Lectură de 7 minute

31 Mar 2021 - Știri și Noutăți

Francize în retail și food service: oportunități de business în România în 2021

Angela Alexandru

Abonează-te pe  

Afacerile bazate pe francize se pot dovedi o alegere inspirată chiar și în vremuri de criză, așa cum a fost pandemia, care a încercat din toate punctele business-urile, mai ales financiar. În România există mai multe businessuri în retail și în zona de food service care permit francizarea. Ce presupune acest proces și câteva exemple din domeniu, aflați în materialul de mai jos. 

Un business vine la pachet cu diverse provocări din variate motive, fie ele operaționale, administrative sau de promovare, indiferent că este vorba despre cineva aflat la început de drum sau despre cineva care știe deja tot ce implică o afacere. Să începi un business în sistem de franciză pare complicat acum, în era pandemiei, când tot mai multe sectoare sunt afectate de restricțiile autorităților, de migrarea în online sau de închiderile succesive.

Cu toate acestea, încă există în anumite sectoare oportunități de afaceri ce se pot dovedi ofertante. Deși ca oricare afacere implică riscuri, în cazul unei francize ai o anumită garanție mai ales dacă sunt luate în considerare facilitățile și sprijinul acordate de francizor.

Într-un an în care încă sunt resimțite efectele pandemiei de coronavirus, încă sunt domenii posibile pentru dezvoltarea afacerilor în sistem de francize. Printre cele mai importante domenii de activitate ofertante în contextul crizei economice sunt francize cu prețuri care încep de la 15.000 de euro și pot ajunge la 200.000 de euro, notează start-up.ro. Cert este că există francize ieftine și profitabile în 2021.

Printre sectoarele care au potențial de creștere se numără cele din industriile de health&beauty, serviciile de educație pentru copii, francizele de servicii profesionale, din sectorul alimentar, cele din retail specializat și nișat, serviciile profesionale de curățenie, cele cu servicii premiul pentru detailing de mașini. Toate acestea au în comun ideea de adaptare și de a răspunde la cerințele consumatorului care și-a schimbat comportamentul. “Contracția anumitor segmente de activitate a determinat companiile să se uită la piețe noi”, notează aceeași sursă. Iată câteva exemple de francize, mai jos.

Francize în retail în 2021

Fracizia LaDoiPași se poate deschide în diverse locații unde există comunități cu nevoie de un magazin alimentar – fie sat sau cartier - în acest caz existând libertate în administrarea afacerii. Stocurile, produsele, angajații sunt toate gestionate la alegerea celui care optează pentru un astfel de serviciu. Brandul este operat național de Metro, iar printre beneficiile oferite magazinelor de proximitate se numără susținerea financiară, consultanța în amenajarea spațiului ales dar și traininguri și asistență susținute în primele 3 luni. Totodată există posibilitatea de comenzi și livrare de produse din cadrul retailerul german. În ceea ce privește investițiile, acestea variază în funcție de dimensiunea locației și de necesarul de echipamente, costurile suportate de francizat fiind cuprinse între câteva mii și zeci de mii de euro.

Poți deschide un magazin Gerovital în franciză cu peste 35.000 de euro (raportați la suprafaţa şi locaţia magazinului) prin parteneriat cu Farmec, unul dintre cei mai cunoscuți producători români de cosmetice. Sistemul de franciză este lansat din 2019, iar în acea sumă sunt incluse cheltuielile pentru spațiu (minim 50 mp și poziționare în zone de trafic), pentru amenajare, stocul inițial de marfă, taxa de franciză și suportul pe marketing. Francizatul va oferi consiliere și sprijin pentru toate detaliile care implică deschiderea; mai multe poți afla aici.

Meli Melo Paris activează de peste 20 de ani în România, pe piața de accesorii de modă, unde pune la vânzare bijuterii, pălării, genți, eșarfe, curele, accesorii pentru păr, ochelari de soare, portofele, evantaie, ceasuri de mână, mănuși și altele. Pentru a deschide un magazin în sistem de franciză este cerută o suprafață de lucru de 40-60 mp, o investiție de 50.000-80.000 de euro (în funcție de tipul locației, de condițiile spațiului la preluare etc). Taxa de franciză este achitată o singură dată și este de 5.000 de euro. Mai multe poți afla aici.

