Lectură de 5 minute

02 Apr 2024 - Interviuri și Analize

De ce este România diferită de celelalte țări europene în care există Sistemul de Garanție-Returnare

Mădălina Dinu

Abonează-te pe  

Peste 7 miliarde de ambalaje din plastic, sticlă și aluminiu sunt generate în România în fiecare an, iar RetuRo plănuiește să colecteze anul aceste până la 65% din cele 7 miliarde de ambalaje. Studiile de caz arată că în țările în care a fost deja implementat Sistemul de Garanție-Returnare, ratele de colectare au crescut până la 90%, într-un interval de doi, până la trei ani. Dar de ce există posibilitatea ca în România lucrurile să meargă mai lent și de ce este România diferită, a explicat Gemma Webb, CEO RetuRo. 

Sursa foto: RetuRO

Peste 7 miliarde de PET-uri, recipiente de metal și de sticlă ajung pe piață anual. Scopul nostru, pentru primul an, este să colectăm minimum 65% din acestea și apoi să creștem progresiv numărul de recipiente colectate. Dacă ne uităm la Slovacia, care se află deja în al doilea an de colectare, rata acestora de reciclare a ajuns la 71%. Iar celelalte țări, care operează cu acest sistem de ceva timp, au o rată de colectare de 90%. Așadar, primul nostru obiectiv este colectarea a 65% din cele 7 miliarde”, a declarat Gemma Webb, pentru retail.ro.

De ce este România diferită de celelalte țări

Exista alte paisprezece țări europene care reciclează deja, iar în România, Hora reciclării a SGR a început „puțin împiedicat”, fiind o serie de probleme identificate încă de la începutul implementării acestui sistem de către RetuRo. Există încă multe nemulțumiri din partea retailerilor, dar și din partea consumatorilor, începând cu problemele tehnice de la automatele de colectare până la reticența implementării SGR a micilor comercianți. Cu toate acestea, potrivit Gemmei Webb, există o mare diferență între România si celelalte țări în care deja există aceste proiecte de economie circulară.

Întrebată dacă există mari diferențe între România și celelalte țări europene în care a fost implementat sistemul SGR, Webb a explicat că aceste mici probleme care există în prezent s-au întâmplat și în restul Europei. Cu toate acestea, pentru țara noastră progresul acestui sistem va fi cu mult mai diferit și complex. România va avea al doilea cel mai mare sistem DRS (n.r. deposit-return system) care va fi implementat în Europa. Fiind, totodată, și cel mai mare sistem DRS integrat la nivel global, este firesc să întâmpine anumite dificultați în procesul de dezvoltare.

Al doilea cel mai mare sistem DRS implementat în Europa

„Înainte de a da startul RetuRo, am făcut o analiză și am vizitat toate acele țări pentru a colecta informații și a obține învățăturile necesare pentru a nu comite aceleași greșeli. Ceea ce vedem în primele trei luni de RetuRo sunt lucruri foarte asemănătoare cu celelalte piețe. Pentru consumatori, retaileri și producători, este ceva nou, toată lumea este forțată să-și schimbe modul de operare, iar schimbarea este dificilă și este nevoie de timp pentru ca oamenii să se obișnuiască cu ea. Așadar, aceleași probleme pe care le vedem aici, în prezent, dar și din prima lună, sunt exact aceleași care au fost și în celelalte 14 țări. Singura diferență fiind RetuRo, iar România va avea al doilea cel mai mare sistem DRS (n.r. deposit refund system) care va fi implementat în Europa. Și este cel mai mare sistem DRS integrat la nivel global”, a afirmat CEO-ul RetuRo.

Mai mult, aceasta a adăugact că proiectul este unul de proporții, întrucât va fi implementat la nivel național, într-o țară cu 19 milioane de cetățeni, 80.000 de retaileri și peste 4.000 de producători și importatori. În Germania, aceștia operează un sistem diferit, nefiind un sistem complet integrat, asta însemnând că România va avea cel mai mare sistem complet integrat din lume și este pentru prima dată când se realizează. Mai mult decât atât, Sistemul de Garanție-Returnare din România a fost gândit și construit pe baza celor deja existente la nivel internațional.

În acest moment, astfel de proiecte de economie circulara au fost deja implementate în 41 de țări la nivel mondial și în 15 țări europene, incluzând și România. O alta mare diferență în alte țări este faptul că aceștia colectează manual în proporție de 20%. În timp ce în România colectarea este 50% și 50% automatizată. Din acest motiv trebuie să avem atâtea centre de numărare și colectare.

Citeste si:
Studiu Danone: românii consumă tot mai multe produse pe bază de plante de la an la an 
Studiu Danone: românii consumă tot mai multe produse pe bază de plante de la an la an 

„Ceea ce facem noi, nu este doar pentru prima dată în România, ci primul astfel de sistem la nivel global. Și da, e firesc să avem probleme și vom continua să avem în următoarele luni, dar tot ce identificăm, corectăm, învățăm și va fi un proces de îmbunătățire continuă. Lucrul grozav este că sistemul funcționează, ceea ce este fantastic. Produsul este pe piață, am colectat, am procesat și am vândut materiale de foarte bună calitate către reciclatori, care apoi îl vor recicla și îl vor vinde înapoi pentru consum”, a conchis reprezentanta RetuRo.

Saptămâna aceasta, RetuRO, administratorul Sistemului de Garanție-Returnare, a deschis în județul Brașov cel de-al treilea centru regional de colectare a ambalajelor SGR, situat în cadrul parcului logistic VGP. Noua deschidere a centrului de colectare a generat 40 de noi locuri de muncă, iar centrul va procesa ambalaje din tot judetul Brașov, dar și din regiunile alăturate.

RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A. (www.returosgr.ro) este o companie ce funcționează pe principiul not for profit – ceea ce înseamnă că eventualul profit realizat de companie în urma colectării de ambalaje de băuturi va fi reinvestit, exclusiv, în dezvoltarea SGR. Compania a fost creată de un consorțiu de trei acționari privați: Asociația Berarii României pentru Mediu (30%), Asociația Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate (30%) și Asociația Retailerilor pentru Mediu (20%) și un acționar public, statul român, prin autoritatea centrală de mediu, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (20%).

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  De ce este România diferită de celelalte țări europene în care există Sistemul de Garanție-Returnare