar eu eram deja admis la Horticultură în Cluj, unde am vrut să învăț cum se face o cultură de zmeură. În anul 3 de studii la Horticultură am înfiinÈ›at un hectar jumătate de plantaÈ›ie în localitatea BorÈ™a din Cluj'', a mai explicat CăpuÈ™an.

Diversificare și adaptare

Paul povestește că a pornit de la producția de zmeură și s-a extins ulterior prin producția de alte fructe, dar și legume pentru dulcețurile, siropurile și zacuscă, toate procesate la rece.

Tânărul pasionat de horticultură a fost susÈ›inut de părinÈ›ii săi în acest proces, iar investiÈ›ia iniÈ›ială în producÈ›ia de zmeură a ajuns la circa 20.000 de euro.

Citeste si:
Waterdrop lansează o nouă aromă Ice Tea
Waterdrop lansează o nouă aromă Ice Tea

„Am început cu zmeură, am pus ulterior È™i căpÈ™uni, È™i de anul acesta am plantat È™i afin È™i mure. Deci acum încercăm să avem toată gama de fructe de pădure'', a mai spus Paul.

Mai mult, tânărul nu a apelat la ajutor din partea autorităților È™i nu a accesat fonduri pentru producÈ›ia de zmeură. Însă, este de părere că autoritățile trebuie să susÈ›ină producătorii care efectiv produc È™i că este necesară o departajare în acest caz..

„Eu consider că cea mai bună soluÈ›ie ar fi ca statul să ofere ceva către cei care efectiv produc, nu către cei care nu produc È™i îÈ™i cumpără, spre exemplu, maÈ™ină din banii pe care îi primesc din fonduri europene. MulÈ›i bani se pierd aiurea din cauza asta. Nu există controale suficient de stricte ( ...) Ne tragem singuri preÈ™ul de sub picioare, ne furăm căciula, cum zicem noi'', a explicat Paul.

Obstacole apar pe parcurs

Delicium – Jams and Syrups, un brand născut din pasiunea pentru agricultură, a întâmpinat probleme pe parcurs. Multe dintre obstacole au fost în găsirea forÈ›ei de muncă pentru culturile din producÈ›ie locală, dar È™i în distribuirea produselor.

Ne-am lovit de multe probleme, printre care È™i partea de cules È™i valorificarea producÈ›iei. Am sperat că vom vinde spre procesori mari, însă procesatorii mari oferă preÈ›uri foarte mici. A trebuit să ne adaptăm pentru că nu am avut nici prea mult personal să culegem. A trebuit să ne adaptăm pentru că livrăm produse perisabile È™i nu folosim substanÈ›e toxice care să mărească perioada de valabilitate a fructelor. Astfel, produsele se stricau foarte repede È™i a trebuit să facem ceva'', a mai explicat antreprenorul.

Astfel, Delicium a început să proceseze fructele brute È™i să le vândă sub formă de dulceÈ›uri, siropuri È™i o gamă de zacuscă. Paul CăpuÈ™an a povestit că, din 2018, procesarea produselor este principala sursă de venit a afacerii. Acesta nu s-a oprit aici È™i a decis că afacerea trebuie adaptată constant.

Nu mai este la modă să mănânci dulceață dimineaÈ›a, spre exemplu. Este competiÈ›ie mare È™i trebuie să ne adaptăm iară È™i am decis să facem ceva mai mult decât o fermă obiÈ™nuită. Mi-am adus aminte ce am făcut în Austria, dar am mers mai departe.

Am deschis porÈ›ile fermei, dar am făcut-o într-un mod mai diferit, am combinat afacerea cu brunch-uri. Am început să fac evenimente la fermă È™i să organizez timp de 8 ore, spre exemplu, o zi cât mai plină È™i mai interactivă pentru cei înscriÈ™i. Am făcut atelier de făcut dulceață din fructele de pădure cu copiii, activități de drumeÈ›ie într-o zonă apropiată de BorÈ™a, dar È™i consumul nelimitat de fructe, le dăm voie să mănânce câte fructe vor ei, lapte rece È™i lapte cald'', mai spune Paul.

Delicium cumpără È™i materie primă (brânzeturi, legume) pentru procesare de la producătorii locali, care este servită în cadrul evenimentelor organizate la fermă.

Cum a rezistat afacerea în timpul pandemiei

Paul spune că producÈ›ia a fost afectată în 2020, având în vedere că o mare parte din producÈ›ia de produse procesate era comercializată în HoReCa. Astfel, afacerea a fost orientată către livrările la domiciliu pentru clienÈ›ii direcÈ›i.

Am pierdut un procent de aproximativ 60% din clienÈ›ii noÈ™trii pentru că erau din HoReCa. Practic 60% din vânzări mergeau către HoReCa. Nu a mai existat distribuÈ›ie pe partea asta. A trebuit să facem ceva, să ne adaptăm È™i să investim tot mai mult timp È™i bani pentru a vinde către clientul final prin comenzi cu livrare la domiciliu È™i am trecut încet-încet È™i către livrări naÈ›ionale. Am fost cumva constrânÈ™i de situaÈ›ie'', a mai explicat Paul.

