Lectură de 4 minute

29 Mar 2024 - Știri și Noutăți

Julia Leferman, despre SGR: Consumatorul poate solicita rambursarea în numerar a garanției de 0,50 de bani 

Mădălina Dinu

Abonează-te pe  

Hora reciclării a SGR a început „puțin împiedicat”, fiind o serie de probleme identificate încă de la începutul implementării acestui sistem de către RetuRo. Există încă multe nemulțumiri din partea retailerilor, dar și din partea consumatorilor, începând cu problemele tehnice de la automatele de colectare până la reticența implementării SGR la unii comercianți. Vizavi de scepticismul cu care este privită funcționarea sistemului, Julia Lefferman a specificat că „un astfel de sistem nu a pornit perfect de la început nici în alte țări”.

 

 

Sursa foto: RetuRO

Experți în economia circulară și reprezentanți ai industriilor implicate sau afectate de punerea în aplicare a sistemului de garanție returnare (SGR) au participa vineri la o dezbatere privind provocările întâmpinate până în prezent în implementarea acestuia, precum și perspectivele de evoluție a acestui program.

Printre cele mai importante subiecte discutate la dezbatere au fost cele legate de returnarea garanției de 0,50 de bani și despre posibilitatea de a solicita rambursarea în numerar.

Acolo unde nu se recuperează garanția, trebuie reclamat un astfel de comportament, întrucât este un drept legal. De asemenea, consumatorul are dreptul să solicite rambursarea în numerar la casa de marcat dacă nu dorește să facă alte cumpărături în magazin”.

SGR nu a fost perfect nici în alte țări de la început

„Acest sistem a pornit ca urmare a unei decizii politice. Există, într-adevăr, disfuncționalități, dar un astfel de sistem să știți că nu a pornit nicăieri într-un mod perfect. În orice țară în care a fost implementat Sistemul de Garanție-Returnare au existat disfuncționalități inerente pentru început, care apoi sigur că au fost redresate și s-au găsit soluții în primul an de funcționare”, a spus Julia Leferman, director general al Asociației Berarii României.

În plus, ea a mai a adăugat că acesta este doar începutul și există probabilitatea de a începe să reciclăm și alte tipuri de ambalaje în viitor, nu doar sticle de plastic. De asemenea, Lefferman a mai precizat că este importantă înțelegerea faptului că aceste ambalaje nu sunt gunoaie, ci sunt materiale purtătoare de valoare care prin reciclare vor servi unor obiective economice ulterioare.

„În opinia noastră, primul pas real a fost facut și ține mai puțin de rata de colectare raportată în prezent de către returo. (...). Subiectul SGR a devenit parte din discuțiile curente și cred că fiecare dintre noi are, fie în familie sau în anturaj, persoane care caută deja simbolul SGR pe ambalajele sticlelor de băuturi pe care le cumpără. Acesta este primul pas: schimbarea de mentalitate pe care noi toți acum o parcurgem. O parte din generații reînvață să colecteze, o altă generație descoperă colectarea pentru prima oară, dar în realitate devenim cu toții mai constienți de importanța colectării ambalajelor” a adăugat Lefferman.

La eveniment au fost prezenți, printre alții, Julia Leferman - director general al Asociației Berarii României, Mircea Ilie, expert în economie circulară al Coaliției pentru Economie Circulară (CERC) și Feliciu Parachiv, vicepreședinte al Asociației Naționale a Comercianților Mici și Mijlocii din România (ANCMMR).

Citeste si:
Studiu Danone: românii consumă tot mai multe produse pe bază de plante de la an la an 
Studiu Danone: românii consumă tot mai multe produse pe bază de plante de la an la an 

Provocările primelor trei luni de SGR

Reticența implementării SGR la unii comercianți, problemele tehnice de la automatele de colectare, procedurile de returnare a ambalajelor și recuperare a garanției încă neuniforme pentru consumatori sunt unele dintre cele mai frecvente provocări întâmpinate în primele trei luni de funcționare a Sistemului de Garanție-Returnare.

RetuRO a luat act și de existența unor proceduri judiciare îndreptate împotriva prevederilor normative din H.G. nr. 1074/2021, în special din partea mai multor producători de vinuri vizați de această reglementare. Procesele în cauză sunt împotriva Guvernului României și urmăresc suspendarea și anularea reglementării SGR, în contextul încercării producătorilor de vinuri de a nu mai fi supuși cerințelor din cadrul acestui sistem.

De asemenea, RetuRO a întreprins anumite demersuri judiciare și în legătură cu un număr extrem de redus de producători, care au decis să conteste în justiție valabilitatea unora dintre clauzele contractului de prestări-servicii încheiat cu administratorul SGR. RetuRO a obținut deja câștig de cauză în primă instanță într-un proces inițiat de un producător de ape minerale.

Important de precizat și că garanțiile pe care producătorii le plătesc pentru fiecare ambalaj pe care îl pun pe piață și care au aceeași valoare de 50 de bani, sunt imediat recuperate de aceștia în momentul în care produsele sunt facturate și livrate către distribuitori și comercianți, motiv pentru care nu există niciun argument pentru ca ele să fie încadrate ca “pierderi” de către producătorii de băuturi.

În final, Sistemul de Garanție-Returnare reprezintă un pas înainte în direcția protejării mediului înconjurător și a promovării unei economii sustenabile în România. Cu toate provocările și dificultățile întâmpinate, angajamentul față de protejarea planetei noastre rămâne o prioritate pentru toți cei implicați în acest proces, se arată în comunicatul transmis de RetuRo.

Retail.ro /  Retail.ro /  Știri și Noutăți /  Julia Leferman, despre SGR: Consumatorul poate solicita rambursarea în numerar a garanției de 0,50 de bani