Lectură de 6 minute

01 Mar 2024 - Interviuri și Analize

Mădălina Cocan, Lăptăria cu Caimac, despre rolul femeii în business: Poți rata întâlniri importante când ”mami” e ingredient de vindecare

Mădălina Dinu

Abonează-te pe  

Deși ar fi putut jura că nu s-ar putea implica vreodată în afacerea părinților săi, Mădălina Cocan, aflată la vârsta de 40 de ani, povestește cum se vede lumea de business din poziția de co-fondator și director de marketing Agroserv Măriuța, producător al lactatelor sub brandul Lăptăria cu Caimac. 

 

Sursa foto: Laptăria cu Caimac

Cocan ar fi putut jura că nu se va implica vreodată în afacerea părinților săi, chiar și studiile alegându-le cu intenția de a urma alt traseu: liceul economic, apoi facultatea de marketing.

„Nu am ales să devin antreprenor din propria mea idee, însă am ajuns să continui businessul pe care l-au început părinții mei, care au înființat ferma de câmp și ferma de vaci. Practic, eu și soțul meu am dezvoltat partea de fabrică și de procesare”, a declarat Mădălina Cocan, co-fondator Lăptăria cu Caimac.

Deși părinții nu au pus niciodată presiune pe ea, circumstanțele au fost de asemenea natură încât a ajuns să dezvolte afacerea părinților, la sugestia soțului său, alături de care a dat startul producției în urmă cu câțiva ani.

„Dacă mă întreba cineva la 20 de ani dacă doresc să duc mai departe afacerea de familie, aș fi jurat pe o mână și pe un picior că nu voi face niciodată asta. Ca și copil am fost extrem de afectată de programul lor extrem de haotic, de lipsa timpului cu părinții mei, de lipsa vacanțelor împreună, dar am văzut și stresul și munca grea din acest domeniu. În această industrie, firește, nu ajungeau acasă îmbrăcați elegant și parfumați, din contră, veneau plini de praf, arși de soare și rupți de oboseală. Și atunci, am avut destule argumente și motive să mă îndepărtez cât de mult pot de zona aceasta”, a adăugat Cocan.

De puțin timp, antreprenoarea a renunțat la responsabilitățile de CEO, alegând să se ocupe de conducerea departamentului de marketing, la nivel oficial. Neoficial, însă, face multe alte lucruri, plecând de la producție, până la a căuta idei sau furnizori.

Femei de afaceri în lumea bărbaților

Când vine vorba de investitori, directori generali și întâlniri de afaceri, potrivit antreprenoarei, de cele mai multe ori i s-a întâmplat să fie singura femeia de la masă. Rareori a fost înconjurată cu precădere de femei într-un mediu de business.

„Atunci când mă aflu într-un mediu de business, nu pot spune că nu sunt luată în serios, dar mi se pare, în schimb, că este evident că există un gentelman's club în care nu ai cum să intri ca femeie. Cunosc destul de bine bărbații cu care lucrez și pot spune că niciunul nu are vreo problemă reală în a colabora cu o femeie. Sunt niște bărbați demni, dar îmi dau seama că există o subtilitate a limbajului, glumele, care fără sa fie deranjante, sunt specific bărbătești și conștientizez că eu nu voi putea face parte niciodată din jocul acela”, a completat Cocan.

Citeste si:
Amenzi ANSVSA de aproape 3 milioane de lei în industria lactatelor: ce nereguli au găsit inspectorii
Amenzi ANSVSA de aproape 3 milioane de lei în industria lactatelor: ce nereguli au găsit inspectorii

Poate spun ceva care este controversat, dar cred că femeile și bărbații nu sunt egali, nu cred că vor fi vreodată egali și nu cred că trebuie să fie egali. Cred că trebuie să fie complementari, cu foarte mult respect reciproc în tot ceea ce fac.

Mădălina Cocan, co-fondator și director de marketing Agroserv Măriuța

Dincolo de lumea bărbaților în business, antreprenoarea este de părere că nu va exista niciodată egalitate între sexe, adăugând că, întotdeauna, în cazul în care copilul are o răceală, ea va fi cea care va renunța la o întâlnire de afaceri. Însă nu prin prisma faptului că societatea va judeca acest aspect, ci pentru că așa consideră că este firesc.

Copiii mei sunt încă relativ mici, 5 și 7 ani, deci suntem în faza în care mami e importantă. Poate lucrurile se vor schimba când vor avea 14 ani, dar e clar că pe mine mă vor acum acolo, că mami este ingredient de vindecare. Recunosc că m-a frustrat acest lucru. Uneori îmi pare rău că am ratat niște întâlniri de afaceri sau niște ședinte, dar nu sunt niște regrete imense și nici nu consider că o femeie care își ia concediu de maternitate își termină cariera. (...) Poate spun ceva care este controversat, dar cred că femeile și bărbații nu sunt egali, nu cred că vor fi vreodată egali și nu cred că trebuie să fie egali. Cred că trebuie să fie complementari, cu foarte mult respect reciproc în tot ceea ce fac”, a afirmat co-fondatoarea.

Ce planuri de investiții are compania

Întrebată ce planuri de investiții are compania pentru anul curent, antreprenoarea a afirmat că, pentru nivelul la care se află compania în prezent este nevoie de un pic de de ajutor.

Planurile există, însă acestea depind de deschiderea unor noi fonduri europene, pe care compania este pregătită să le acceseze. În caz contrar, posibilitațile de a face investiții pe cont propriu și pe termen scurt sunt extrem de limitate.

„Există planuri mari de investiții, dar n-aș putea spune că sunt pentru anul acesta, ci mai degrabă pentru momentul în care se va ivi oportunitatea, în sensul în care, de exemplu, ne-am dori foarte mult să facem niște proiecte în zona de mediu și sustenabilitate, dar pentru care ne dorim să existe susținere. Calea ar fi prin intermediul unor programe de susținere, prin fonduri nerambursabile și mici programe guvernamentale care să ajute pe partea de accesare a creditelor din perspectivă bancară, de susținere a dobânzii. Ne-am dori să nu ne mai luptăm singuri cu niște bucăți care par a fi deja publice și comune în societate. În realitate, dacă numărăm câte astfel de proiecte sunt, câți bani din totalul investițiilor se duc în astfel de proiecte, câți oameni sunt implicați, răspunsul este aproape de zero, sunt prea puține”, a explicat ea.

Agroserv Măriuța este o companie listată pe piața AeRO a Bursei de Valori București sub simbolul bursier MILK ce desfășoară o activitate agricolă mixtă de cultură vegetală combinată cu creșterea animalelor. Începând cu anul 2018, compania și-a adăugat o noua arie de business și anume procesarea laptelui de vacă, respectiv obținerea de produse lactate – lapte integral ambalat la sticlă, brânzeturi maturate, produse acidofile. Din dorința de a extinde afacerea de familie precum și identificarea unei nevoi de piață, respectiv de a găsi pe rafturile magazinelor produse lactate de calitate, sigure, nutritive și fără adaosuri, compania a lansat brandul „Lăptăria cu Caimac”.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Mădălina Cocan, Lăptăria cu Caimac, despre rolul femeii în business: Poți rata întâlniri importante când ”mami” e ingredient de vindecare