Lectură de 4 minute

24 Feb 2023 - Știri și Noutăți

Studiu NielsenIQ: Inflația a determinat românii să cumpere produse din mărcile proprii ale retailerilor

Redacția Retail.ro

Abonează-te pe  

Piața locală de bunuri de consum s-a clasat pe locul 7 în Europa de Est în ceea ce privește creșterea valorii în 2022. Retailul de bunuri de larg consum a crescut în România cu 15,8%, țara noastră aflându-se într-o situație mai fericită decât majoritatea țărilor europene în ceea ce privește consumul, fiind una dintre puținele țări care nu a scăzut în volum pe tot parcursul anului trecut.

Sursa foto: Pixabay

Din perspectivă valorică, toate macro-categoriile de produse au fost pe un trend ascendent din perspectivă valorică în 2022, cea mai mare creștere fiind raportată de produsele alimentare care au bifat un plus de 20,1% și care reprezintă 54% din totalul coșului de cumpărături din România, urmată de băuturile non-alcoolice care au înregistrat o creștere valorică de 15%.

Cu o pondere de 14%, produsele non-alimentare și-au majorat vânzările cu 11,7% în valoare, în timp ce băuturile alcoolice au bifat un avans de 6,1% în 2022 față de 2021.

Studiul realizat de NielsenIQ arată că, deşi inflaţia a atins pragul de 16,3% la finalul anului trecut, salariile medii au crescut doar cu 12,5%. Printre metodele de a face faţă majorării preţurilor, mai mult de jumătate dintre consumatorii români (64%) afirmă că vor renunţa să cumpere produse non-esenţiale, iar 54% dintre ei spun că îşi vor face cumpărăturile din magazine de tip discounter.

Deși 81% dintre categoriile de produse au crescut în valoare în 2022, doar 43% dintre acestea au crescut și în volum. În primele 15 categorii de bunuri de larg consum care au crescut cu peste 10% regăsim produse precum carnea, băuturile răcoritoare, apa, brânza, cafeaua, ciocolata, snacks-urile, produsele lactate, uleiurile de gătit sau pâinea, în timp ce singurele care au crescut în volum au fost carnea, pâinea și snacks-urile sărate.

Ca metodă de adaptare la creșterea prețurilor, consumatorii români s-au orientat și către mărcile proprii ale retailerilor, mărindu-și cota de piață cu 0,9%, aceste produse reprezentând 16,2% din totalul vânzărilor. Această tendință a românilor de a se orienta către mărcile proprii se datorează și faptului că, în România, comerțul modern este în creștere, atât ca valoare, cât și ca număr de magazine.

Deși ne aflăm printre țările cu cea mai mare creștere a mărcilor proprii, ponderea acestora în totalul vânzărilor este încă mult sub cea a unor țări precum Spania, Anglia sau Polonia, unde mărcile proprii reprezintă peste o treime din piață.

Citeste si:
Cum faci un pitch pentru orice afacere? Detalii la Factory Bootcamp - 17-18 mai
Cum faci un pitch pentru orice afacere? Detalii la Factory Bootcamp - 17-18 mai

Creșteri cu 12% în retailul tradițional

În România, minimarketurile sunt canalul cu cea mai dinamică creștere (+25,2% în valoare), urmate de discounteri (19,6%), supermarketuri (17,7%) și hipermarketuri (13,5%), în timp ce retailul tradițional crește cu 12,6%, chiar și pe fondul reducerii numărului de magazine.

Comerțul cu amănuntul online monitorizat de NielsenIQ înregistrează, de asemenea, o creștere în 2022, atingând un vârf de 2% din totalul pieței bunurilor de consum în sezonul de vârf.

În 2022, majoritatea comercianților cu amănuntul și-au redus ofertele promoționale, sub presiunea creșterii prețurilor. În T4 2022, 21,9% din vânzările moderne de retail au fost realizate prin oferte promoționale, în scădere față de aceeași perioadă a anului trecut.

Singura macro-categorie de produse care a crescut nivelul promoțional a fost cea alimentară, în timp ce supermarketurile au fost singurul canal care a înregistrat o creștere a promoțiilor. În acest context, promoțiile din 2022 au fost mai eficiente decât în anul precedent, 52% (+2%) din vânzările promoționale aducând o creștere reală, reflectând, de asemenea, faptul că "vânătoarea de promoții" este o metodă importantă prin care consumatorii încearcă să facă față presiunii inflaționiste.

În timp ce, la nivel global, 62% dintre consumatori consideră că suntem deja în recesiune și 38% spun că nu-și pot acoperi decât nevoile de bază, 48% se așteaptă ca actuala contracție economică să continue pe parcursul anului 2022. În acest context, consumatorii își vor schimba prioritățile în anticiparea unui an dificil, vor exista reduceri de cheltuieli, dar și dorința de a se bucura de viață și de produse de calitate, la mai puțin de un an de la sfârșitul restricțiilor legate de pandemie.

NielsenIQ este o companie globală de măsurare și analiză a datelor care facilitează deciziile de afaceri pentru producătorii și comercianții cu amănuntul din industria globală a bunurilor de consum. Parte a portofoliului Advent International, aceasta are operațiuni pe aproape 100 de piețe care acoperă peste 90% din populația lumii.

Retail.ro /  Retail.ro /  Știri și Noutăți /  Studiu NielsenIQ: Inflația a determinat românii să cumpere produse din mărcile proprii ale retailerilor