Lectură de 4 minute

31 Mai 2023 - Știri și Noutăți

Record pe piața jucăriilor din România: vânzări de peste 1,7 miliarde de lei în 2022

Redacția Retail.ro

Abonează-te pe  

Cifra de afaceri a pieței de jucării din România (producție & comerț) a crescut cu 14% față de 2020 și a fost de aproape 8 ori mai mare decât în 2012, la cel mai ridicat nivel din istorie, depășind valoarea de 1,5 miliarde de lei în 2021.   
 

Sursa foto: Pixabay

„La polul opus avem factori precum creșterea disponibilității produselor contrafăcute, care pot afecta evoluția pieței. Acestea sunt fabricate din materii prime de calitate scăzută și pot fi chiar dăunătoare copiilor. Dezvoltarea comerțului electronic a propulsat vânzările de produse contrafăcute prin extinderea acoperirii lor geografice”, se arată în analiza KeysFin.

În 2021, în România existau 504 companii care aveau ca obiect de activitate producția și/sau comerțul de jucării (cod CAEN 3240 - fabricarea jocurilor și jucăriilor și cod CAEN 4765 - comerț amănuntul al jocurilor și jucăriilor în magazine specializate), cu 5% mai multe față de 2020 și în creștere cu 73% comparativ cu 2012.

Cele mai mari 5 companii generează 93% din cifra de afaceri a comercianților de jucării

Principalul comerciant a rămas JUMBO EC.R SRL, companie cu acționariat grecesc care și-a consolidat poziția de lider de piață în 2021 cu o cifră de afaceri de aproape 901 milioane de lei (69% din total comerț), după un avans anual de aproximativ 9%.

Locul secund în topul comercianților este ocupat de Noriel (INTERTOY ZONE SRL), companie cu acționariat majoritar turcesc, cu afaceri de 258 de milioane de lei, care a concentrat 20% din total comerț.

Podiumul este completat de BRICK DEPOT SRL - distribuitorul Lego pe piața locală (37 de milioane de lei; 2,8% din total comerț), LUXPRIMUM SRL (17 milioane de lei; 1,3%) și J&M SRL (12 milioane lei; 0,9% din total comerț). Cele mai mari 5 companii generează 93% din cifra de afaceri a comercianților de jucării din România în 2021.

Producția locală de jucării

În ceea ce privește producția locală de jucării, principalul jucător de pe piață este AIRQUEE SRL, companie cu acționariat majoritar britanic, cu afaceri de 30,5 milioane de lei (cu 39% mai mari decât în 2020), care a generat 14% din total producție locală în 2021.

Pe locul al doilea în topul producătorilor regăsim MODELLEISENBAHN SRL, companie cu acționariat 100% austriacă cu sediul în Arad, cu afaceri de 19,5 milioane de lei, adică 9,1% din total producție în 2021.

Citeste si:
Jumbo a inaugurat al doilea magazin din Oradea. Câte magazine vrea să deschidă în România, până la finalul anului
Jumbo a inaugurat al doilea magazin din Oradea. Câte magazine vrea să deschidă în România, până la finalul anului

Podiumul este completat de VIESSMANN TRANSILVANIA SRL (16,1 de milioane de lei, 7,5% din total), "D-TOYS" SA (15,8 milioane de lei; 7,4% din total producție) și BURAK TOYS INTERNATIONAL SRL (15 milioane lei, 7% din total producție în 2021).

Cele mai mari 5 companii generează aproape 45% din cifra de afaceri a producției de jucării în 2021.

Rezultatul net al companiilor a crescut de 447 de ori

Rezultatul net al companiilor din piața de jucării (profit minus pierdere netă) a crescut de 447 de ori față de 2012, la aproape 279 de milioane de lei pe fondul evoluției componentei de comerț, care a reprezentat 95% din rezultatul net al pieței în 2021.

Cel mai mare jucător după cifra de afaceri și forța de muncă, JUMBO EC.R SRL a generat aproape 96% din profitul net al comercianților de jucării în 2021.

Potrivit KeysFin, dintre cele 504 de companii luate în calcul în analiză, 244 au înregistrat profit în 2021, 194 au avut pierdere, restul înregistrând un rezultat nul.

Numărul de angajați din producția de jucării a scăzut

Numărul de angajați din piața de jucării (producție & comerț) a scăzut cu 9% față de 2020, însă a rămas cu 83% peste nivelul din 2012, la aproximativ 3,6 mii de salariați în 2021.

Pe sub-segmente, numărul mediu de angajați din producția de jucării a scăzut cu 13% față de 2012, la 1,3 mii de salariați, ceea ce reprezintă 37% din total în 2021. Pe partea de comerț, forța de muncă a crescut cu 407% față de 2012, la aproape 2,3 mii de salariați în 2021.

*Notă: Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanțelor (la sfârșitul perioadei) care au ca domeniu principal de activitate unul dintre codurile CAEN 3240 - fabricarea jocurilor și jucăriilor sau 4765 - comerț amănuntul al jocurilor și jucăriilor în magazine specializate.

KeysFin oferă soluții 100% digitalizate pentru verificarea mediului de business, cu date financiare și juridice, rapoarte, grafice și analize actualizate la zi despre companiile din România și din străinătate, în vederea reducerii riscului comercial. KeysFin deține și aplicația KeysFinder, prin intermediul căreia utilizatorii pot accesa ușor și rapid situații financiare, indicatori și informații juridice de la peste 4 milioane de entități economice din România, direct de pe telefonul mobil.

Retail.ro /  Retail.ro /  Știri și Noutăți /  Record pe piața jucăriilor din România: vânzări de peste 1,7 miliarde de lei în 2022