Lectură de 9 minute

01 Dec 2023 - Interviuri și Analize

Afaceri românești cu tradiție|De la papirus la șervețele umede: Povestea Pehart, fabrica de hârtie din România cu o istorie de aproape două secole

Mădălina Dinu

Abonează-te pe  

Aproape întotdeauna, obiectele și lucrurile pe care le folosim cel mai des trec neobservate. În mod cert, nimeni nu s-a oprit vreo clipă să analizeze existența produselor din hârtie, precum hârtia igienică, prosoape, șervețele sau batiste. Pehart, deținătorul brandului Pufina, este unul dintre cei mai mari producători de hârtie din Europa de Sud-Est. Despre istorie, rezultate și planuri pentru 2024, au vorbit, pentru retail.ro,  Iulia Sbiera, CFO Pehart Grup și Raluca Păun, consultant de marketing Pehart Grup.

 

Sursa foto: Arhiva Pehart

În cei aproape 200 de ani de existență, cea mai veche fabrică de hârtie din România a trecut prin multe și a văzut multe. Într-o vreme când în Transilvania existau doar „mori de hârtie”, istoricul și omul politic Simion Bărnuțiu menționa în revista „Transilvania”, în 1873, existența „fabricii de papirus din Petrești” și precizează că aici se producea hârtie „în foi” încă din 1837.

Într-un timp relativ scurt după deschidere, fabrica a fost distrusă din temelii de un incendiu și reconstruită apoi, între 1856 – 1858.

În 1921, era deja cel mai mare producător de hârtie din țară. A fost în avangarda industrializării României, a trecut prin războaie și s-a reinventat de câte ori a fost nevoie.

”Lecția cea mai importantă din această lungă perioadă este despre valorile care trebuie așezate ca fundament al evoluției companiei. Perseverența, dorința de a fi mai bun de la zi la zi, respectul față de propria muncă, mediu, clienți și comunitatea în mijlocul căreia ne-am dezvoltat ne-au ajutat să navigăm în siguranță printre provocările întâlnite într-o istorie de aproape două secole”, a declarat Sbiera, CFO-ul companiei.

Citeste si:
Cosmetic Plant lansează o nouă gamă de produse: ce conține aceasta
Cosmetic Plant lansează o nouă gamă de produse: ce conține aceasta

În plus, având în vedere lunga istorie a businessului, Păun precizează și că longevitatea companiei constă în adaptabilitate și combinația unică de tradiție și modernitate.

Avem o istorie îndelungată, ținem la tradiția noastră, dar totodată suntem compania de profil cu linii de producție dintre cele mai performante la nivel național și chiar european. Folosim tehnologii și sisteme inovatoare, care ne ajută să obținem calitate în mod sustenabil. Considerăm că respectul față de tradiție se desăvârșește prin adaptarea la cele mai noi trenduri”, a declarat aceasta.

Un exemplu în acest sens este campania națională Pufina, care debutează chiar de Ziua Națională, pe 1 Decembrie. Pehart lansează o ediție limitată de produse Pufina care promovează tradițiile românești și o campanie promoțională la nivel național pentru toată gama Pufina, care se încheie în prima zi de Paște, pe 5 mai 2024.

2023 versus 2024 pentru Pehart

Deși anul 2023 a păstrat volatilitatea din 2022, afacerile Pehart au rămas în linie cu planificarea de business, astfel că Pehart a realizat investiții de peste 20 de milioane de euro în eficientizarea energetică a liniilor de producție, diversificarea portofoliului și creșterea capacității de export.

În plus, aceste trei coordonate rămân în prim-plan pentru companie inclusiv în 2024.

”Ne propunem să creștem susținut și să ne consolidăm poziția în piața locală, dar și să ne intensificăm prezența pe piețele internaționale. Continuăm să diversificăm portofoliul companiei cu produse de calitate, care răspund principiilor de sustenabilitate. La finalul lui 2023 am pătruns și pe piața Away-from-Home (piața de hârtie consumată în afara gospodăriilor), o piață nouă pentru noi, dar unde vedem oportunitate de creștere. O altă direcție care rămâne importantă pentru compania noastră o reprezintă eficiența în costurile de producție, iar în acest sens realizăm inclusiv investiții în modernizarea mașinilor de producție, astfel încât acestea să devină mai durabile și să eficientizeze consumul”, a declarat Sbiera, CEO -ul companiei.

De asemenea, Sbiera mai spune și că mediul de business nu a dus lipsă de provocări dintre cele mai diferite, începând cu perioada pandemiei, când compania a lucrat la foc continuu ca să facă față crizei artificiale a hârtiei igienice, continuând cu anii următori, marcați de criza energetică, scumpirea materiei prime și inflație

”Pehart și-a concentrat eforturile spre identificarea celor mai potrivite soluții pentru aceste situații. Am investit în tehnologii performante pentru eficientizarea consumului și ne dorim ca în scurt timp să avem operațională o linie verde. De asemenea, am luat în calcul folosirea panourilor fotovoltaice, care să asigure un grad semnificativ de independență energetică în procesul de producție. O provocare constantă este și faptul că celuloza nu se mai produce în România. O aducem din țările nordice, dar și din Spania, Bulgaria, Slovacia sau America de Sud, iar costul acesteia a avut în ultimii ani o creștere de peste 40%, ca de altfel și cartonul, ambalajele sau produsele prefabricate pe care le folosim”, a adăugat aceasta.

