Lectură de 4 minute

12 Feb 2024 - Știri și Noutăți

Provocări ale educației digitale în România

Advertorial

Abonează-te pe  

Deprinderea abilităților de utilizare a noilor instrumente de învățare, precum și alfabetizarea digitală sunt de nelipsit în asigurarea accesului la educație continuă de calitate, așa cum subliniază un studiu realizat de Accelerate Learning în 2023 despre schimbările aduse de evoluția digitală în mediul academic. Integrarea tehnologiei nu este doar o alegere, ci o necesitate pentru a asigura relevanța și eficacitatea procesului educațional.

Sursa foto: pexels.com

„Am speranţe că în următorii ani această piaţă va creşte şi la noi, cadrele didactice încep să fie mai deschise la tehnologie şi să înţeleagă că nu se mai poate altfel, având în vedere că elevii din ziua de astăzi folosesc tehnologie în tot ceea ce fac, mai puţin în şcoală”, a declarat Alexandru Holicov, CEO & fondator al Adservio, prima platformă de management educaţional din România.

Cu toate acestea, un studiu realizat de Comisia Europeană în 2022 arăta că, în anul 2021, doar 50% dintre adolescenții din România (16-19 ani) aveau competențe digitale de bază, fapt ce clasa România pe ultimul loc în rândul țărilor UE, în ceea ce privește competențele digitale. Un alt studiu referitor la digitalizarea educațională menționa că aproximativ 150.000 de elevi și 20.000 de profesori încă au nevoie de echipamente pentru a putea digitaliza procesul educațional.

Prof. Dr. Daniel Metz, External Senior Executive Advisor, lector la Univestiatea Babeş-Bolyai și Cadru Didactic Asociat la Academia Forțelor Terestre „Nicolae Bălcescu” Sibiu, sublinia că „inegalitățile sociale și diferențele pe care le întâlnim frecvent, mai ales în mediul rural, pot fi atenuate prin acțiuni concrete realizate pentru digitaliazarea mediului educațional și prin alocarea și investiția tuturor resurselor dipsonibile pentru această cauză.”

La nivel național au fost desfășurate numeroase proiecte menite să susțină digitalizarea în educație, implementarea noilor tehnologii și asigurarea unui nivel de educație adapată secolului XXI. Unul dinte proiecte este „Viitorul digital”. În cadrul evenimentului de prezentare a proiectului, Peer Gebauer, ambasadorul Germaniei în România declara că „dacă vrem să fim competitivi, să inovăm, trebuie să ne asigurăm că aptitudinile noastre digitale se îmbunătăţesc”.

Într-un articol realizat de Finzoom, Dana Deac, președintele Fundației Orange România, a precizat că „digitalizarea asigură inserția socială în viitor, întrucât astăzi companiile nu mai cer doar să fii bun profesionist, ci și să fii bun comunicator și să poți lucra în echipă. Or, educația digitală asta face: scoate la iveală creativitatea, comunicarea, colaborarea dintre elevi. Profesorii învață să comunice cu elevii”.

Această adaptare la inovațiile tehnologice nu este doar un trend local, ci o poveste globală a evoluției educaționale în era digitală, menită să asigure tuturor acces la educație de calitate. Un alt program este Future Acceleration Program, susținut de UiPath Foundation, prin care organizația facilitează accesul la educație de calitate pentru copiii din familiile defavorizate.

Provocările aduse de digitalizarea educației

Un viitor mai bun poate fi asigurat prin construirea unui sistem de învățământ de calitate. Digitalizarea în educație reprezintă o oportunitate semnificativă, dar vine și cu provocrări pe măsură pentru sistemul educațional.

Pe de o parte, tehnologia oferă acces la o gamă vastă de resurse educaționale interactive, poate stimula creativitatea elevilor și, categoric, facilitează comunicarea interumană, indiferent dacă vorbim despre comunicarea profesor-elev sau despre cea între colegii de clasă. Totodată, oferă și posibilitatea de a beneficia de tehnici de învățare personalizate. Pe de altă parte, implementarea cu succes a digitalizării în educație se confruntă cu multiple provocări.

Într-un articol despre modificările pe care le implică digitalizarea educației, realizat de Third Rock Techkno, au fost menționate ca limite lipsa expertizei tehnice, accesul limitat la tehnologie, dar și rezistența la schimbare. Pe lângă acestea, putem adăuga accesul inegal la tehnologie, dar și lipsa conexiunii la internet din foarte multe locuințe, alte două aspecte care împiedică accesul la informație, educație și o viață mai bună. Prin urmare, evoluția și adaptatea mediului academic la tendințelele acestui secol pot fi realizate doar prin implicare, investiții și proiecte dedicate.

Retail.ro /  Retail.ro /  Știri și Noutăți /  Provocări ale educației digitale în România