Lectură de 3 minute

22 Mar 2022 - Interviuri și Analize

Efectele conflictului ruso-ucrainean: Oamenii de afaceri din România amână investițiile în următoarea perioadă și se așteaptă la o criză economică

Roxana Vasile

Abonează-te pe  

Cea mai mare parte a companiilor din România (93,5) se așteaptă la o criză economică, ca urmare a conflictului ruso-ucrainean, în timp ce toate companiile vor crește prețurile produselor, potrivit unui sondaj realizat de Consiliului Naţional al IMM-urilor din România (CNIPMMR).

Întrebați dacă resimt creșteri ale costurilor produselor / serviciilor cauzate de scumpirile din ultima perioadă, 89,7% din antreprenori au răspuns că da. Din antreprenorii care au răspuns cu “Da” la întrebare, 52,5% resimt creșteri ale costurilor produselor / serviciilor între 10-30%, 25,3% resimt creșteri peste 30% și restul de 22,2% resimt creșteri sub 10%, mai arată sondajul.

Mai mult, întrebați dacă au crescut/ vor crește prețurile produselor/serviciilor lor în următoarea perioadă, 39,3% au menționat că vor crește sub 10%, 29,9% vor crește între 10-30%, 23,4% nu au crescut/nu vor crește și 7,5% vor crește peste 30%.

Referitor la nivelul de investiții, 59,8% din respondenți au spus că vor amâna investițiile până când situația va deveni mai clară, 17,8% au spus că nu vor anula investițiile, 18,7% că nu au de gând sa amâne investițiile, dar vor investi mai puțin în această perioadă și restul de 3,7% au spus că vor spori investițiile în această perioadă.

Companiile se așteaptă la o scădere a cifrei de afaceri

În ceea ce privește cifra de afaceri:

• 24,3% din antreprenori prevăd, ca efect al conflictului o scădere a cifrei de afaceri de până la 10%,

• 22,4% prevăd o scădere între 10-30%,

• 8,4% se așteaptă la o scădere cu peste 30%,

Citeste si:
Românii de la Rottaprint se extind în internațional: comenzi în 14 țări, în 2023
Românii de la Rottaprint se extind în internațional: comenzi în 14 țări, în 2023

• 22,4% consideră că aceasta va ramâne constantă,

• 15% se așteaptă la o creștere a cifrei de afaceri cu până la 10%,

• 5,6% prevăd o creștere între 10-30%

• iar restul de 1,9% o creștere de peste 30%.

83,2% din respondeți au spus că nu au operațiuni directe sau indirecte cu cele două țări, în timp ce 8,4% au spus că au operațiuni cu Ucraina, 4,7% cu Ambele si 3,7% cu Rusia. Însă, cei care au, 62,5% au oprit colaborarea, 25% continuă colaborarea parțial, iar restul de 12,5% continuă colaborarea normal.

Deși tot mai multe companii s-au alăturat demersului de a ajuta refugiații, 7,9% din antreprenorii chestionați spun că nu doresc să integreze forță de muncă din Ucraina în companie, în timp ce restul de 42,1% spun că vor să angajezerefugiați. Din antreprenorii care doresc să integreze resurse umane de naționalitate ucraineană, 95,9% sunt dispuși să integreze maxim 10 persoane, 2,1% doresc să integreze între 10-49 de persoane și restul de 2% peste 50 de persoane.

Referitor la necesitatea intervenției statului asupra piețelor economice la acest moment, 58,9 % dintre antreprenori respondenți au spus că da, este necesară o intervenție a statului, în timp ce 37,4% au spus că este necesară doar în anumite cazuri și restul de 3,7% au votat că nu este necesară.

Principalele măsuri directe ce trebuie abordate de stat, conform nevoilor antreprenoriilor:

  • Programe europene/nașionale pentru dezvoltarea independentei energentice - 67,30%
  • Fonduri europene/ naționale pentru investitii in dezvoltare - 64,50%
  • Investiții europene/ naționale de finantare pentru capacitatea de productie -43%
  • Programe europene/ naționale pentru start-upuri -39,30%
  • alocări europene/naționale pentru resurse umane - 35,50%
  • Altele - 11,30%

Principalele măsuri indirecte ce trebuie abordate de stat, conform nevoilor antreprenoriilor sunt:

  • Efectele active pentru combaterea cresterii ratei de inflatie - 62,60%
  • Investi'ii publice (infrastructur[, energie) - 61,70
  • Stimularea pie'elor afectate semnificativ de către conflict - 9,50%
  • Garanțiid e stta pentru împrumuturi - 43,90%
  • Altele - 7,50%

Consiliul Național al IMM-urilor din România a realizat în perioada 02.03-21.03.2022 un amplu sondaj cu scopul de a identifica opinia antreprenorilor cu privire la impactul conflictului Rusia - Ucraina. La sondaj au răspuns 2.598 de antreprenori, dintre care 8,6% microîntreprinderi, 28% întreprinderi mici, 17,8% întreprinderi mijlocii și restul de 5,6% întreprinderi mari.

Referitor la domeniul în care respondenții își desfășoară activitatea, 48,6% sunt din servicii, 29,9% sunt din comerț și restul de 21,5% sunt din domeniul producției.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Efectele conflictului ruso-ucrainean: Oamenii de afaceri din România amână investițiile în următoarea perioadă și se așteaptă la o criză economică