Lectură de 16 minute

30 Nov 2020 - Interviuri și Analize

Branduri românești puternice: cele mai longevive mărci autohtone care se vând în magazine

Angela Alexandru

Brandurile românești cu vechime au o istorie interesantă, iar cele care au reușit să rămână relevante pe piață până în prezent sunt unele apreciate și valoroase, dar și foarte populare. Cu povești care au marcat premiere, iată câteva dintre cele mai longevive mărci autohtone ce au reușit să se reinventeze odată cu trecerea timpului, multe dintre ele datând dinaintea comunismului, dar și branduri puternice care au făcut pionierat după '89.

Pe piața românească sunt foarte multe branduri puternice și importante, cu vechime considerabilă. Dacă unele s-au adaptat vremurilor, altele au apărut abia după anii 2000 și au făcut pionierat în domeniile lor, devenind astfel relevante nu doar la nivel local, ci și în afara granițelor. Mărcile autohtone, care încă sunt căutate și disponibile în magazine, sunt cele care au știut să se reinventeze și să facă o trecere facilă din comunism la capitalism sau care au venit cu inovații în categoria din care fac parte. S-au făcut cunoscute prin calitate sau prin faptul că sunt afaceri de succes și dincolo de granițe.

Puteți citi mai jos despre câteva dintre cele longevive branduri românești, despre evoluția lor după ce au traversat diverse schimbări și regimuri politice, și de ce sunt încă populare la câteva decenii de la înființare.

Cele mai vechi mărci românești cu tradiție 

Batoanele ROM de la Kandia

Batoanele ROM cu “gust autentic românesc” își încep povestea în anul 1964, atunci când se creează pentru prima oară batonul de ciocolată, în Întreprinderea de Produse Zaharoase de la București. Cu o prezență de 56 de ani pe piață, ROM este un brand al companiei Kandia Dulce (în Timișoara, în 1890, aici se producea prima ciocolată cu lapte din România), acum deținută de fondul de investiții Oryxa Capital.

Compania Kandia mai conține brandurile Kandia, Laura, prăjitura Măgura, bomboanele Sugus și Silvana, dar ciocolata ROM este unul dintre cele mai longevive branduri românești care și-a păstrat identitatea și rețeta, încă de când a fost lansată în perioada comunismului. Gama de produse cu gust de rom are, în prezent, nu doar celebrul baton de ciocolată, ci și înghețată, biscuiți, caramele și prăjitură, dar și Rom cu lapte, Rom cu stafide, Rom cu arahide și caramel, Rom sandviș. Despre cum a influențat în primă fază pandemia businessul Kandia Dulce poți citi AICI.

Citeste si:
Cum poti să reciclezi ambalajele cosmeticelor: în ce magazine poți returna recipientele produselor de beauty

Farmec

Farmec este cel mai mare producător român de cosmetice a cărei istorice începe încă din 1889, la Budapesta, unde se dezvoltau laboratoarele Molnar Moser. În 1943 la Cluj Napoca începe să-și desfășoare activitatea laboratorul Mol-Mos, care devine potrivită pentru producția românească de cosmetice în anii '60, când partidul comunist decide că România trebuia să facă competiție țărilor vestice în această privință. Laptele demachiant Doina se produce pentru prima dată în 1965 și se păstrează mult timp în ierarhia categoriei de beauty. În 1967 se marchează premiera pentru producția de creme și emulsii Gerovital H3, sub îndrumarea dr. Ana Aslan, cu o rețetă anti-aging disponibilă inițial doar unor personalități și celebrități ale acelor vremuri. O altă premieră națională se înregistrează în 1969 când se fabrică produse sub formă de spray. 

Privatizarea Farmec are loc în 1995, când compania deja avea experiență în privința concurenței. Unul dintre cei mai impunători producători locali în sectorul cosmetice, Farmec a întreprins diverse performanțe, anunțând de-a lungul timpului multiple implementări privind modernizarea producției. După anii 2000, direcțiile de dezvoltare înseamnă consolidarea rețelei de distribuție la nivel național, lansare de noi game, extinderea la nivel internațional. În prezent, Farmec are o rețea de 8 magazine de brand localizate, 21 magazine Gerovital și comercializează produsele din portofoliu în aproximativ 30 țări; chiar și în pandemie, Farmec a înregistrat o creștere a vânzărilor.

Din portofoliul de producție Farmec fac parte gamele Gerovital, Triumf, Aslavital, Dermofarm, Doina, Athos, Nufăr, Obsesie. Liviu Turdean a fost cel mai longeviv director general din România, conducând compania Farmec între anii 1968 și 2009.