Care sunt produsele Pehart preferate de români

Produsele din hârtie sunt nelipsite din activitățile noastre zilnice, încă de la prima oră. Fie că ne ștergem pe mâini sau strângem masa avem nevoie de așa numitele prosoape de hârtie pentru a ne descurca.

În acest sens, nevoile zilnice îi împing pe români să caute pachetele mari, mai ales dacă sunt la ofertă, dar și hârtia mai groasă, în patru straturi.

”Consumatorii români preferă hârtia igienică de o calitate mai bună, în mare parte de trei straturi, însă chiar și cea de patru straturi a avut o evoluție bună în ultimii ani. Pachetele mai mari sunt cele care câștigă teren și, la fel ca în alte categorii de produse, se caută oferte de preț bune. Crește consumul de prosoape de bucătărie, în special cele în format monorolă și cu mai multă hârtie pe rolă, pentru că ne sunt de real ajutor în casă și ne-am obișnuit să le folosim în diverse instanțe, de la șters masa, la pus sandwich-ul copilului la școală sau la șters câinele pe lăbuțe. Totodată, folosim mai mult șervețelele (faciale, cele din cutii) acasă, la birou și căutam produse care să fie fine, dar și rezistente și sigure în contact cu pielea”, a explicat Păun, reprezentantul de marketing al Pehart.

De asemenea, vorbind despre un produs atât de util tuturor și atât de des utilizat, categoriile de clienți care se îndreaptă spre Pehart sunt dintre cele mai diverse.

”Clienții Pehart sunt atât consumatorii finali care găsesc la raft produsele noastre – Pufina, Alint și Altessa, cât și toți jucătorii din piața de retail FMCG, de la lanțurile mari de magazine (lucrăm cu toate, iar pentru acestea producem și hârtie marcă proprie), la lanțurile de magazine locale si magazine mici din mediul urban și rural. Pe zona de comerț traditional, adică lanțuri locale și magazine mici, lucrăm cu distribuitori. Iar pentru comerțul electronic lucrăm cu aproape toate magazinele online”, a adăugat Păun.

Totodată, aceasta precizează că românii caută o calitate bună la un preț decent, pentru toate segmentele de produse din hârtie unde activează Pehart: de la igienică, la prosoape, șervețele, batiste.

”Au început să fie mai atenți și la partea de siguranță în contact cu pielea: produsele noastre de hârtie igienică sunt testate dermatologic și sunt fine, delicate cu pielea, acesta fiind un aspect apreciat de consumatori. De asemenea, în ultimii ani, s-a observat o creștere a cererii pentru produse mai durabile, prietenoase cu mediul și fabricate din materiale reciclabile sau provenite din surse sustenabile”, mai spune Păun.

Produse noi Pehart pe rafturile magazinelor

Hârtia este un bun de larg consum cu o piață stabilă și este de așteptat ca pe termen mediu-lung această piață să crească datorită consumului actual redus al consumatorilor din România, în comparație cu alte țări.

”Anul trecut am lansat produsele de hârtie igienică umedă, care conferă un plus de prospețime și o curățare mai eficientă, produse din 100% celuloză, care pot fi chiar aruncate în vasul de toaletă pentru că sunt biodegradabile și se descompun. La finele acestui an am intrat și pe piața produselor Away-from-Home / AFH (adică produsele care se consumă în afara gospodăriilor), care vor contribui la planurile noastre de creștere. De asemenea, tot în 2023 am realizat investiții în îmbunătățirea portofoliul de produse Pufina, care sunt fabricate 100% din celuloză, iar în procesul de producție pentru hârtia igienică albă nu sunt folosiți adezivi, ci apă, iar ambalajele au primit un design nou, din folie 100% reciclabilă”, a explicat Păun.

Mai mult decât atât, în portofoliul Pufina a fost inclusă și gama de șervețele faciale ambalate în cutii de carton, produse pe noua linie de ambalare a șervețelelor faciale din fabrica Pehart.

Cu o tradiție de 186 de ani, Pehart Grup este unul dintre cei mai mari producători de hârtie din Europa de Sud-Est. Compania care a pornit ca o afacere antreprenorială este prezentă cu produsele sale de uz casnic și uz industrial în 18 țări din centrul, estul și sudul Europei (Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria, Croația, Slovenia, Serbia, Bosnia, Herțegovina, Muntenegru, Bulgaria, Macedonia, Ucraina, Grecia, Cipru, Israel, Rep. Moldova, Germania). Pufina, unul dintre cele mai populare branduri de hârtie tissue, Alint și Altessa fac parte din portofoliul Pehart Grup. De asemenea, compania produce jumbo rolls, role uriașe de hârtie, folosite în procesul de converting în produse de hârtie pentru uz casnic și uz industrial. Abris Capital Partners este un fond independent fondat în 2007 de private equity, care se concentrează pe oportunități mid-market în țările din Europa Centrală.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Afaceri românești cu tradiție|De la papirus la șervețele umede: Povestea Pehart, fabrica de hârtie din România cu o istorie de aproape două secole