Lectură de 5 minute

24 Jun 2021 - Interviuri și Analize

Topul retailerilor alimentari în 2020: schimbare de lider, majorări de afaceri și creșterea numărului de angajați

Anca Olteanu

Abonează-te pe  

Clasamentul retailerilor din anul 2020 vine cu o schimbare de lider, după ce Lidl a detronat Kaufland de pe prima poziție. Topul, însă, a rămas neschimbat, podiumul fiind ocupat de francezii de la Carrefour, iar Profi, Mega Image și Metro continuă lista. Afacerile marilor jucători cu capital străin au crescut în pandemie, companiile s-au extins cu noi magazine și sute de angajați.

În 2020, discounterul Lidl a detronat Kaufland în clasamentul celor mai mari retaileri alimentari, după ce a raportat o cifră de afaceri de 12,8 miliarde de lei, cu doar 27 de milioane de lei mai mult decât sora sa. Discounterul cu 33 de noi magazine deschise în 2020 a înregistrat o creștere spectaculoasă de 31% a afacerilor, în timp ce cifra de afaceri a Kaufland a crescut cu aproape 1 miliard de lei.

Kaufland, parte din același grup german Schwarz, rămâne însă cea mai profitabilă companie din industrie, apropiindu-se de pragul de un miliard de lei, cu zece deschideri de magazine comunicate în 2020, potrivit datelor publicate de Ministerul Finanțelor.

În afară de rocada dintre cei doi giganți, clasamentul retailerilor alimentari a rămas neschimbat, podiumul fiind ocupat de Carrefour, ale cărui afaceri au trecut de pragul de 9 miliarde de lei, în 2020. Retailerul a angajat cei mai puțin salariați în 2020, doar 313.

Francezii au deschis 24 de magazine pe plan local în anul marcat de pandemie, dintre care 15 unități de tip convenience, 3 hipermarketuri şi 6 magazine sub formatul de discount Supeco, adică de două ori mai puține decât în 2019, când deschideau 42 de magazine noi.

Lidl detronează Kaufland

Pandemia a majorat afacerile Profi cu mai bine de 1,5 miliarde de lei, ajungând la valoarea de 8,83 miliarde de lei, în 2020. Retailerul și-a triplat anul trecut pierderea și a raportat la Ministerul Finanțelor 124,3 milioane de lei, fiind singurul din clasament care înregistrează pierdere. Compania rămâne, însă, cel mai mare angajator din retailul alimentar, cu 17.879 de salariați, după ce anul trecut a angajat aproape 1.600 de noi persoane, deschizând 267 de noi unități.

În topul celor mai mari angajatori urmează Kaufland, cu peste 13.000 de persoane, Mega Image și Carrefour, aproape la egalitate, companiile fiind urmate de Lidl, Auchan, Penny și Selgros.

Topul retailerilor alimentari în 2020

Retailer Cifra de afaceri (lei) Profit/ Pierdere Angajați
Lidl 12.862.968.920 756.370.224 8.779
Kaufland 12.835.836.082 970.385.564 13.108
Carrefour 9.019.087.600 235.549.150 10.523
Profi 8.837.068.812 -124.327.406 17.979
Mega Image 7.226.923.561 159.498.456 10.964
Metro 6.120.185.856 77.446.779 3.523
Auchan 5.553.283.727 101.018.257 8.270
Penny 4.731.202.178 85.009.624 5.213
Selgros 3.869.921.964 62.343.299 4.617
cora 1.626.046.795 4.796.201 2.904

Pandemia de coronavirus a majorat și afacerilor olandezo-belgienilor de la Mega Image, cu mai bine de jumătate de miliard de lei, după ce au extins rețeaua din România cu 89 de magazine și au intrat pentru prima dată în Oradea și Sibiu.

Compania a angajat cel mai mare număr de persoane dintre toți retailerii, anul trecut, 2.138 de salariați, și a inaugurat primul depozit dedicat eCommerce-ului.

Profi, cel mai mare angajator din retailul alimentar

Penny, parte din grupul german REWE, și-a majorat afacerile cu 19%, iar profitul a crescut cu peste 50% în 2020 raportat la anul anterior. Compania a deschis 20 de magazine în noul format, încheind cu un total de 276 de magazine și a angajat puțin peste 1.000 de persoane.

Recent, retailerul și-a anunțat planurile ambițioase, propunându-și să investească 5,1 miliarde de lei, echivalentul a peste 1 miliard de euro, până în 2029, în principal prin extinderea rețelei sale până la un total de 619 magazine și șase centre logistice, de la trei, câte are în prezent.

Afacerile Metro au crescut și ele, dar pandemia și impactul asupra HoReCa au afectat profitul companiei, care s-a diminuat în 2020 față de anul anterior. Număr de angajați a crescut ușor.

Și afacerile francezilor de la Auchan au crescut în pandemie cu 72 de milioane de lei, în timp ce profitul s-a triplat. Compania a scăpat, însă, de 403 angajați.

Cifra de afaceri a Selgros și numărul de angajați au crescut puțin, dar profitul s-a diminuat.

Clasamentul retailerilor alimentari în anul 2019

Retailer Cifra de afaceri Profit/ Pierdere Angajați
Kaufland 11.877.240.942 847.669.824 12.497
Lidl 9.765.132.117 491.394.098 7.418
Carrefour 8.160.456.319 196.811.388 10.210
Profi 7.264.762.866 -35.652.181 16.277
Mega Image 6.650.445.855 272.606.157 8.826
Metro 5.824.059.150 93.273.777 3.408
Auchan 5.480.387.497 28.160.448 8.673
Penny 3.961.099.510 55.145.637 4.716
Selgros 3.831.431.139 82.407.802 4.458
cora 1.723.500.613 -1.140.992 3.490

Rezultatele financiare ale retailerului franco-belgian cora de anul trecut au adus o veste bună pentru companie, care a trecut de la o pierdere de peste un milion de lei la un profit de 4,7 milioane de lei. cora raportează pentru 2020 o cifră de afaceri în scădere și un număr redus de angajați: afacerile s-au diminuat cu circa 100 de milioane de lei, iar numărul salariaților a scăzut cu aproape 500.

cora anunța, recent, că se va concentra pe digitalizarea magazinelor, după ce a închis hipermarketul din Baia Mare și a rămas cu doar 10 unități pe hartă. În plus, compania se va concentra pe noul concept lansat anul acesta pe piață, cora Urban, pe care îl va extinde în următorii ani în toate orașele unde are hipermarket. Până acum, franco-belgienii au deschis doar două unități în Capitală.

Retailul alimentar ar putea depăși 140 miliarde lei în 2021

Cumulat, cei mai mari zece retaileri alimentari care dețin sute de magazine în România rulează afaceri în valoare de 73 de miliarde de lei și au peste 85.000 de salariați.

Cifra de afaceri a retailului alimentar este estimată în jurul nivelului de 130 miliarde lei în 2020, după ce, în 2019, acest sector a înregistrat venituri de 118 miliarde lei, potrivit celei mai recente analize KeysFin.

În 2021, analiștii se așteaptă la o revenire la ritmul de creștere medie anuală din ultimii 10 ani, de 7%, la aproximativ 140 de miliarde de lei, pe fondul revenirii consumului la valori normale.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Topul retailerilor alimentari în 2020: schimbare de lider, majorări de afaceri și creșterea numărului de angajați