Pufuleții Gusto

Foarte cunoscuți și populari în țară și în afara granițelor din România, pufuleții Gusto au un istoric de peste 25 de ani, povestea acestora începând din 1992 când compania PhoenixY începea primii pași, pentru ca prin perseverență să devină una dintre cele mai mari afaceri autohtone și cu cerere internațională. La bază au fost fost ideile a doi studenți de la Facultatea de Electrotehnică din cadrul Politehnicii București, Eliodor Apostolescu și Cătălin Nour, care au înființat la Ploiești propria societate. Prin intermediul acesteia vindeau și distribuiau înghețată cu cărucioare stradale. După 4 ani, proaspăt absolvenți, aceștia au început să fabrice pufuleți, în garajul mamei unuia dintre ei. 

Citeste si:
Musette a lansat o inițiativă prin care vrea să susțină brandurile românești

După mai bine de două decenii, în prezent pufuleții Gusto se vând în 36 de țări -  state europene, Orientul Mijlociu, Noua Zeelandă, Australia, Canada și America. Sunt apreciați pentru gustul aparte oferit de tehnologia unică de expandare. Se produc în fabrica din Băicoi, iar anul trecut s-a obţinut un profit de peste 5 mil. euro, la afaceri de aproape 30 mil. euro.

Musette

Unul dintre cele mai cunoscute branduri de fashion, Musette este o companie românească deținută de Roberto și Cristina Bâtlan care se ocupă cu producția și retailul de încălțăminte și genți. Debutul afacerii a început pe Calea Victoriei în 1992, când doi studenți care renunțaseră la Facultatea de Drept au căutat independența financiară, au riscat și au pariat pe ceva în care credeau. Inițial au cumpărat materiale de calitate și le vindeau unor magazine, pentru ca 3 ani mai târziu să deschidă propria fabrică de producție și să înceapă să fabrice genți. 

În 2000 deja se numărau peste 20 de magazine, ca urmare a ritmului alert și de succes de dezvoltare și se bifa prezența în cele mai importante mall-uri. În 2005 se înregistrează succes internațional și încep colaborări cu publicații de renume precum Elle, Harper’s BAZAAR, Marie Claire sau Cosmopolitan. Un alt pas important are loc în 2010 când începe extinderea globală - se deschid magazine în New York, Sofia şi Luxemburg, urmate apoi de Ungaria, Israel, Mongolia şi Liban, Paris şi Viena, cele mai recente inaugurări. În prezent, business-ul de genți și pantofi de lux atinge milioane de euro anual.

Dedeman

O afacere de familie de după Revoluție, Dedeman este unul dintre cei mai importanți jucători de bricolaj, dezvoltată de frații Adrian şi Dragoş Pavăl, doi matematicieni care au izbutit să se impună în retailul materialelor de construcții și al amenajărilor interioare. Compania din orașul Bacău a fost înființată în 1992 și a fost inițial un butic de cartier de doar câțiva metri pătrați unde se vindeau de toate. În anul 1994, Dedeman avea doar 11 angajați, afacerea a început prin cumpărarea de marfa revândută la preț dublu în târgurile din Craiova. 

Odată cu criza imobiliară s-au făcut achiziții de terenuri, care s-au tradus ulterior în extindere națională, care a însemnat și dezvoltarea lanțului de retail, astfel că în 2002 echipa era deja formată din 245 de persoane. În 2020 Dedeman are 54 de magazine la nivel național și peste 11.000 de angajați (lucrează și în patru centre logistice și un parc auto propriu), fiind unul dintre retailerii care au reușit să se mențină ca o afacere antreprenorială românească de succes. Anul acesta, retailerul a instalat centrale electrice fotovoltaice pe acoperișurile magazinelor proprii.

Boromir 

Cu sediul în Râmnicu Vâlcea, grupul de companii Boromir activează din 1994 pe piața de morărit și panificație, fiind un brand cu tradiție, care a început totul cu o singură brutărie și o singură moară - Cibin - unde se crea  mălai extra. În 1996 moara funcționa deja la capacitate dublă. În anul 2000 Boromir lansează marca Covrigi de Buzău, odată cu preluarea morii Spicul Buzău.

În anul 2006, Boromir a cumpărat cu suma de 1,2 milioane de euro societatea Morărit Panificație Ialomița, iar în 2009 cozonacul Boromir cu cremă de nuci a fost votat produsul anului în România. În prezent, grupul Boromir are un portofoliu diversificat ce cuprinde produse precum conozac, panettone, prăjituri, dar și ingrediente și materii prime și, mai mult, deține propriul magazin online. 

