Lectură de 5 minute

03 Apr 2024 - Interviuri și Analize

De ce nu vor micii retaileri să intre în „hora reciclării”. Motivul, explicat de Gemma Webb, CEO RetuRo

Mădălina Dinu

Abonează-te pe  

Studiile de caz arată că în țările în care a fost implementat Sistemul de Garanție-Returnareratele de colectare au crescut până la 90%, într-un interval de doi, până la trei ani. Cu toate acestea, micii retaileri sunt rezistenți la aceasta schimbare, iar explicația ar fi destul de simplă. Potrivit CEO-ului RetuRo, Gemma Webb, aceste proiecte de economie circulară au întâmpinat probleme în toate celelalte țări europene, încă de la început. 

 

 

Sursa foto: retail.ro

Exista alte paisprezece țări europene care reciclează deja, iar în România, Hora reciclării a SGR a început „puțin împiedicat”, fiind o serie de probleme identificate încă de la începutul implementării acestui sistem de către RetuRo. Există încă multe nemulțumiri din partea retailerilor, dar și din partea consumatorilor, începând cu problemele tehnice de la automatele de colectare până la reticența implementării SGR a micilor retaileri.

Cu toate acestea, în cazul în care nu va fi încheiat procesul de înregistrare al micilor comercianți în platformă, va exista, printre altele, o problemă de comercializare a berilor noi, marca SGR, care vor fi din ce în ce mai prezente pe piață începând cu luna aprilie. Reprezentanții RetuRo au afirmat că este foarte important să se reuşească „mobilizarea micilor comercianţi”, astfel încât să semneze contractul şi să devină funcţionali în interiorul sistemului.

De ce nu vor să intre micii retaileri în „hora reciclării”

„Este foarte greu pentru micii retaileri, pentru că trebuie să facă alte lucruri pe care nu le făceau înainte. De pildă, în ceea ce privește colectarea containerelor, aceasta va fi manuală. Deci trebuie să le strângă în saci, trebuie să eticheteze pungile. Toate acestea nu implică alte cheltuieli pentru ei, oferim retailerilor o plată de gestionare. Astfel, ei primesc înapoi garanția, cei 50 de saci, dar primesc și o plată de gestiune pentru cheltuielile legate de timpul investit în colectarea sticlelor. Ceea ce facem cu micii comercianți este să le oferim gratuit un kit de pornire, care le oferă pungi, etichete și alte lucruri necesare. După completarea acestora, le returnează și apoi cumpără saci pentru a doua serie”, a explicat Gemma Webb, pentru retail.ro.

Singura dificultate a retailerilor ar mai putea fi legată de faptul că este ceva nou, iar ei sunt nevoiți să se adapteze la această noutate și trebuie să învețe să se acomodeze la acest mod de lucru.

„Mesajul meu pentru pentru micii comercianți este acesta: știm că este greu. Știm că există un proces de învățare. Dar beneficiile pentru societate și pentru mediu sunt imense. Și odată ce facem acest efort, după câteva luni, vom intra în ritm și va fi ceva normal în viața de zi cu zi” a mai adăugat reprezentanta RetuRo.

Citeste si:
Nordic Group, investiții de 250.000 de euro în dotarea a două mari depozite cu panouri fotovoltaice moderne
Nordic Group, investiții de 250.000 de euro în dotarea a două mari depozite cu panouri fotovoltaice moderne

Retailerii rămân cu numai 33% din plata de gestionare

Pentru micii retaileri, însă, situația nu ar fi atât de simplă precum este descrisă. Potrivit lui Feliciu Paraschiv, vicepreședintele ANCMMR, această plată de gestionare nu acoperă timpul și efortul investit în colectarea manuală a recipientelor.

„Sistemul SGR este destul de greoi pentru că trebuie să cumpărăm saci, trebuie să cumpărăm sigilii, trebuie să înregistrăm, să scriem, să ținem o evidență. Trebuie să se țină o mulțime de mici contabilități. Pentru asta retailerii primesc un handling fee, un tarif de gestionare, care din păcate diferă la colectarea manuală, este mult mai mic decât la colectarea automată. La colectarea automată pe o doză se primește 0,17 lei, la colectarea manuală se primesc 0,04 lei.

Din handling-fee-ul primit, sacii trebuie să îi suportați voi, din handling-fee, din tariful de gestionare, 57% din ce-am primit am dat pe saci. Am mai dat 3% pe sigilii, deci 60% din ce-am primit am cheltuit pe saci și pe sigilii. 6,5% reprezintă din total venitul pe impozit calculat în procente. Ce-am câștigat din tariful de gestionare se constituie venit în contabilitate și se impozitează cu 16%. Noi rămânem cu 33% din tariful de gestionare, care este o sumă foarte, foarte mică”, a declarat Feliciu Paraschiv, vicepreședinte Asociația Națională a Comercianților Mici și Mijlocii din România (ANCMMR)

Sursa foto: retail.ro

Săptămâna aceasta, RetuRO, administratorul Sistemului de Garanție-Returnare, a deschis în județul Brașov cel de-al treilea centru regional de colectare a ambalajelor SGR, situat în cadrul parcului logistic VGP. Noua deschidere a centrului de colectare a generat 40 de noi locuri de muncă, iar centrul va procesa ambalaje din tot judetul Brașov, dar și din regiunile alăturate.

Peste 7 miliarde de ambalaje din plastic, sticlă și aluminiu sunt generate în România în fiecare an. Sistemul de Garanție-Returnare din România a fost gândit și construit pe baza celor deja existente la nivel internațional. În acest moment, un astfel de sistem este implementat în 41 de țări la nivel mondial și în 15 țări europene, încluzând și România.

RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A. (www.returosgr.ro) este o companie ce funcționează pe principiul not for profit – ceea ce înseamnă că eventualul profit realizat de companie în urma colectării de ambalaje de băuturi va fi reinvestit, exclusiv, în dezvoltarea SGR. Compania a fost creată de un consorțiu de trei acționari privați: Asociația Berarii României pentru Mediu (30%), Asociația Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate (30%) și Asociația Retailerilor pentru Mediu (20%) și un acționar public, statul român, prin autoritatea centrală de mediu, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (20%).

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  De ce nu vor micii retaileri să intre în „hora reciclării”. Motivul, explicat de Gemma Webb, CEO RetuRo