Lectură de 6 minute

11 Jun 2024 - Interviuri și Analize

Alegeri 2024 | Alina Donici, Artesana: Nu există afaceri sănătoase fără predictibilitate și infrastructură adecvată

Mădălina Dinu

Abonează-te pe  

În acest an, dedicat alegerilor, retail.ro i-a întrebat pe retailerii și producătorii din România ce măsuri ale decidenților politici îi nemulțumește și ce măsuri le-au fost utile. Alina Donici, cofondatoare a brandului de lactate Artesana, spune că, pentru un business sănătos, este esențială predictibilitatea și infrastructura adecvată, cum ar fi autostrăzile și drumurile, elemente care în prezent lipsesc și afectează negativ afacerile locale.

Sursa foto: Artesana

Alina Donici a subliniat că în ultimul an au beneficiat din partea statului de unele facilități pe partea de producție. Însă, deși inițial autoritățile au spus că vor păstra aceste facilități timp de aproximativ patru ani, aceștia le-au sistat după primul an. „Acesta este un exemplu clar care arată că este nevoie de mai multă stabilitate și mai puține schimbări", a spus Donici, adăugând că, în calitate de români, suntem deja obișnuiți cu acest mod de viață, deoarece avem în sânge receptivitate și dinamism, în ciuda faptului că acest tip de măsuri le creează multe bătăi de cap.

Producția internă, o necesitate vitală

Pe de altă parte, antreprenoarea a specificat că nu tot ce vine de la clasa politică e sumbru, explicând că a apreciat eforturile autorităților de a sprijini producția internă în timpul și după pandemia COVID-19, subliniind că autosuficiența alimentară este vitală în perioadele de criză. În timpul pandemiei, blocajele la importuri au evidențiat necesitatea de a putea produce și furniza alimentele necesare pe plan intern.

„Autoritățile au alocat și au început, încă de pe vremea pandemiei, să aloce niște fonduri. Cred că cel mai important lucru este că și-au dat seama că în situații de criză este vital să avem cu ce să ne hrănim intern, pentru că a fost o perioadă la începutul pandemiei când tot ce însemna importuri stătea în vamă zile, săptămâni întregi și atunci presiunea pe noi ca producători români era imensă. A fost o perioadă foarte bună de vânzări, perioada de pandemie, cel puțin pentru noi. Văd în continuare că se sprijină producția și industria, ceea ce mi se pare foarte bine”, a declarat Alina Donici pentru retail.ro.

De asemenea, cofondatoarea brandului de lactate insistă asupra faptului că îmbunătățirea infrastructurii și crearea unui mediu predictibil sunt esențiale pentru dezvoltarea afacerilor și pentru stabilitate.

„Lipsa unor drumuri și autostrăzi adecvate, împreună cu lipsa de predictibilitate, reprezintă provocări majore pentru mediul de afaceri. Pe de altă parte, am două lucruri foarte importante la care mă gândesc mereu. Ceea ce așteptăm de la ei este să investească foarte mult în infrastructură. Avem nevoie de autostrăzi și drumuri și mai cred că în afaceri ai nevoie de predictibilitate. Nu există afaceri sănătoase fără predictibilitate”, a conchis antreprenoarea.

De la insolvență la o nouă unitate de producție ultramodernă

Începând cu 2013, lucrurile s-au concretizat pentru soții Donici, când Auchan a devenit primul retailer care le-a listat produsele la raft. Astfel, vânzările au crescut din ce în ce mai mult, la fel și producția fabricii. În 2017, soții Donici au făcut o nouă investiție mare, de jumătate de milion de euro, pentru o nouă linie de ambalare automată.

În timp, capacitatea de producție și eficiența fabricii au crescut, iar în 2018, fabrica din Tecuci a început să proceseze lapte organic. Acesta este livrat de crescătorii de animale hrănite doar cu furaje sau nutrețuri naturale sau care pasc pe pășuni curate, necultivate, cu sol curat, fără chimicale.

Citeste si:
Mai multe produse ECO la Sezamo: ce reduceri vrea să introducă supermarketul online la această categorie de produse
Mai multe produse ECO la Sezamo: ce reduceri vrea să introducă supermarketul online la această categorie de produse

Laptele de la vacile care se îmbolnăvesc nu mai este trimis la fabrică, cât timp acestea sunt tratate. Iar fiecare lot primit este testat minuțios pentru orice urmă de antibiotice. În prezent, în multe lanțuri de magazine din România, pe rafturi, se găsesc lapte, iaurt, chefir și sana Bio.

Niciodată nu m-am gândit la eșec și nici astăzi nu mă gândesc la eșec în sensul acela obiectiv. Suntem niște oameni care au fost de nenumărate ori la un pas să pierdem tot, pentru că produsul nostru minunat în care noi credeam nu a apărut la raft atât de repede cum ne imaginam noi. Și atunci, ratele la bănci curgeau, furnizorii trebuiau plătiți și am intrat într-o perioadă destul de urâtă pe parcursul business-ului care s-a numit insolvență, dar și pe aceea am privit-o ca pe o provocare. Am reușit să trecem peste perioada insolvenței, în mod clar ne-am învățat lecțiile, și au fost foarte multe de învățat, dar am crescut și ca business și ca oameni”, a povestit antreprenoarea.

Mai mult, cea de-a doua fabrică din Tecuci, finalizată în 2023, unde compania a înglobat ultimele tehnologii din domeniu, a fost construită lângă vechea fabrică. Investiția a depășit 6 milioane de euro, iar capacitatea de producție este de aproximativ 40 de tone de lapte pe zi.

De asemenea, cofondatorii se pregătesc și pentru inaugurarea primului concept store a ceea ce va fi prima băcănie Artesana. Magazinul va fi deschis în Capitală pe parcursul acestui an, iar producătorul a afirmat că nu exclude ideea de a adăuga și produsele altor artizani locali. Mai mult, intenționează să deschidă unități și în alte orașe din România.

„Anul acesta ne dorim să creștem cu 70% la nivel de volum. Avem planuri ambițioase, întrucât ne dorim să depășim cifra de 13 milioane de euro. Sperăm să ne și iasă, atât pe partea de extindere a portofoliului de clienții, cât și cu cei existenți, dar și pe partea de export. De anul trecut am început să exportăm în țări precum Belgia și Marea Britanie, iar din 2024 exportăm și în Spania. În prezent ne aflăm în discuții cu noi clienți”, a mai spus antreprenoarea.

Începând cu 9 iunie, românii au luat calea urnelor pentru prima oară în acest an, atât alegerile europarlamentare cât și cele locale urmând să dea un semnal puternic în privința tendinței pe care o au partidele în intențiile de vot. Cât privește alegerile prezidențiale, acestea vor avea loc pe 15 și pe 29 septembrie (turul I, respectiv turul II, dacă este cazul), după ce au fost devansate cu trei luni. Nu în ultimul rând, alegerile parlamentare vor avea loc pe 8 decembrie.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Alegeri 2024 | Alina Donici, Artesana: Nu există afaceri sănătoase fără predictibilitate și infrastructură adecvată