Scandia Sibiu 

Scandia Food este cel mai mare producător de conserve din România, a cărei poveste începe în urmă cu 90 de ani, la Sibiu, când în 1992 Josef Theil înființează fabrica de preparate și conserve din carne Theil. Cu o piață în creștere, portofoliul de produse se diversifică și astfel sunt adăugate pe lângă produsele de salam și mezeluri, specialități sau conserve de carne. Fabrica Theil devine Scandia Română în 1941. În perioada 1990 - 1996, Scandia exportă în exclusivitate în țări precum U.S.A., Marea Britanie, Germania, fosta Uniune Sovietică și Japonia.

Scandia devine companie privată în 2001 în urma unei licitații publice, iar ulterior în urma unui proces de rebranding devine Scandia Foods. Lider pe piața conservelor pe bază de carne din România, Scandia conduce categoria pateului cu ficat și este unul dintre cele mai longevive branduri din țară. Salamul de Sibiu și-a menținut producția în perioada pandemiei la 3.000 de tone - citește aici despre asta.

Topoloveni 

Sonimpex Topoloveni este deținută de familia Stanciulov și include mai multe categorii de produse. La finalul lui 2000, Bibiana Stanciulov a preluat fabrica de magiun de stat din Topoloveni, care era în lichidare și nu mai producea nimic, fiind pusă în funcțiune abia în 2001. În prezent, societatea comercială Sonimpex Serv Com are în portofoliu mai multe conserve la borcan din fructe și legume - dulcețuri, murături, zacuscă, zarzavat, gemuri și bulion. 

Fabrica de magiun de la Topoloveni a fost înființată în 1914, fiind prima de acest gen din țară, pentru ca abia un secol mai târziu să își regăsească gloria cu condiții tehnologice adaptate standardelor, însemnând totodată și recunoaștere națională și internațională. Între 2001-2008 magiunul de prune se importă vrac, pentru ca în 2008 să se comercializeze îmbuteliat sub brand propriu. În 2010, compania SONIMPEX TOPOLOVENI devine furnizor oficial al Casei Regale a României pentru produsul Magiun de prune Topoloveni, urmând multiple distincții ulterioare.Magiunul de prune Topoloveni are o rețetă originală, veche de peste 100 de ani și se găsește pe rafturile din magazine. Mai mult, în această vară Topoloveni a devenit marcă înregistrată la OSIM.

Arctic 

Arctic este unul dintre cele mai longevive branduri românești care a reușit să se reinventeze de-a lungul timpului. Compania producătoare de electrocasnice a fost înființată în 1968 la Găești. Arctic a fost privatizată în anul 1997, iar  în 2002 a fost cumpărată de grupul turcesc Arçelik. În 2010, crește capacitatea de producție și 80% din producție începe să fie direcționată către 59 de țări din Europa, Africa și Asia.

În 2014 devine cel mai mare producător de aparate frigorifice din Europa Centrală, iar la sfârșitul anului 2019, Arctic a investit 150 de mi­lioane euro într-o unitate de pro­ducție mașini de spălat, investiție greenfield. Anul acesta, Arctic s-a implicat în mai multe acțiuni pentru sprijinirea spitalelor din România și Crucea Roșie.

Borsec 

Unul dintre cele mai puternice branduri românești, marca de apă minerală îmbuteliată Borsec a fost exploatată și comercializată de către colonelul austriac Valentin Gunther și vărul său geolog Anton Zimmethausen în 1806, când înființează o fabrică pentru producție în flacoane de sticlă. Izvoarele din orașul Borsec erau cunoscute încă din Evul Mediu pentru beneficiile sale, astfel încât cei doi încep exploatarea apei minerale. După cel de-al Doilea Război Mondial comuniștii naționalizează  Borsec, iar în perioada 1950 -1990 apa minerală este exportată în zeci de țări de pe întregull mapamond. În perioada post-decembristă, compania Romaqua Group cumpără brandul, iar apa minerală naturală Borsec are diverse distincții internaționale. A primit titlul „Regina Apelor Minerale” la Viena în 1873 și alte numiri onorifice în cele peste două secole de istorie.

Napolact

Un brand cu vechime în România, Napolact a fost preluată de compania olandeză FrieslandCampina, unul dintre cei mai mari producători de lactate din lume. Totul a început cu atelierul Vlad, firmă de produse lactate atestată în Cluj-Napoca în 1905. Într-o continuă dezvoltare, în 1936 ajunge să producă iaurt, brânzeturi fermentate sau topite și în 1948 este preluată de stat primind o nouă denumire, pentru ca în 1990 să fie redenumită. Abia în 1994 primește numele cu care avea să fie cunoscută și astăzi - Napolact. Este cumpărată ulterior de holdingul olandez Friesland Foods în 2004 și fuzionează în 2009 cu Campina, formând FrieslandCampina, una dintre cele mai importante companii de lactate din Europa.

Brandul Napolact include, în prezent, în portofoliu propriu lapte, iaurturi, sana, chefir, brânzeturi, smântână și unt. Activitatea se face în fabrici din Cluj și Mureș, iar din mai, anul acesta, există și un magazin online lansat de producător.