Citeste si:
Magazinele nu vor fi închise în weekenduri. Marcel Ciolacu: Nu mai suntem în pandemie
Magazinele nu vor fi închise în weekenduri. Marcel Ciolacu: Nu mai suntem în pandemie

Francize România: cafenele de succes

Unul dintre cele mai mari lanțuri de cafenele și cea mai accesată franciză din România, 5 to go s-a extins alert, într-o perioadă scurtă. De la lansarea din 2015 a ajuns în mai mult orașe - în București, Iași, Constanța, Cluj, Ploiești, Pitești, Craiova, Brăila, Brașov, Sinaia, Rm. Vâlcea, Câmpina, Târgoviște - și a depășit 180 de locații. Conform informațiilor disponibile pe site, investiția globală este cuprinsă între 15.000-20.000 euro, incluzând și taxa de franciză de 4.500 de euro. Contractul este semnat pe 5 ani minim, iar la nivel național sunt vizate orașele cu peste 20.000 de locuitori. Locațiile trebuie să aibă intre 20-50 mp.

TED'S Coffee Co este un lanț de cafenele fondat de Vasile Andreica, cu cele mai multe unități inaugurate în Capitală. Pentru o deschidere în sistem de franciză este necesar un spațiu cu suprafață de circa 40 de metri pătrați. Taxa de intrare diferă în funcție de mărimea și de tipologia locației - între 5.000 și 10.000 euro - notează start-up.ro, care precizează că la aceasta este adăugată taxa de redevență de 4% și 1% costuri de marketing din cifra de afaceri, plus investițiile de amenajare.

Oportunități atipice de francize

Singurul cereal Bar din țară, Cereal Crunch a ajuns în România în 2018. Aceasta poate fi o idee bună de afacere pe timp de pandemie, conceptul magazinului având la bază produse populare - peste 100 de sortimente de cereale, dar și lapte, sucuri, smoothie și cafea. Printre cerințele impuse sunt alegerea unei zone cu peste 100.000 de locuitori, o investiție minimă de 35.000-45.000 euro (cu toate taxele incluse, inclusiv 7.500 euro taxa de franciză), iar suprafața de vânzare să fie intre 40-100 de metri pătrați. Perioada contractului este de 7 ani, iar în ceea ce privește redevențele: 5% taxă lunară și 2,5% contribuția la bugetul de marketing, care se vor aplica la cifra de afaceri.

Spectral este un retailer de mobilă care are deja cinci magazine deschise în sistem de franciză, pentru ca în total, cu magazinele proprii, Spectral Mobila să aibă 12 locații în România, în București, Bârlad, Buzău, Calafat, Călărași, Galați, Pitești, Râmnicu Sărat, Slatina, Slobozia, Târgu Jiu și Tecuci. Conform unui comunicat citat de wall-street.ro, Dan Dodiță, directorul de vânzări al Spectralcom declara că sunt discuții cu mai mulți parteneri pentru noi deschideri de magazine Spectral Mobilă în mai multe orașe din țară, dar și semnări de contracte pentru francize. Cea mai recentă inaugurare a necesitat o investiție de 70.000 de euro.

Prima franciză Used Products a fost deschisă de antreprenorul clujean Alexandru Săsărman în 2018 și este un concept olandez care acum pare tot mai relevant în contextul sustenabilității. Ideea de bază a afacerii este să fie vândute produse noi sau second-hand, dar și să fie făcute schimburi între clienți – de la laptopuri, instrumente muzicale, jocuri, biciclete, instrumente de bricolaj, ceasuri sau telefoane și altele. Un astfel de magazin se poate deschide oriunde în țară, în orașe cu peste 50.000 de locuitori. Asigurate sunt training și transfer de know-how, suport pentru identificarea spațiului necesar, amenajare, marketing local. Costurile de început pot varia în funcție de diverși factori și pot începe de la 40.000-50.000 euro, din care peste 70% vor fi direcționați către amenajarea magazinului și stocul inițial. De asemenea, se vor percepe lunar 4% redevențe din cifra de afaceri și 1% contribuții pentru marketing.

Retail.ro /  Retail.ro /  Știri și Noutăți /  Francize în retail și food service: oportunități de business în România în 2021