Lectură de 7 minute

28 Jul 2021 - Interviuri și Analize

Clasamentul celor mai mari retaileri locali, dominat de brandurile străine: doar cinci companii românești sunt prezente

Anca Olteanu

Abonează-te pe  

Dedeman, eMAG, Fashion Days, Altex, Flanco și farmaciile Dona sunt singurele companii românești din clasamentul retailerilor care au rulat anul trecut afaceri de peste un miliard de lei în România, un top dominat în ultimii ani de diviziile de retail ale marilor furnizori de carburanți, precum OMV și Rompetrol și de retailerii alimentari: Lidl și Kaufland.

Clasamentul retailerilor din România cu afaceri de peste 1 miliard de lei, cu excepția celor care comercializează autovehicule și motociclete, cuprinde 24 de companii, în anul 2020. Împreună, cei mai mari retaileri care activează pe plan local cumulează afaceri de peste 132 de miliarde de lei și 118.000 de angajați, Profi fiind cel mai mare angajator, cu aproape 18.000 de salariați.

Doar cinci companii românești au intrat în clasament, în timp ce francezii sunt reprezentați de șase giganți din industrie: Carrefour și alte două companii pe care le controlează: Artima și Columbus Operational, cora (Romanian Hypermarche), Auchan și Leroy Merlin, parte din același grup, deținut de familia Mulliez. Nemții sunt și ei prezenți cu patru dintre companiile fanion: Lidl, Kaufland, Penny și Hornbach, potrivit datelor transmise de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), la solicitarea Retail.ro.

Afaceri în scădere pentru benzinăriile OMV

OMV Petrom Marketing, divizia de retail a grupului OMV Petrom, a raportat pentru 2020 cele mai mari vânzări dintre retailerii care activează pe piața din România, în valoare de 14,5 miliarde de lei. Acestea au scăzut, însă, față de anul anterior, când a înregistrat o cifră de afaceri de 19,1 miliarde de lei. Numărul angajaților s-a diminuat de la 210 la 186 și profitul a ajuns la 328 de milioane de lei, cu o scădere de 114 milioane de lei în anul pandemic.

Lanțul austriac de benzinării este urmat de Lidl și Kaufland, parte din grupul german Schwarz, care au făcut schimb de locuri în clasamentul retailerilor alimentari, după ce discounterul Lidl a înregistrat o cifră de afaceri mai mare cu 27 de milioane de lei, față de rivalul său, ajungând la 12,86 miliarde de lei. Business-urile ambelor companii s-au majorat în pandemie, după ce au deschis noi magazine și au angajat personal.

Locul al patrulea în clasament este ocupat de Rompetrol Downstream, compania de distribuție a carburanților din cadrul grupului kazah KMG International (Rompetrol), care a vândut de 9,2 miliarde de lei, cu cei 463 de angajați. Compania a înregistrat în 2020, de asemenea, un profit de 99,1 milioane de lei, în ușoară creștere comparativ cu scăderea de peste 2,6 miliarde de lei a cifrei de afaceri.

Dedeman, primul retailer român din top

În topul retailerilor din România urmează Dedeman, compania fondată de frații Pavăl din Bacău, care a ajuns la 11.374 de angajați, afaceri de 9,08 miliarde de lei și un profit de 1,4 miliarde de lei. La final de 2020, afacerea din Bacău a fraților Dragoș și Adrian Pavăl a crescut cu 10,5% față de anul anterior. Și profitul s-a majorat cu 13%, în timp ce 605 noi salariați au fost angajați în magazinele deschise în toată țara, dintre care patru inaugurate anul trecut.

Următoarele poziții sunt ocupate de retailerii alimentari Carrefour, Profi și Mega Image. Afacerile Carrefour au trecut de pragul de 9 miliarde de lei, în 2020. Retailerul a angajat 313 persoane, anul trecut. Pandemia de coronavirus a majorat și afacerile olandezo-belgienilor de la Mega Image, cu mai bine de jumătate de miliard de lei, după ce au extins rețeaua din România cu 89 de magazine și au intrat pentru prima dată în Oradea și Sibiu.

