Lectură de 3 minute

17 Mai 2024 - Știri și Noutăți

ANPC vrea să elimine fenomenul „Shrinkflation”. Ce măsuri au anunțat inspectorii

Redacția Retail.ro

Abonează-te pe  

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a publicat în transparență decizională, pe site-ul propriu, un proiect de Ordin al Președintelui ANPC, pentru o mai bună informare a consumatorilor. 

 

Sursa foto: Unsplash

Proiectul de act normativ stabileşte obligația operatorilor economici de a informa consumatorii complet, corect și precis cu privire la modificarea cantităților de produs având prezentarea, ambalajul, forma (fără a ne limita) identice, chiar în condițiile menținerii aceluiași preț.

Informarea va fi făcută în același câmp vizual într-o formă vizibilă, lizibilă și cu aceeași dimensiune și se va realiza prin folosirea de către operatorii economici a următoarelor sintagme: “pe durata întregii perioade de vânzare a produselor cu cantitate modificată” sau „vânzarea este valabilă în limita stocului disponibil”, prin intermediul unui poster/afiș.

De asemenea, operatorii economici trebuie să se asigure de existența unității de referință, la locul de comercializare, la care aplică modificarea cantității produsului.

”Am decis punerea în transparență a acestui Ordin tocmai pentru a asigura consumatorii că ANPC acționează pentru protejarea drepturilor și intereselor lor, în contextul fenomenului cunoscut sub denumirea de ”Shrinkflation”, care reprezintă micșorarea cantității produselor și vânzarea acestora la acealași preț. Având în vedere această situație, recomandăm consumatorilor citirea cu atenție a etichetelor, mai ales a cantității produsului, precum și a prețului pe unitatea de referință a produsului, înscris pe acestea, astfel încât alegerea finală să fie una în cunoștință de cauză” – Sebastian Hotca, președinte interimar ANPC.

Prezentul Ordin va intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Premierul Marcel Ciolacu a anunțat că urmează să fie elaborată o reglementare în baza căreia producătorii vor fi obligaţi să semnaleze vizibil pe ambalaj, în cazul în care au redus gramajul unui produs. Prim-ministrul a precizat, în debutul şedinţei de Guvern, că fenomenul este tot mai prezent în statele europene, inclusiv în România, notează Agerpres.

"Unii comercianţi au scăzut gramajul la produse, dar au lăsat preţurile la fel de mari. Consider că aceasta este o formă de înşelăciune împotriva consumatorilor! Este de fapt o scumpire camuflată, nejustificată economic, sub un ambalaj foarte asemănător. Cer tuturor autorităţilor de control din România să intervină urgent! Iar în paralel, să pregătim o reglementare, pe modelul francez: producătorii să fie obligaţi să semnaleze vizibil pe ambalaj că au redus gramajul, dacă preţul produsului a rămas neschimbat. Şi, evident, sancţiuni dure pentru nerespectarea acestei obligaţii", a precizat Ciolacu, citează Agerpres.

Citeste si:
ANALIZĂ XTB: Sucul de portocale, încă un produs ce poate deveni aproape un lux din cauza scumpirilor în lanț
ANALIZĂ XTB: Sucul de portocale, încă un produs ce poate deveni aproape un lux din cauza scumpirilor în lanț

Termenul shrinkflation se referă la faptul că mulți producători și/sau retaileri au redus pachetele, gramajul și volumul unor produse pentru a nu mai opera creșteri de prețuri la raft. În realitate, prețurile cresc, dar retailerii și producătorii mizează pe faptul că mulți cumpărători s-au obișnuit cu un anumit prag de preț.

Un fenomen constatat nu doar în Franța, ci în mai multe țări din întreaga lume, inclusiv în România. Nu de puține ori, cumpărătorii români s-au plâns în perioada în care guvernul a decis plafonarea prețurilor la alimentele de bază că reducerea prețurilor unor produse nu a fost reală, deoarece au găsit la raft ambalaje și cantități mai mici.

Retail.ro /  Retail.ro /  Știri și Noutăți /  ANPC vrea să elimine fenomenul „Shrinkflation”. Ce măsuri au anunțat inspectorii