Lectură de 5 minute

05 Nov 2021 - Interviuri și Analize

Termene.ro: Comerțul online va crește cu 15% anul acesta și va ajunge la 18,4 miliarde de lei. Companiile își dublează profitabilitate

Anca Olteanu

Abonează-te pe  

Piața de comerț online va ajunge la 18,4 miliarde de lei în 2021, în creștere cu 15%, după ce anul 2020 a fost cel mai bun an pentru companiile care activează în e-commerce, este una dintre concluziile studiului Termene.ro realizat în contextul Black Friday. Veniturile generate de companiile din comerțul prin case de comenzi sau Internet sunt în anul 2020 cu 40% mai mari comparativ cu cele realizate în 2019. 

La nivelul anului 2020 veniturile obținute de companiile care desfășoară activități din sfera comerțului online au depășit pragul de 16 miliarde lei, cu aproximativ 5 miliarde de lei mai mult comparativ cu anul 2019, când s-au înregistrat 11,85 miliarde lei. La nivelul anului 2018 valoarea veniturilor totale era de aproximativ 10 miliarde lei, pe când în 2017 aceasta era de 7,9 miliarde lei, de peste două ori mai mică decât cea aferentă anului 2020.

„Pandemia și efectele directe, cum ar fi lockdown-ul și distanțarea socială, reprezintă principala cauză care a generat creșterea veniturilor rezultate din comerțul online. Pe lângă aceasta, avem și efectele inflației și ale trendului început în anul 2010, când mediul online a început să câștige tot mai mult teren în fața celui clasic”, afirmă Adrian Dragomir, cofondator Termene.ro și consultant de business.

Profituri mai mari

Nu doar veniturile generate de companiile din domeniul comerțului online au crescut, ci și profiturile generate de acestea. Astfel, dacă în 2019 companiile din domeniu obțineau profituri de aproximativ 680 milioane lei, la nivelul anului 2020 acestea au obținut peste 1,23 miliarde lei. De altfel, în ultimii patru ani profiturile generate în acest sector economic s-au dublat în fiecare an, de la aproximativ 160 milioane lei (2017) la aproximativ 370 milioane lei (2018), iar apoi la aproximativ 680 milioane lei 2019.

Profitabilitatea medie a domeniului e-commerce a depășit 7,3%, dublul anului 2018 (3,7%) și în creștere de la 5,1%, cât era în anul 2019. În contextul dat, creșterea profitabilității indică o creștere a profitului mai accelerată decât cea a veniturilor.

O profitabilitate de 7,3% arată că, la fiecare 100 lei încasați, un antreprenor rămâne cu 7,3 lei pe când profitabilitatea de 3,7% arată că, la fiecare 100 lei, un antreprenor rămâne cu 3,7 lei. În ambele cazuri, diferența până la valoarea de 100 de lei o reprezintă costurile, conform Termene.ro.

Dacă, în medie, rămân cu 7,3 lei pentru fiecare 100 lei încasați înseamnă că 92,7 lei reprezintă costurile și că este nevoie de 13 clienți bun-platnici care să-mi genereze fiecare cei 7,3 lei profit pentru a putea acoperi pierderile pe care mi le generează un singur client rău-platnic.

2020 versus 2017: De patru ori mai mulți bani pentru retailerii online

Dacă restrângem analiza la nivelul mediu al domeniului, rezultă că o companie din comerțul online a obținut în anul 2020 profituri în valoare de 77.000 de lei, de peste patru ori mai ridicate comparativ cu una care a activat în anul 2017 în același domeniu, când în medie se obțineau profituri de doar 19.000 de lei. În anul 2018, în medie, o companie obținea profit de 35.000 lei, pe când în anul 2019 acesta era de aproximativ 52.000 lei.

Citeste si:
Schwarz Group, proprietarul Lidl și Kaufland, investește 200 de milioane de euro în extinderea online a celor două lanțuri de magazine
Schwarz Group, proprietarul Lidl și Kaufland, investește 200 de milioane de euro în extinderea online a celor două lanțuri de magazine

La nivelul mediu al veniturilor situația este relativ constantă, dacă în anul 2017 o companie putea spera venituri de aproximativ 930.000 de lei, în anul 2020 acestea au crescut la 1,052 milioane lei. În anul 2018, veniturile medii obținute au crescut la 951.000 de lei, pe când în anul 2019 acestea au scăzut la 908.000 de lei.

Veniturile generale ale comerțului online au crescut, dar odată cu ele a crescut și numărul jucătorilor de pe piață. La nivelul veniturilor, anul 2020 a adus creșteri, dar nu atât de spectaculoase comparativ cu creșterea profiturilor. Eficientizarea business-urilor, identificarea unor furnizori ieftini pe fluxul de aprovizionare sau un mai bun control al fiscalității - toate pot fi motive pentru care profiturile înregistrate la nivel de companie au crescut atât de spectaculos, potrivit analizei.

Comerțul online în 2020 – datoriile se plătesc cu 10 zile mai repede

Viteza de plată a datoriilor (timpul în care se plătește o factură către un furnizor) este în scădere continuă, de la 116 zile în anul 2017 la 101 zile în anul 2020, după ce în anul 2018 aceasta a fost de 115 zile, iar în anul 2019, de 111 zile.

Din punctul de vedere al vitezei de recuperare a creanțelor (în cât timp se încasează o factură de la un client), anul 2020 a adus o scădere a timpului mediu cu 5 zile, de la 37 de zile (în 2019) la 32 de zile. Viteza de recuperare a creanțelor a avut o evoluție relativ constantă – fiind de 28 de zile în anul 2017 și de 34 de zile în anul 2018, în ultimii 4 ani crescând cu 4 zile.

Cu cât crește termenul de plată, cu atât crește și incertitudinea încasării, este de așteptat ca un furnizor să ofere facilități clientului care plătește mai repede și nu neapărat celui care plătește mai mult. Scăderea vitezei cu care se plătesc datoriile în anul 2020 poate fi interpretată și ca o modalitate prin care jucătorii de pe piața comerțului online caută să își securizeze furnizorii și să își asigure stocurile, existând o luptă și între cine plătește mai repede furnizorul.

Mai multe companii cu risc ridicat de intrare în insolvență

Deși viteza de plată a datoriilor este în scădere, numărul companiilor cu risc ridicat de intrare în insolvență a crescut ușor. Dacă în anul 2018 la fiecare 100 de companii 41 aveau un risc ridicat de intrare în insolvență, în anul 2019 numărul acestora a crescut la 42 de companii, iar în anul 2020 a ajuns la 44 de companii (la fiecare sută). Totodată, numărul companiilor cu risc scăzut sau foarte scăzut a înregistrat un trend opus, de la 56 de companii (la fiecare sută) în anul 2018 la 55 în anul 2019 și 53 în anul 2020.

Termene.ro este o companie înființată în anul 2014 care oferă informații actualizate în timp real despre datele financiare și juridice ale firmelor din România.

Sursa foto: Mark König, Unsplash

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Termene.ro: Comerțul online va crește cu 15% anul acesta și va ajunge la 18,4 miliarde de lei. Companiile își dublează profitabilitate