Însă, el spune că i-au fost depășite aÈ™teptările pentru anul 2020 din punct de vedere financiar, iar afacerea a înregistrat vânzări de 460.000 de lei, comparativ cu vânzările din 2018, de aproximativ 110.000 de lei.

Problemele au continuat că apară È™i în 2021, din cauza schimbărilor constante de temperatură. Astfel, afacerea ar urma să înregistreze pierderi semnificative în 2021.

DiferenÈ›ele foarte mari de temperatură ne-au încurcat destul de tare. Am suferit foarte mult din cauza asta. Plantele de zmeur au ajuns la jumătate din înălÈ›imea lor, adică jumătate din dezvoltarea lor în momentul respectiv. Deci, clar, È™i producÈ›ia va fi la jumătate anul acesta. Ca plantaÈ›ie stăm prost, dar pe producÈ›ie suntem mai bine, ne salvează partea de produse procesate È™i cea de evenimente'', a explicat producătorul din BorÈ™a.

„Sunt probleme foarte mari cu forÈ›a de muncă''

În timpul verii, Paul CăpuÈ™an îÈ™i petrece multe ore muncind. Transportă personal multe dintre comenzi, dar întâmpină probleme în recrutarea forÈ›ei de muncă. Delicium are È™ase angajaÈ›i la cules de zmeură în acest moment, dar producătorul spune că nu ia în considerare momentan recrutarea de forță de muncă din străinătate.

„Sunt probleme foarte mari cu forÈ›a de muncă, din lipsa personalului, mai ales pe partea de întreÈ›inere a culturilor. Din păcate, majoritatea persoanelor de la noi dimprejur din comune sunt preluaÈ›i de către companiile mari care vin dimineaÈ›a devreme È™i transportă tot personalul. Se cam duce tot personalul bun È™i rămân cei care nu vor să muncească È™i cu ei ar trebui să ne descurcăm. Însă, din păcate, nu ne putem descurca în ritmul ăsta. Avem în momentul de față 6 persoane, 6 angajaÈ›i”, a povestit antreprenorul.

„Noi vom pierde cât timp nu ne putem ridica la standardele lor”

Întrebat despre consumul de produse tardiÈ›ionale româneÈ™ti, Paul CăpuÈ™an susÈ›ine că nu vede o îmbunătățire în acest sector È™i explică lipsa controalelor cu privire la calitatea alimentelor producătorilor locali.

„Nu, pentru că dacă mergeÈ›i în parcare la oricare supermarket, tot timpul este plin. Eu nu cred în chestii de genul acesta. Ne lăudăm că ne încurajăm producătorii locali È™i producÈ›ia locală, dar mergem È™i cumpărărm de la toate supermarketurile. Ne uităm pe etichetă È™i scrie Germania, Polonia È™i altele. Nu cred. Eu cred că românii sunt încă cu mentalitatea că tot ce vine din străinătate este mai bun, asta pentru că acolo există constanță È™i există standarde.

La noi, din păcate, azi cumperi o telemea într-un fel, iar mâine, de la acelaÈ™i producător este altfel produsul. Nu există constanță È™i calitatea de multe ori lasă de dorit. Vrei să cumperi de la producătorii locali pentru că este calitatea mai bună, dar când colo nu este. Chiar dacă vorbim despre producÈ›ia de fructe È™i legume. GândiÈ›i-vă că la noi nu există controale care să verifice nivelul de nitraÈ›i, nitriÈ›i etc. din produsele astea. Atunci, tot ce vine din străinătate este verificat È™i cu o siguranță mult mai mare. Și atunci noi vom pierde cât timp nu ne putem ridica la standardele lor. Întotdeauna'', a mai spus Paul CăpuÈ™an.

Producătorul mai spune că este interesat de extinderea afacerii cu zmeură în lanÈ›urile de retail, însă, pentru acest aspect trebuie să întrunească anumite condiÈ›ii care, spune Paul, de multe ori sunt în defavoarea producătorului”.

Produsele fie sunt comercializate pe pagina Delicium.ro, fie prin platforme precum eMAG. Mai mult, producătorul are 15 puncte de livrare în Cluj È™i plănuieÈ™te să se extindă È™i internaÈ›ional.

În plus, procesul de ambalare susÈ›ine sustenabilitatea. Paul CăpuÈ™an spune că majoritatea recipientelor le sunt returnate de către clienÈ›i după folosirea produselor.

Paul CăpuÈ™an este pasionat È™i de apicultură, dar a mărturisit că nu se gândeÈ™te să dezvolte o afacere în acest sens. ,,Momentan este strict pentru familie. Problema este că îmi ocupă foarte mult timp È™i atunci rămânem doar la stadiul acesta de hobby È™i pentru familie. Am 18 stupi de albine în momentul de față'', a mai spus fondatorul Delicium.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri È™i Analize /  Delicium, afacerea cu gemuri È™i siropuri gândită de la 13 ani de un tânăr din Cluj, după modelul austriac