Lectură de 7 minute

20 Aug 2023 - Știri și Noutăți

Întrebări și răspunsuri de la ANPC pentru perioadele de reduceri. La ce să fim atenți

Redacția Retail.ro

Abonează-te pe  

Ofertele și reducerile ne fac fericiți, de aceea atenția noastră se îndreaptă către orice produs pe care îl putem cumpăra mai ieftin. Cu toate acestea, în goana după produse reduse ne putem lăsa păcăliți ușor. Iată mai jos câteva sfaturi de la ANPC pentru perioadele de reduceri

Sursa foto: Pixabay.com

Sfaturi de la ANPC pentru perioadele de reduceri. La ce să fim atenți

Pentru a beneficia de aceste reduceri și pentru a le fi respectate interesele economice, consumatorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenționează să le achiziționeze și să acorde atenție tuturor detaliilor, în special în perioada reducerilor de prețuri.

  • Cumpărăturile din această perioada pot fi făcute în deplină siguranță dacă:
  • Întocmiți o lista cu produsele pe care doriți să le cumpărați și cu prețurile actuale ale acestora. Astfel veți fi informat cu privire la reducerile de prețuri;
  • Verificați stocul existent;
  • Verificați prețul afișat și dacă acesta este integral (conține sau nu TVA);
  • Verificați dacă prețul include și costul de livrare;
  • În cazul în care comandați online, verificați, înainte de a trimite comanda, dacă prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când ați ales produsul;
  • Dacă aveți nelămuriri, contactați comerciantul prin telefon pentru a cere informațîi suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condițiilor de livrare. Modul în care comerciantul răspunde la aceste întrebări va poate oferi indicii asupra seriozității vânzătorului;
  • Comerciantul este obligat să informeze corect și complet consumatorii, oferind, printre altele, următoarele informații:
    • Datele de identificare (denumirea, adresa poștală și electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscală etc);
    • Caracteristicile esențiale ale produsului;
    • Prețul cu toate taxele incluse;
    • Cheltuielile de livrare, dacă este cazul;
    • Modalitățile de plata și de livrare;
    • Perioada de valabilitate a ofertei sau a prețului;
    • Durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs;
    • Funcționalitatea, compatibilitatea și interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a conținutului digital și a serviciilor digitale;
    • Existența și modul de exercitare a dreptului de denunțare unilaterală a contractului.

În plus, pentru contractele încheiate pe piețele online (de intermediere vânzări între comercianți și consumatori) consumatorul trebuie să știe că orice furnizor de piață online (proprietarul website-ului de intermediere) este obligat să furnizeze următoarele informațîi într-o secțiune specifică a interfeței online, care este direct și ușor accesibilă de pe pagină unde sunt prezentate ofertele:

  • dacă partea terță care oferă produsele este sau nu un comerciant - persoană juridică și în cazul în care nu este un comerciant - persoană juridică ci o persoană fizică care vinde, să specifice faptul că drepturile consumatorilor care decurg din legislația în materie de protecție a consumatorilor nu se aplică contractului încheiat;
  • la furnizarea de rezultate că răspuns la o căutare efectuată online de către un consumator, furnizorul de piață online este obligat să specifice în mod clar într-o secțiune specifică a interfeței de pe pagină unde sunt prezentate ofertele, existența oricărei publicități plătite sau a oricărei plăti specifice pentru asigurarea unei încadrări pe o poziție mai bună în ierarhie a produselor în cadrul rezultatelor căutării.

Cum trebuie afișat prețul unui produs redus

Indiferent că este vorba de un magazin online sau de unul clasic, prețul trebuie întotdeauna afișat clar, lizibil, în lei și cu toate taxele incluse (TVA și alte taxe suplimentare, dacă este cazul).

Există mai multe comparatoare de prețuri unde poate fi verificată evoluția în timp a prețurilor produselor. Această posibilitate oferă consumatorului mai mult control asupra deciziei sale și face că magazinele să evite, în general, afișarea unor reduceri nereale.

Care sunt regulile privind reducerea de preț

Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință / prețului anterior.

Prețul de referință / prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de dată aplicării prețului redus.

În cazul produselor susceptibile de a se deteriora sau a se perima rapid, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de vânzător în aceeași suprafață de vânzare în perioada ultimelor 10 zile înainte de dată aplicării reducerii de preț.

Citeste si:
Fornetti s-a alăturat Munch, aplicația care a salvat aproape 380 de kilograme de mâncare în prima lună de la lansare
Fornetti s-a alăturat Munch, aplicația care a salvat aproape 380 de kilograme de mâncare în prima lună de la lansare

În cazul produselor prezente la comercializare într-o perioada mai mică de 30 de zile, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în această perioada înainte de dată aplicării reducerii de preț. Vânzătorul trebuie să indice într-un mod clar, lizibil și ușor de identificat perioada în care prețul anterior a fost aplicat.

Orice anunț de reducere de preț exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil și fără echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice:

  • fie prin menționarea noului preț lângă prețul anterior, barat;
  • fie prin mențiunile "preț nou", "preț vechi" lângă sumele corespunzătoare;
  • fie prin menționarea procentului de reducere și a prețului nou care apare lângă prețul anterior, barat.

Ce se întâmplă dacă bunul este deteriorat în timpul transportului

Dacă bunul ajunge deteriorat sau distrus vânzătorul este cel care suportă pierderea. Puteți solicita, în acest caz, un nou bun sau puteți renunta la contract.

Prin urmare, aveți dreptul de a verifică, la momentul primirii coletului, dacă bunul din interior este în cea mai bună stare, astfel încât ulterior să nu existe probleme, chiar dacă există unii comercianți care nu permit acest lucru.

Se aplică regulile privind garanțiile și în privința bunurilor achiziționate în perioadele de reduceri

Regulile privind garanțiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziționate bunurile și de prețul acestora, online, din magazinul clasic, la preț redus sau la preț întreg.

OUG 140/2021 este cea care reglementează garanțiile bunurilor. De fapt, stabilește că există două tipuri: garanția legală de conformitate și garanția comercială, care pot coexistă pentru un singur bun.

Garanția legală se aplică pentru orice bun comercializat (cu anumite excepții, clar stabilite). În momentul în care un bun va este vândut, beneficiați de garanția legală, fără că garanția să fi fost oferită de cineva anume, ci numai în temeiul legii. Garanția legală este responsabilitatea vânzătorului, la fel, în temeiul legii.

Ce se întâmplă dacă bunul se defectează sau nu respectă specificațiile

Aveți dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a prețului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificațiile.

Ca regulă, inițial, puteți alege între reparare și înlocuire, dar vânzătorul se poate opune măsurii alese dacă are costuri mai mari pentru punerea în practică a acesteia în comparație cu cealaltă. De aceea, în practică, repararea este de regulă prima măsură care se ia pentru a asigura funcționalitatea produsului.

Repararea produsului sau înlocuirea acestuia se face în termen de 15 zile calendaristice din momentul în care ați informat vânzătorul asupra problemei.

Vânzătorul trebuie să preia bunul înlocuit pe cheltuiala proprie.

Retail.ro /  Retail.ro /  Știri și Noutăți /  Întrebări și răspunsuri de la ANPC pentru perioadele de reduceri. La ce să fim atenți