Lectură de 8 minute

01 Nov 2021 - Știri și Noutăți

Recomandările ANPC pentru Black Friday. La ce trebuie să fie atenți consumatorii și ce reguli se impun comercianților

Roxana Vasile

Abonează-te pe  

Consumatorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenționează să le cumpere, să acorde maximă atenție tuturor detaliilor, în special în perioada marilor reduceri de prețuri, cum este perioada de Black Friday, a transmis directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel. Directorul ANPC atrage atenția și cu privire la verificarea prețurilor prin consultarea site-urilor care afișează prețuri comparative pentru același produs.

,,În cazul în care considerați că drepturile v-au fost încălcate, v[ recomandăm să semnalați orice abatere și vă asigurăm că #ANPC vă va acorda tot sprijinul. Vânzările cu preț redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, vânzări promoționale), trebuie să respecte o serie de regulide fixare și publicitate a prețurilor. Astfel, orice comerciant care anunță o reducere de preț trebuie să o raporteze la prețul de referință practicat în același spațiu de vânzare pentru produse identice.

Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință. Prețul de referință reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus. Pentru siguranța cumpărăturilor din perioada ofertelor de Black Friday citiți cu atenție caracteristicile produsului și verificați dacă acesta corespunde cu adevărat dorințelor și nevoilor dvs.'', a scris directorul ANPC pe pagina de Facebook.

Recomandări pentru cumpărăturile online:

  • Verificarea stocului existent;
  • Verificarea prețului afișat și dacă acesta este integral (conține sau nu TVA);
  • A se verifica dacă prețul include și costul de livrare;

Comerciantul este obligat să informeze corect și complet consumatorii. În plus, pe website-ul acestuia trebuie publicate o serie de informații, precum:

  • Datele de identificare (denumirea, adresa poștală și electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscală etc);
  • Caracteristicile esențiale ale produsului;
  • Prețul cu toate taxele incluse;
  • Cheltuielile de livrare, dacă este cazul;
  • Modalitățile de plată și de livrare;
  • Perioada de valabilitate a ofertei sau prețului;
  • Durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs;
  • Existența și modul de exercitare a dreptului de denunțare unilaterală a contractului;

Consumatorul poate să contacteze comerciantul prin telefon pentru a cere informații suplimentare despre produs, serviciile post-vânzare sau despre condițiile de livrare. Mai mult, clientul trebuie să știe că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are dreptul de a denunța contractual și 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulțumit de el, fără să specifice vreun motiv. Astfel, în cazul returnării produsului, consumatorul își poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului.

Cum se face rambursarea

Rambursarea se face prin aceleași modalități de plată ca cele pe care consumatorul le-a folosit pentru tranzacția inițială, cu excepția cazului în care consumaoturl a fost de acord cu o altă modelitate de plată și cu condiția de a nu scădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării.

De asemenea, consumatorul trebuie să citească termenii şi condiţiile de funcţionare ale magazinului online deoarece termenul de 14 zile (în care poate opta pentru returnarea produsului) se prelungeşte cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menţionat în format expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor.

Citeste si:
Horia Constantinescu renunță la președinția ANPC în favoarea politicii
Horia Constantinescu renunță la președinția ANPC în favoarea politicii

Ce trebuie să știe clienții

Cumpărăturile de Black Friday pot fi făcute în siguranță dacă ''este întocmită o listă cu produsele pe care doriți să le achiziționați și cu prețurile actuale ale acestora'', care pot ajuta la evitarea falselor reduceri de prețuri, ca atunci când comercianții măresc prețul și aplică procentul de reducere la prețul astfel majorat, a anunțat Paul Anghel.

Clienții trebuie să citească cu atenție caracteristicile produsului, să verifice dacă produsul corespunde dorințelor și nevoilor, să verifice stocul existent (pentru comețul online), să verifice prețul afișat pe site și dacă acesta este integral (conține sau nu TVA) și dacă prețul include și costul de livrare. În cazul în care clienții comandă online trebuie să verifice, înainte de a trimite comanda, dacă prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături corespunde cu prețul redus indicat când a fost ales produsul.

