Lectură de 4 minute

03 Oct 2023 - Știri și Noutăți

[ANALIZĂ] Ce șanse are Louis Delhaize să salveze ultimele 7 magazine Cora din portofoliul său 

Mădălina Dinu

Abonează-te pe  

Sfârșitul altor lanțuri belgiene de supermarketuri, Match și Smatch, ridică din nou semne de întrebare cu privire la viitorul grupului Louis Delhaize. În special, soarta celor șapte hipermarketuri Cora, aflate în dificultate, pare condamnată.  

 

Sursa foto: Cora

De multă vreme era clar că grupul Louis Delhaize (care nu trebuie confundat cu grupul Ahold Delhaize, deși filiala belgiană a acestuia din urmă a fost fondată de aceeași familie) trebuia să facă ceva, după ani de pierderi aproape continue. După ce familia Bouriez a vândut operațiunile din România și Franța către Carrefour și cele din Luxemburg către E.Leclerc, vânzarea majorității supermarketurilor Match și Smatch către Colruyt Group nu a fost, prin urmare, o surpriză prea mare, scrie Retaildetail.eu, într-o analiză publicată recent.

Cu toate acestea, grupul are și alte operațiuni în Belgia: angrosistul Delfood aprovizionează aproximativ 150 de magazine de proximitate sub marca Louis Delhaize, lanțul de magazine de produse alimentare Delitraiteur are aproximativ patruzeci de puncte de vânzare (și părea a fi pe o traiectorie de expansiune în ultimii ani) și, în cele din urmă, există lanțul de hipermarketuri Cora. Cele șapte magazine ale sale, cu aproximativ 2.000 de angajați, pierd bani de ceva timp.

Concept învechit

Un număr de șapte este echivalentul a tot atâtea magazine Makro înainte de falimentul acestora. Asemănările dintre cele două companii nu se termină aici: la fel ca Makro, Cora este un concept de magazin oarecum depășit. Hipermarketurile foarte mari, bazate pe modelul francez, pot oferi o gamă foarte bogată de produse, dar nu mai răspund așteptărilor consumatorilor de astăzi (și cu siguranță nici de mâine), care pun comoditatea pe primul loc. În timp ce Carrefour își reduce dimensiunile hipermarketurilor sale și le transformă în supermarketuri foarte mari, Cora a rămas la modelul tradițional de hipermarket.

În mod incontestabil, au existat încercări de modernizare: compania a efectuat o reorganizare și a modernizat conceptul de magazin, punând mai mult accent pe experiență și pe opțiuni de sortiment mai clare. De exemplu, lanțul s-a concentrat mai mult pe oferta sa unică de vinuri, cu rafturi reînnoite și un târg digital de vinuri. În plus, rețeaua a pus mai mult accent pe gama sa largă de produse proaspete, organice, de bucătărie mondială și de produse de îngrijire a bebelușilor. Toate aceste alegeri au mers în direcția bună, dar nu au avut un impact prea mare. Iar acum timpul se scurge.

Există vreun doritor?

Continuarea de a băga bani într-un sac fără fund, aparent, nu mai este o opțiune pentru familia Bouriez, care deține grupul Louis Delhaize. Acum că operațiunile internaționale au fost vândute, retailerul nu mai are putere de cumpărare europeană, nu mai are scară, nu mai are perspective. Șapte hipermarketuri în micuța Belgia nu sunt suficiente pentru a rezista - în principal pentru că există costuri fixe foarte mari și sunt necesare încă investiții majore, fără nicio garanție de succes. Familia caută acum o parte interesată care să achiziționeze lanțul, dar cine își va asuma acest risc?

Carrefour are cu siguranță alte priorități și, deși E.Leclerc (cel mai mare retailer francez) a preluat magazinele din Luxemburg, întrebarea este dacă numărul unu francez este interesat de o aventură belgiană - mai ales dacă aceasta înseamnă preluarea unor magazine învechite pe o piață deja supraaglomerată. În plus, acest lucru riscă, de asemenea, un nou conflict social în jurul francizei magazinelor Cora, pentru că E.Leclerc este o grupare de antreprenori independenți. Exploatarea centrelor comerciale Shopping Cora complică și mai mult situația.

Se profilează falimentul?

Prin urmare, sindicatele văd deja sabia atârnând: chiar și după concedieri colective pentru sediul central, Cora se confruntă cu falimentul dacă nu se găsește în curând un cumpărător. Myriam Delmée, de la sindicatul socialist SETCa, a vorbit deja deschis în presă despre posibilitatea unui scenariu asemănător cazului rețelei de magazine Makro. În consecință, starea de spirit în rândul angajaților implicați este orice altceva decât optimistă.

Citeste si:
Cifrele grupului HORNBACH în 2023: ce produse s-au vândut cel mai bine
Cifrele grupului HORNBACH în 2023: ce produse s-au vândut cel mai bine

În cazul unităților de afaceri Delfood și Delitraiteur, care par să aibă mai multe șanse de a lupta în viitor, un scenariu negativ pare mult mai puțin probabil. Cu toate acestea, și în acest caz ar fi mai bine pentru toate părțile interesate ca o decizie să fie găsită cât mai curând posibil. Săptămânile următoare vor fi cu siguranță interesante.

Retail.ro /  Retail.ro /  Știri și Noutăți /  [ANALIZĂ] Ce șanse are Louis Delhaize să salveze ultimele 7 magazine Cora din portofoliul său