Lectură de 4 minute

13 Oct 2022 - Opinii

Timpi mai reduși pentru controlul sanitar veterinar al produselor alimentare: din noiembrie 2022 sistemul TRACES devine obligatoriu și în România

Redacția Retail.ro

Abonează-te pe  

Siguranța alimentelor introduse pe piața din Uniunea Europeană a fost și rămâne o preocupare continuă a Comisiei Europene și a Statelor Membre, o direcție prioritară fiind şi automatizarea și simplificarea controalelor la intrarea pe piață a unor astfel de produse.

Sursa foto: Cosmin Dincă/ EY România

Autori: Cosmin Dincă, Manager, Comerţ Internaţional, EY România & Mihai Petre, Director, Comerţ Internaţional, EY România

Dezvoltat și utilizat în Uniunea Europeană încă din 2004, sistemul TRACES NT (Trade Control and Expert System) este platforma electronică de certificare sanitar-veterinară pentru importurile și exporturile de animale vii și produse alimentare de origine animală/non-animală. În multe dintre statele membre acest sistem se utilizează deja în mod obligatoriu.

În prezent, în România utilizarea sistemului TRACES este opţională pentru controalele sanitar-veterinare obligatorii, o bună parte din aceste formalități realizând-se prin procese manuale, pe hârtie (de exemplu, prin informarea prin fax a punctelor de frontieră a sosirii transporturilor și completarea și semnarea manuală a documentului de intrare a produselor pe care este emisă viza sanitar-veterinară).

Însă, luna noiembrie 2022 vine cu vești bune și pentru acest segment. Potrivit unei Ordonanțe de Urgență emisă de ANSVSA (Autoritatea Naţională Sanitar-Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor) în strânsă legătură cu autoritățile vamale, începând cu aceasta lună toate formalitățile de control sanitar-veterinar al importurilor de alimente destinate consumului uman vor fi realizate obligatoriu prin platforma electronică TRACES.

De exemplu, în cazul unui import de produse alimentare de origine non-animală operatorul economic are obligația să notifice în prealabil punctul de intrare de la frontiera României despre data estimată pentru sosirea transportului precum și natura acestuia. Această notificare se va realiza în mod obligatoriu prin utilizarea sistemului electronic TRACES NT prin care se va obține viza sanitar-veterinară. Practic, documentul de intrare pre-completat de operatorul economic și documentele aferente vor fi transmise către inspectorii sanitari veterinari prin platforma TRACES NT. În urma controalelor efectuate, inspectorii acordă sau resping viza de intrare a produselor pe piața din România tot prin intermediul acestui sistem.

Totodată, acest sistem va favoriza trecerea la un mediu de lucru fără hârtie (paperless), pe baza semnăturii electronice calificate și a sigiliilor electronice. Practic, utilizarea TRACES NT ar trebui să rezulte în timpi mai reduși de procesare a formalităților de control sanitar veterinar la punctele române de frontieră cu beneficii directe pentru importatori.

Ce trebuie să cunoască operatorii economici în prezent este că utilizarea sistemului TRACES NT necesită o autorizație de acces obținută în prealabil de la ANSVSA. Așadar, aceștia mai au timp până la sfârșitul lunii octombrie 2022 să o solicite și să se acomodeze cu noul sistem simplificat de obținere a vizei sanitar veterinare, astfel încât să evite orice întârzieri.
Echipa EY specializată în probleme de comerț internațional poate ghida operatorii vizați în fiecare pas cu privire la utilizarea și implementarea sistemului TRACES NT.

Citeste si:
Festivalul femeii în București, pentru 3 zile: unde va avea loc
Festivalul femeii în București, pentru 3 zile: unde va avea loc

Pentru a marca aniversarea a 30 de ani de activitate continuă în România, s-a lansat programul EY: 30 pentru România, care se va derula pe tot parcursul anului 2022. Vor fi aduse în atenția publică proiecte, personalități și momente care au marcat progresul României în 30 de ani, se vor derula inițiative colaborative de implicare comunitară împreună cu parteneri și colaboratori EY.

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 365.399 de angajați în peste 700 de birouri în 150 de țări și venituri de aproximativ 45,4 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2022. Rețeaua lor este cea mai integrată la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia îi ajută să le ofere clienților servicii prin care să beneficieze de oportunitățile din întreaga lume.

Prezentă în România din anul 1992, EY este liderul de pe piața serviciilor profesionale. Cei peste 900 de angajați din România și Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistență fiscală, juridică, strategie și tranzacții, consultanță către companii multinaționale și locale. Avem birouri în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău. EY România s-a afiliat în 2014 singurei competiții de nivel mondial dedicată antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Câștigătorul ediției locale reprezintă România în finala mondială ce are loc în fiecare an, în luna iunie, la Monte Carlo. În finala mondială se acordă titlul World Entrepreneur Of The Year.

Retail.ro /  Retail.ro /  Opinii /  Timpi mai reduși pentru controlul sanitar veterinar al produselor alimentare: din noiembrie 2022 sistemul TRACES devine obligatoriu și în România