ANPC prin intermediul Centrului European al Consumatorilor Romania (ECC Romania) #eccromania a realizat un ghid pentru consumatorii care vor să achiziționeze produse în perioada marilor reduceri de prețuri de Black Friday.

Cum trebuie afișat prețul?

Indiferent că este vorba de un magazin online sau de unul clasic, prețul trebuie să fie afișat întotdeauna clar, lizibil, în lei și cu taxele incluse (TVA și taxe suplimentare, acolo unde este cazul).

Care sunt regulile cu privire la reducerea de preț?

  • Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință;
  • Prețul de referință reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus;
  • Orice anunț de reducere de preț exprimată în valoare absolută sau în rpocent trebuie să fie făcută vizibil, lizibil pentru fiecare produs sau grupă de produse identice: fie prin menționarea noului preț lângă prețul anterior, barat; fie prin mențiunile "preț nou", "preț vechi" lângă sumele corespunzătoare; fie prin menționarea procentului de reducere și a prețului nou cu care apare lângă prețul anterior barat.

Plata cu cardul online:

,,Verificați întotdeauna dacă preluarea datelor se face prin protocol securizat (url-ul de tip https:// inseamna protocol securizat iar http:// e necriptat). Refuzați tranzacția dacă vi se cere codul PIN al cardului, parola de Internet sau Mobile banking sau soldul contului atașat cardului. Este normal să vi se ceară codul CVC/CVC2 (format din 3 cifre, inscripționat pe card). Nu divulgați nimănui datele cardului (cele 16 cifre ale numărului cardului, luna și anul când expiră, numele deținătorului cardului, codul CVC/CVC2) sau informațiile dumneavoastra personale și nici nu țineți cardul și codul PIN în același loc. Acordați o atenție sporită atacurilor de tip phising care pot apărea in această perioadă. Nu accesați linkuri trimise prin e-mail/sms in care vi se cere să introduceți datele personale sau datele cardului. Raportați imediat orice eveniment cu potențial de fraudă'', a mai spus directorul ANPC.

Cum trebuie încheiat contractul dintre consumator și comerciant

Anghel a oferit informaţii importante şi despre contractul încheiat între consumator şi comerciant. Astfel, pentru magazinele clasice, contractul este considerat a fi încheiat în momentul în care consumatorul plăteşte şi primeşte produsul, iar în cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către profesionist, a acceptării comenzii tale.

Mai mult, în cazul magazinelor clasice, legea nu le dă clienților dreptul de a renunţa la contract. Odată achiziţionat un produs, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanţiile.

Legea 449/2003 este cea care reglementează garanțiile produselor. De fapt, stabilește că există doua tipuri: garanția legală de conformitate și garanția comercială, care pot coexista pentru un singur produs.

Pentru magazinele online, legea stabileşte un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii produsului în care consumatorul poate renunţa la achiziţie, fără a oferi vreun motiv şi fără costuri suplimentare. Unele magazine online, ca parte a politicii lor comerciale, au extins acest termen la 30 sau chiar 60 de zile. Dacă vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea produsului, consumatorul va trebui să plătească returul.

Comerciantul este obligat să ramburseze preţul plătit (inclusiv costurile de livrare a produsului la tine) în termen de maxim 14 zile de la momentul în care consumatorul a renunţat la contract.

Anularea contractului poate interveni în trei cazuri:

  • când nu ai beneficiat nici de repararea, nici de înlocuirea produsului;
  • când vânzătorul nu a luat măsura reparatorie într-o eprioadă de timp rezonabilă;
  • când vânzătorul nu a luat măsura reparatorie într-un termen de 15 zile, fără inconveniențe semnificative pentru consumator;

Anularea contractului are ca efect punerea părților în situația anterioară contractului. prin urmare, consumatorul va primi suma plătită pentru produs, iar comerciantul rpodusului înapoi.

Retail.ro /  Retail.ro /  Știri și Noutăți /  Recomandările ANPC pentru Black Friday. La ce trebuie să fie atenți consumatorii și ce reguli se impun comercianților