Lectură de 6 minute

21 Apr 2023 - Știri și Noutăți

Mădălina Cocan, Lăptăria cu Caimac, despre consumul laptelui: Nu poți pune dop la vacă, ea trebuie mulsă zilnic

Mădălina Dinu

Abonează-te pe  

Agroserv Măriuța, companie românească de agricultură și deținătoarea brandului Lăptăria cu Caimac, împlinește cinci ani de existență anul acesta. Cu toate că vânzările pe anul 2022 au avut o creștere de 7% comparativ cu 2021, în contextul actual, Mădălina Cocan, co-fondator Lăptăria cu Caimac, spune că „planificarea în perioada aceasta a devenit un exercițiu extrem de complicat și amuzant”. 

Sursa foto: Lăptăria cu Caimac

Cu cât se va mai scumpi laptele?

Co-fondatoarea Lăptăria cu Caimac a afirmat că, în cazul în care scumpirile vin „din zona de energie, din zona de materie primă sau din zona de logistică” nu ar putea să cuantifice cu exactitate.

„Până la urmă, fiecare producător își știe contractele, negocierile, dar din zona de lapte, ca materie primă, ar trebui ca în momentul acesta, în primăvară, să nu vedem scumpiri la lapte”, susține antreprenoarea.

Mai mult decât atât, în contextul problemelor cu care se confruntă fermierii, antreprenoarea a oferit și o altă perspectivă vizavi de scumpirea laptelui. Aceasta a explicat că, în ciuda scumpirilor, producătorii de lapte sunt, de cele mai multe ori, nevoiți să îl vândă la un preț tot mai mic.

Nu poți pune dop la vacă, ea trebuie mulsă zilnic și îți dă lapte încontinuu, iar în fiecare zi, tu, ca producător, ai o decizie majoră de luat. Dacă vrei să produci mai puțin lapte, practic, singura soluție este să vinzi animalele, altfel nu poți limita producția. De ce spun asta? Pentru că termenul de valabilitate al materiei prime este de 24 de ore, iar într-un timp atât de scurt nu ai ce să faci cu laptele, nu ai timp să-l stochezi nici să cauți clienți. În final, ești nevoit să accepți orice preț, pentru că singura opțiune ar fi să-l arunci, dacă laptele nu ajunge în procesare.

Madălina Cocan, co-fondatoarea Laptăria cu Caimac

România are nevoie de lapte importat

De asemenea, antreprenoarea a explicat că, în egală măsură, la noi în țară este comercializat lapte din țările vecine la prețuri extrem de mici, iar motivul, spune ea, are legătură cu faptul că aceștia produc mult mai eficient și pentru că sunt mai bine subvenționați decât fermierii români.

„Țările vecine au fermele gândite la alt nivel de mărime, cu alte tipuri de investiții care au fost de-a lungul timpului acordate și orientate către zona asta. Adică și-au dorit să producă lapte și au dorit să-și susțină tot consumul de lactate din producție proprie și, evident că făcând niște ani lucrul acesta, direcționând fonduri, investiții, impulsionând sectorul, ajungi la un moment dat să fie suficient și chiar mai mult decât suficient. Ungaria are un efectiv de animale semnificativ mai mic decât ce spune statistica din România și, totuși, produc lapte pentru toate nevoile lor și exportă enorm mult în România și în Bulgaria. Același lucru se întâmplă și în Polonia. Noi nu ne putem asigura necesarul de lapte. Așadar, noi, fără importul efectiv, nu am avea produse pe raft suficiente pentru consumul românilor”, a spus antreprenoarea.

Citeste si:
Preț istoric: boabele de cacao, mai scumpe decât cuprul 
Preț istoric: boabele de cacao, mai scumpe decât cuprul 

Produsele lactate, un lux pentru români?

În contextul în care produsele lactate au devenit un lux pentru români, din cauza scumpirilor, autorităţile au anunțat că vor ca, de luna viitoare, preţurile să scadă cu 20% la raft - pentru laptele care costă mai mult de 7 lei pe litru. Totuși, această compensație ar urma să fie suportată în proporție de 10% de procesatori și 10% de retaileri.

Mădălina Cocan este de părere că atunci când ne uităm la o sticlă de lapte și spunem că este scumpă, ar trebui să ne uităm la produsele care fac parte din categoria vicii și la cât sunt dispuși oamenii să cheltuie pe astfel de produse.

„Să ne imaginăm că atâta timp cât există oameni care plătesc o anumite sume, înseamnă că, practic, cu mai multă educație, cu mai mult interes, ar putea să plătească aceeași sumă pe orice mâncare bună, nu neapărat pe laptele meu. Mai ales în condițiile în care acele produse sunt elaborat cu grijă pentru mediu, grijă pentru animale, dacă vorbim de un produs animal ș.a.m.d.”, a mai spus co-fondatoarea brandului Lăptăria cu Caimac.

Un scenariu sumbru impus de inflație

Întrebată cum ar arăta un scenariu sumbru cu privire la creșterile tot mai mari de prețuri în ceea ce privește costurile de producție cu care se confruntă industria lactatelor, Mădălina Cocan spune că un scenariu cu adevărat sumbru „ar fi acela în care oamenii pur și simplu își diminuează extrem de mult consumul”.

Până la urmă, orice am face noi, producătorii, retailerii sau oricine ajunge la consumator, consumatorul este cel care întinde mâna să cumpere produsele sau nu, iar acolo este momentul adevărului absolut, la ce decizie ia consumatorul. Și, probabil, că cel mai trist scenariu ar fi când oamenii ajung într-un moment în care, indiferent de ce pui pe raft, indiferent de ce oferi, ei trebuie să se limiteze la un buget extrem de redus atunci când cumpără mâncare. Dar scenariul acesta este sumbru pentru noi toți. Pentru că a mânca bine e ceva ce ne ajută pe viitor, ceva ce ne ajută copiii să crească sănătos. Este nu numai important ci și de un impact major în societate.

Madălina Cocan, co-fondatoarea Laptăria cu Caimac

Lăptăria cu Caimac lansează noi produse

Mădălina Cocan a mai explicat că, începând cu anul trecut, compania a inițiat o procedură de verificare constantă a portofoliului de produse, astfel, a decis că acele produse care devin ineficiente să fie retrase de la producție.

„La nivel intern nu avem multe straturi prin care trebuie să trecem. Nu ne axăm pe obținerea a mii de aprobări, ci mai degrabă pe procesul de testare și îmbunătățire continuă a produsului până când obținem rezultatul dorit. Apoi, putem să înlocuim un produs din portofoliu, oferind șansa altuia să aibă rezultate mai bune”, a precizat Mădălina Cocan.

Așadar, în curând, compania va scoate pe piață o noua gamă de produse, unul dintre acestea fiind din categoria iaurturilor cremoase. Și în materie de unturi vor avea loc schimbări. Compania și-a propus ca unturile cu arome să fie comercializate sezonier, iar cel simplu și cel sărat să rămână în mod permanent pe rafturile magazinelor.

„La începutul anului am renunțat la laptele condensat îndulcit, la iaurtul de băut și la iaurtul răcoros. Această decizie, de a retrage din portofoliu produsele care nu aveau rezultate bune, ne-a ajutat să economisim o zi de consum de energie”, a conchis antreprenoarea.

Retail.ro /  Retail.ro /  Știri și Noutăți /  Mădălina Cocan, Lăptăria cu Caimac, despre consumul laptelui: Nu poți pune dop la vacă, ea trebuie mulsă zilnic