Lectură de 5 minute

10 Aug 2020 - Interviuri și Analize

Jurnal de vânzări pe timp de pandemie: În iunie, românii au dat băuturile răcoritoare, înghețata și crema SPF pe spirt și gel antibacterian

Andra Imbrea

De la debutul pandemiei am putut observa creșterea explozivă a consumului și a anumitor categorii de produse alimentare, de curățenie și igienă personală. Comportamentul consumatorului s-a modificat și la fel și preferința acestuia pentru diverse formate de retail. Prima lună din sezonul estival a adus o temperare a vânzărilor față de restul lunilor din perioada de pandemie, iar creșterea față de aceeași perioadă a anului trecut este de 6,5%, arată un studiu RetailZoom, care evidențiază evoluția anumitor categorii de produse în sezonul estival. 

Facând o scurtă retrospectivă a evoluției vânzărilor pe timp de pandemie, la mijlocul lunii martie, când criza Covid-19 debutează, alimentele de bază, precum conservele, făina, orezul, mălaiul sau și drojdia, înregistrează creșteri explozive. Sfârșitul lunii martie aduce creșterea categoriei produselor de curățare, precum și o migrare spre comenzi online.

Începutul lunii aprilie readuce consumul în parametrii normali, dar se observă o creștere a preferinței consumatorilor pentru formatul de proximitate. Urmează apoi perioada Paștelui, când se înregistrează creșteri la jumătate față de anul trecut, principala explicație pentru cumpărăturile lente din această perioadă sunt achizițiile explozive din luna martie a acestui an, prima lună "de șoc" în criza coronavirus.  

În cele trei săptămâni după Paștele Ortodox, creșterile nu depășesc 10% la nivelul întregului segment de retail. În această perioadă, românii au cumpărat mai multe țigări, alcool și mâncăruri semipreparate.

Consumul în sezonul estival 

Prima lună din sezonul estival aduce o temperare a vânzărilor față de restul lunilor din perioada de pandemie. Cu un plus de 6,5% față de luna iunie a anul trecut, creșterea este de această dată adusă în special de alimente (7,2%), pe când produsele de îngrijire a casei (- 0,3%) și de îngrijire personală (-4,9%) continuă să fie în scădere.

Citeste si:
Auchan organizează o nouă ediție a Târgului de Vin, cu peste 300 de sortimente disponibile

Cele două săptămâni cu vârfuri de vânzări din luna iunie, fiecare cu creștere de 10% față de aceleași săptămâni ale anului trecut, coincid cu Rusaliile și prima săptămănă de vacanță de vară. Din topul judetelor, se detașează câteva, cu o dinamică mai mare decât media, anume Iași și Bacău, arată studiul RetailZoom.

Consumul specific sezonului de vară în trecut, concentrat în mare parte pe băuturi răcoritoare, înghețată și categorii de profil pentru concedii (protecție solară), suferă o descreștere și duce astfel la evoluții negative pe multe categorii sezonale.

Tot în această perioadă, nucleul, în termen de importanță vânzări și creșteri, rămâne formatul de supermarkets,  iar canalul ‘convenience’ înregistrează creșteri semnificative pentru produsele de îngrijire personală.

Ce produse au cumpărăt românii în luna iunie 

În funcție de valoarea vânzărilor din luna iunie, mâncarea semipreparată ( +35,2%), spirtul, plasturi și prezervativele (29,4%) și mâncarea pentru animale (22,6%) au înregistrat cele mai mari creșteri în iunie 2020 vs iunie 2019. 

Citeste si:
Curandera, brand românesc de bijuterii dezvoltat în timpul pandemiei cu o investiție de 15.000 euro

La categoria alimente, alcoolul pur a bifat o creștere de 94%, urmat de creveți (+71%), vinars/cognac (+57%) și înlocuitori carne (+54%).

"Categoria de top a sectorului alimentar, berea, are o creștere semnificativă în comparație cu anul trecut (+13%), pe fondul canalului HoReCa în continuare deschis parțial, pe când sucurile carbonatate și non-carbonatate înregistrează scăderi. Și apa minerală înregistrează o scădere drastică, de -15% vs. Iunie 2019", explică reprezentanții RetailZoom.

Reculul în vânzări al produselor de îngrijire personală se menține și în luna iunie. Totuși, se observă și câteva categorii excepție, care au vânzări în creștere, unde există tendința de premiumizare, cum e hârtia igienică sau vopseaua de păr.

Produsele de protecție solară pierd 6 poziții în clasamentul categoriilor de îngrijire personală (iunie 20 vs 19) facând loc produselor de dezinfectare (spirt, șervetețe si gel antibacterian).

În această perioadă, dezinfectanții de mâini au bifat o creștere explozivă de 829%, categorie urmată de servețele umede (+112%), alcoolul sanitar (+88%), apa de gură (+16%) și spuma de baie (+13%).

Categoria produselor pentru casă în luna iunie a adus o creștere de 40% pentru detergenții pentru mașina de spălat vase, 22% pentru soluții de curățat geamurile și 16% pentru produse de curățenie uz general. Per total, categoria a scăzut în luna iunie din pandemie 0,3% față de aceeași perioadă a anului trecut. 

"Consumul specific sezonului de vară în trecut, concentrat în mare parte pe băuturi răcoritoare, înghețată și categorii de profil pentru concedii (protecție solară), suferă o descreștere și duce astfel la evolutii negative pe multe categorii sezonale. În plus, iunie își reduce la jumătate creșterea în comparație cu luna mai, cu un plus de 6,5% față de iunie 2019, pe când în mai vânzările au înregistrat un plus de +13% față de 2019.

Sâptămâna Rusaliilor și prima săptămână de vacanță înregistrează fiecare un plus de 10%, peste media lunii, pe când ultima săptămână a lunii indică o scădere a vânzărilor (-1%) față de săptămâna similară din 2019. E a doua săptămână din 2020 când vânzările sunt sub nivelul lui 2019. Comparativ însă cu media săptămânilor din perioada pandemiei, multe dintre categoriile sezonale înregistrează în continuare creșteri, dar mai temperate (maxim 75% din creșterile inregistrate anul trecut în iunie vs media lunilor martie-mai)", explică reprezentanții RetailZoom.

Studiul RetailZoom a fost efectuat în perioada 1-28 iunie și se referă la evoluția vânzărilor din aceste săptămâni versus aceeași perioadă a anului trecut. Studiul ia în calcul produsele din 184 de categorii alimentare, de îngrijire personală și a casei din cadrul a 3.000 de magazine din canalele de proximitate.â

Sursă foto: Pixabay

Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Jurnal de vânzări pe timp de pandemie: În iunie, românii au dat băuturile răcoritoare, înghețata și crema SPF pe spirt și gel antibacterian