Lectură de 7 minute

09 Sep 2020 - Interviuri și Analize

Piața produselor BIO continuă să crească și în perioada pandemiei. De ce aleg românii alimente ecologice? TOP categorii

Andra Imbrea

Trendul produselor BIO continuă și anul acesta, românii fiind în continuare interesați de alimente ecologice. În prima jumătate a anului, vânzările de alimente BIO au crescut cu 18% față de aceeași perioadă a anului trecut, iar cea mai dinamică categorie a fost mâncarea la borcan pentru bebeluși, care a crescut cu 72,4% față de aceeași perioadă a anului trecut.

Românii au continuat să opteze pentru alimente BIO chiar și în anul pandemiei de coronavirus. Pe o parte, acest lucru se explică prin faptul că populația s-a orientat către un stil de viață și o alimentație cât mai sănătoase. Pe de altă parte, creșterea de 18% a pieței BIO față de 2019, mai puțin accentuată decât în trecut, poate fi explicată și prin prudența și economiile făcute consumatorilor, mulți afectați pe plan financiar de impactul pandemiei de Covid-19, dar și ca urmare a aplicării în mai puține cazuri a mecanismelor promoționale sau promovării în general a acestor produse și chiar a lansărilor încetinite în acest segment BIO.

Astfel, în perioada ianuarie - iunie 2020 vânzările de alimente BIO au crescut cu 18%, în timp ce vânzările de produse NON-BIO s-au majorat cu 16%. Cele mai mari vânzări s-au înregistrat la categoria mâncare la borcan pentru bebeluși BIO, ce a crescut cu 72,4% în prima parte a anului, urmată de kefir (+13,1%) și ouă (+7,5%), arată datele RetailZoom din cadrul Jurnal de vânzări pe timp de pandemie. 

În topul categoriilor BIO se numără și produsele lactate - kefir, iaurt și lapte, piața produselor lactate BIO fiind în creștere și de interes pentru mai mulți producători care aleg să se extindă în această zonă. "Chiar dacă produsele BIO la acest moment au o pondere de doar câteva procente în totalul pieţei lactatelor, evoluţia segmentului în ultima perioadă nu este deloc de neglijat. De altfel, şi marii producători au început să se uite cu un interes tot mai mare către această nişă, în contextul în care consumatorii devin tot mai interesaţi de alimente cât mai naturale şi sănătoase", arată un studiu realizat de Cooperativa Ţara Mea.

Citeste si:
Lăptăria cu Caimac investește peste 12 milioane de euro în reciclarea ambalajelor și într-o stație de biogaz

BIO în 2020 pandemic 

Segmentul produselor BIO a crescut în prima jumătate a anului față de aceeași perioadă din 2019 cu 18%, comparativ cu procentul înregistrat în S1 din 2019 vs prima jumătate a anului 2018, de 26%. "Reproducând analiza strict pe perioada de stare de urgență (martie-mai 2020) am observat creșteri mai mici în special pentru produsele proaspete, iar observațiile din teren ne fac să credem că a fost o problemă de aprovizionare în categoriile cu termen de expirare scurt (ex: lapte, ouă), pe când în multe dintre categoriile cu produse care nu au nevoie de depozitare și expunere la frig, dinamica a fost echivalentă sau chiar a depășit-o pe cea din anul anterior (creșteri sustinute și de stocarile înregistrate în luna martie)", susțin reprezentanții Retail Zoom.

La nivel anual (iulie 2019 - iulie 2020 ) creșterea segmentului BIO este de 17%, spre comparație cu anul precendent (iulie 2018 - iulie 2019), când dinamica acestui segment era de 29%. Reprezentanții Retail Zoom susțin că este destul de greu de identificat cu exactitate generatorii acestei dinamici reduse anul acesta față de cea a anului anterior, dar câteva scenarii complementare pot fi faptul că:

  • pandemia a temperat acțiunile de lansare și de promovare susținute de retaileri și de producători pentru produsele cu caracter special, BIO
  • segmentele BIO monitorizate este posibil să se apropie de maturizare și acest lucru să influențeze dinamica pieței BIO raportate
  • vânzarile promoționale în cele mai importante 3 categorii (lapte, iaurt, ouă), care realizează circa jumătate din vânzările BIO, au fost mai temperate în ultimul an.