Cris-Tim

O afacere fondată de familia Timiș, soții Cristina și Radu, care au început totul cu un chioșc micuț în anul 1992, compania Cris-Tim este în prezent unul dintre cei mai mari producători românești de mezeluri. În 1995 se inaugurează prima fabrică de mezeluri, ce avea o capacitate zilnică de 2 tone. În 2000 se deschide Secția de Tranșare de la Filipeștii de Pădure și prima secție de producție a Fabricii Recunoștința.

În anul 2002, salamul săsesc din portofoliul Cris-Tim este cel mai vândut din țară, în 2003 se adaugă o gamă nouă de produse crud-uscate. Proiectul Recunoștința, unde se produc salamurile fiert-afumate, șunca și specialitățile, se finalizează în 2005 și se fac diverse investiții în depozite logistice, în ambalaje inovatoare. În 2011 în premieră pentru România, Tehnologia de Înaltă Presiune, un proces de conservare a alimentelor 100% natural este introdus de Cris-tim și tot atunci se achiziționează brandul Matache Macelaru. În 2012 se introduce prima gamă de mezeluri fără E-uri și fără conservanți, Vitality, dar și prima gamă de produse lactate, Mugura, plus o nouă linie de ambalare doi ani mai târziu și din 2017 produsele nu mai conțin caragenan și se primește certificare de produse fără gluten, din 2019.

Timișoreana

Fabrica de bere Timișoreana a fost înființată în Timișoara Imperiului Habsburgic, în anul 1718  sub comanda Prințului Eugen de Savoia, ceea ce înseamnă că are o tradiție de peste 300 de ani - a fost prima fabrică de bere înființată pe teritoriul actual al României. De la fondare și până în 1890 fabrica trece de la un proprietar la altul, iar în 1890 fabrica este distrusă aproape în întregime de un incendiu.

Printre premierele marcate de fabrica de bere Timișoara se numără: prima mașină ce produce frig artificial (1900), introducerea primului filtru de bere, a fost berea oficială a Casei Regale, se înlocuiește butoiul de lemn cu butoiul de aluminiu (1968). După 1975, investițiile au fost îndreptate spre retehnologizarea liniilor de îmbuteliere. În prezent este una dintre cele trei unităţi deţinute de Ursus Breweries, investindu-se 50 de milioane de euro în fabrică pentru retehnologizare.

Braiconf 

Înființată din 1950, fabrica de confecții Braiconf a început ca fiind subordonată regimului comunist și cu o activitate susținută de 280 de angajați. Primele produse pentru export se realizează din 1961, iar în 1971 angajații erau în număr de 2100, pentru ca în 1977 să fie 3600 de lucrători. 

În 1992 producția de bluze pentru femei începe, în 1999 se deschide primul magazin, după ce anterior în 1996 se privatizase compania. În 2008 se ajunge la 17 unități proprii pe plan național și în 2010 se intră pe piețele din Rusia și Norvegia și după un an se ajunge la producție de 1 milion de confecții pentru clienții din Italia, Franţa, Suedia, Rusia, Norvegia şi România. Cu o tranziție care a însemnat adaptare, Braiconf a reușit să treacă spre capitalism, rămânând unul dintre brandurile simbol ale României și să se mențină pe piață livrând cămăși bărbătești, costume, cămăși de damă și accesorii. De curând, în contextul dificil impus de pandemie, Braiconf a anunțat că închide magazinele deținute în centrele comerciale din România pentru a se concetra pe locațiile din afara granițelor. 

Fares

Companie producătoare de ceaiuri și medicamente naturiste din România, Fares este un brand care se găsește de multe decenii pe rafturile magazinelor din țară. În 1929, la Orăştie, farmacistul Andrei Farago, pasionat de plantele medicinale, fondează firma „Digitalis, Prima Companie Română pentru cultivarea plantelor medicinale Orăştie”, care astăzi poartă numele Fares.

Afacerea se diversifică și încep să se comercializeze ceaiuri, siropuri şi uleiuri esenţiale, remedii din plante medicinale, pentru ca în perioada interbelică, succesul să treacă de granițele țării. În perioada comunistă, firma este inclusă în structura de stat Plafar, iar după dispariția regimului compania devine una privată cu capital 100% românesc „Fares”. În prezent, ceaiurile Fares, produse la Orăştie, ajung în Norvegia, Cipru, Ungaria şi Marea Britanie, iar afacerea Laboratoarele Fares Bio Vital, atinge zeci de milioane de euro și vizează extinderea pe segmente noi HoReCa, dar şi dezvoltarea de game noi de produse.

Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Branduri românești puternice: cele mai longevive mărci autohtone care se vând în magazine