Citeste si:
Program modificat în magazinele Pepco de Paștele catolic. La ce oră se închid unitățile
Program modificat în magazinele Pepco de Paștele catolic. La ce oră se închid unitățile

Topul retailerilor după cifra de afaceri, în 2020. Sursa: ONRC

Pandemia a majorat afacerile Profi cu mai bine de 1,5 miliarde de lei, ajungând la valoarea de 8,83 miliarde de lei, în 2020. Retailerul și-a triplat anul trecut pierderea și a raportat la Ministerul Finanțelor 124,3 milioane de lei. Compania rămâne, însă, cel mai mare angajator din retailul alimentar, cu 17.879 de salariați, după ce anul trecut a angajat aproape 1.600 de noi persoane, deschizând 267 de noi unități.

Business-urile eMAG și Fashion Days au crescut cu 47%

Dante Internațional, compania care deține eMAG și Fashion Days, a urcat în clasament pe poziția a noua, raportând pentru anul trecut o cifră de afaceri de 6,7 milioane de lei și un profit de 107 milioane de lei, cu peste 3.000 de angajați. Profitul gigantului online s-a dublat, iar afacerea s-a majorat cu 47%, compania angajând într-un singur an circa 500 de persoane, potrivit datelor ONRC.

În clasament urmează francezii de la Auchan, cu o cifră de afaceri de 5,5 miliarde de lei. Afacerile au crescut în pandemie cu 72 de milioane de lei, în timp ce profitul s-a triplat. Compania a scăpat, însă, de 403 angajați.

Și afacerile Penny, parte din grupul REWE, au crescut cu 19% până la 4,7 miliarde de lei, iar profitul a crescut cu peste 50% în 2020 raportat la anul anterior. Compania a deschis 20 de magazine în noul format, încheind cu un total de 276 de unități și a angajat puțin peste 1.000 de persoane.

Altex și Flanco, retailerii electro-IT din clasament

Altex a trecut de pragul de 5 miliarde de lei, raportând pentru 2020 un profit de 123 de milioane de lei și peste 4.000 de angajați. Profitul a crescut cu circa 1 miliard de lei.

Afacerile retailerului Flanco, unul dintre rivalii Altex de pe plan local, care abordează tot o strategie de omnicanal, au scăzut cu peste 17 milioane de lei, ajungând la 1,078 milioane de lei. Numărul angajaților companiei cu 160 de magaine s-a redus cu 80.

Mol Romania Petroleum Products, compania de distribuție prin care grupul ungar Mol vinde carburanți în România și Smart Diesel, furnizorul independent de combustibil preluat anul acesta de grupul german DKV, sunt singurele benzinării care au înregistrat în 2020 o cifră de afaceri de peste 1 miliard de lei.

Francezii de la Leroy Merlin au ajuns la o cifră de afaceri de 2,1 miliarde de lei, cu 2.404 angajați și un profit de 176 de milioane de lei. Astfel, cu magazinele închise în pandemie, afacerea francezilor care au 19 unități în România s-a majorat cu 13%.

Topul retailerilor după cifra de afaceri, în 2019. Sursa: ONRC

Artima, compania controlată de Carrefour, cora și Columbus Operațional, companie a grupului Carrefour care a preluat supermarketurile Billa de la grupul german Rewe, sunt singurii retaileri alimentari care mai intră din clasamentul firmelor cu afaceri mai mari de un miliard de lei.

Afacerile celor mai mari farmacii din România

Sensiblu, care a rebranduit o mare parte din farmacii sub numele Dr. Max, după ce grupul ceh Penta Investment a intrat în acționariatul A&D Pharma, rămâne cea mai mare rețea de farmacii, cu o cifră de afaceri de 1,9 miliarde de lei și o pierdere de 49,5 milioane de lei.

Compania care administrează farmaciile Dona, Siepcofar, este singura din domeniu care a mai intrat în clasament, raportând afaceri de peste 1 miliard de lei, în scădere cu 30 de milioane de lei.

Pepco, singurul retailer de fashion din top

Discounterul polonez de modă Pepco este primul retailer din sectorul de fashion care intră în clasament, cu afaceri de 1,3 miliarde de lei, în creștere cu peste 50 de milioane față de anul anterior, deși magazinele sale din centrele comerciale din țară au fost închise în pandemie. Compania a angajat 352 de persoane anul trecut, iar profitul său s-a majorat.

Nemții de la Hornbach, care au opt magazine în România, prind un loc în clasament, după ce au trecut pentru prima dată de pragul de 1 miliard de lei. În 2019 au raportat afaceri de 874 de milioane de lei. Numărul angajaților a crescut și el cu 119, ajungând la 842.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Clasamentul celor mai mari retaileri locali, dominat de brandurile străine: doar cinci companii românești sunt prezente