Piața produselor BIO, în continuă creștere 

Chiar dacă a înregistrat un ritm temperat din varii motive, după cum am văzut mai sus, cert este că piața produselor BIO continuă ritmul de creștere din ultimii ani chiar și în contextul special al pandemiei. Vânzările de produse ecologice au crescut, atât în rândul lanțurilor de retail, cât și în cadrul magazinelor speciale.

De exemplu, Republica BIO, unul dintre cele mai longevive magazine online de produse BIO, a înregistrat în perioada martie - iunie 2020 creșterea vânzărilor cu peste 200% față de aceeași perioadă a anului trecut, antincipând menținerea trendului ascendent până la finalul anului și dublarea cifrei de afaceri în 2020.

Citeste si:
Retailerul de accesorii și tehnologii mobile Contakt a deschis 18 magazine noi și are în plan alte 8 locații

În luna martie, panica a generat cumpărături de impuls, fapt ce a dus la o creștere cu 40% a valorii coșului mediu și a frecvenței de cumpărare în cadrul magazinului Republica BIO. În afară de fainuri și drojdie, au fost înregistrate creșteri semnificative la conserve, paste, cereale și leguminoase precum: fasole, linte, năut, mazăre. 

În lunile aprilie și mai s-a observat în rândul clienților o schimbare de atitudine și conștientizare a importanței menținerii sănătății, reflectată în dublarea vânzărilor de suplimente și triplarea vânzărilor de superalimente. Odată cu venirea verii și relaxarea măsurilor impuse de autorități a crescut semnificativ și categoria de produse de îngrijire personală, inclusiv produsele pentru protecție solară.

Și BioUp, magazin de produse 100% BIO și gourmet, a înregistrat o creștere generală constantă de 30% a mediei vânzărilor zilnice în mediul online în perioada martie - iunie 2020, comparativ cu primele două luni ale anului. Vârful vânzărilor a fost reprezentat de luna aprilie 2020, moment în care vânzările online zilnice au înregistrat o creștere de 3 ori față de o zi obișnuită.

Principala categorie care a înregistrat creșteri peste medie a fost cea de dulciuri bio vegane, fiind urmată de categoriile de ulei de măsline extravirgin presat la rece BioOrto, oțet balsamic Casanova și sos de roșii BioOrto de la BioUp. Valoarea medie a tranzacțiilor zilnice a crescut cu aproximativ 50% față de o perioadă obișnuită, în contextul actual al pandemiei.

Românii, interesați de un stil de viață și alimentație sănătoase 

Pandemia de COVID-19 a modificat multe aspecte ale vieții românilor, mâncarea nefăcând excepție. Un studiu al agenției IZI arată că, în pandemie, românii au început să mânânce mai sănătos și s-au orientat către produsele locale. Desigur, produsele locale nu sunt neapărat produse BIO, decât dacă dețin certificarea corespunzătoare, însă creșterea interesului pentru produse locale, care sunt considerate mai sănătoase decât cele din supermarketuri, poate explica și creșterea categoriei BIO.

De altfel, preocuparea pentru sănătate, pentru un stil de viață și o alimentație echilibrate s-a intensificat în lunile ce au trecut. Un studiu PwC arată că 51% dintre consumatorii urbani spun că sunt mai preocupați de îngrijirea sănătății fizice și a bunăstării mintale și a dietei ca urmare a COVID-19. 

„Interesul consumatorilor pentru sănătate, bunăstare, dietă se află într-o tendință crescătoare și va influența atât industriile care oferă produse și servicii din aceste categorii, precum și obiceiurile de consum generale pentru că oamenii se vor aștepta ca toți producătorii și furnizorii să fie mult mai atenți la igienă, siguranță, sustenabilitate”, explică Ruxandra Târlescu, Partener Retail & Consumer Tax Leader, PwC România.

Un alt studiu EY arată că criteriile de achiziție din timpul stării de urgență și din perioada următoare s-au modificat. Calitatea a devenit reperul principal, cu cea mai mare creștere în importanță în timpul pandemiei (66% dintre respondenți), urmată de preț. Volumul cumpărăturilor a crescut, observându-se o migrare spre produse locale în detrimentul celor de import. 

Sursă foto: yamix/Shutterstock 

Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Piața produselor BIO continuă să crească și în perioada pandemiei. De ce aleg românii alimente ecologice? TOP categorii