Lectură de 11 minute

20 Mai 2021 - Interviuri și Analize

The Happy Toe, afacerea cu șosete tricotate digital la Cluj care se încăpățânează să producă în România

Anca Olteanu

Abonează-te pe  

The Happy Toe este povestea unor prieteni de 20 de ani care au fondat o afacere cu șosete colorate, prezente pe piață de patru ani. Proiectul românesc, tricotat digital de la Cluj-Napoca, are planuri de viitor aici, nu peste hotare, iar despre ele au vorbit, într-un interviu pentru Retail.ro, fondatorii Ionuț Dâmbu, Sorina și Constantin Bindea.

Ionuț Dâmbu, împreună cu Sorina și Constantin Bindea au deschis la finalul anului 2017 un magazin online cu șoșete colorate, după aproape 12 luni de schițe, planuri și refuzuri din partea fabricilor de a tricota șosete complexe din punctul de vedere al designului și într-o serie foarte mică. Cei trei, legați de o prietenie de 20 de ani, au ales să înceapă o afacere cu șoșete din două motive: este gestionabilă și scalabilă.

„Am identificat nișa șosetelor colorate pentru că noi eram mari amatori și pe atunci nu se prea găseau la noi. Am vrut să construim un brand care să ne aducă satisfacții, să avem un produs palpabil cu care să ne identificăm și noi, să fie creat de noi, nu importat și să avem libertatea creativității din industria pe care am lăsat-o în urmă. Și cel mai important lucru, ne-am dorit ca acest produs să fie realizat în România. Șosetele sunt produse de necesitate ciclică, de care toată lumea are nevoie. Am luat un produs mic și util la care i-am adăugat veselie”, povestesc fondatorii The Happy Toe, într-un interviu pentru Retail.ro.

Toată lumea face de toate

Cei trei antreprenori au experiență în marketing, fotografie, IT și management. Cel mai mult îi ajută cei peste 10 ani în industria IT, mai precis dezvoltarea de jocuri casual pentru copii și jocuri pentru platformele mobile.

„Acum ne ocupăm de absolut toate aspectele afacerii, mai puțin de tricotarea șosetelor. Fiecare e responsabil de câte două-trei posturi, așa că facem de toate: desenele șosetelor (pixel cu pixel), alegerea culorilor și conținutul materialelor, fotografiatul produselor, designul cutiilor, crearea logoului, site, gestionarea magazinului online, administrarea paginilor de social media, campaniile de promovare, suport clienți, recepția șosetelor de la fabrici, pregătirea și expedierea coletelor, chiar și livrări locale în perioadele de vârf. Dacă am uitat ceva, tot noi le facem și pe alea. Am fost de toate, de la fotomodele pentru produsele noastre până la creatori de rime”, mărturisesc cei trei.

Experiența din IT i-a ajutat să optimizeze munca în ceea ce privește designul șosetelor. Modelele de șosete sunt realizate digital, într-o aplicație creată de ei, pentru a avea un preview la ceea ce vor să producă și să aibă o idee mai bună asupra produsului final. În platformă se aleg culorile și se testează diverse combinații până iese designul dorit. Apoi, se face o fișă a șosetei, cu specificații tehnice, se calculează un necesar de fire care trebuie comandate și se dă în producție la fabrică.

Pentru că ziua nu are mai mult de 24 de ore, iar ei își doresc să fie 48, planul este a crește echipa, volumul de muncă impunând noi angajări, dar și noi investiții.

Citeste si:
Fornetti s-a alăturat Munch, aplicația care a salvat aproape 380 de kilograme de mâncare în prima lună de la lansare
Fornetti s-a alăturat Munch, aplicația care a salvat aproape 380 de kilograme de mâncare în prima lună de la lansare

Mica afacere a început cu 15.000 de euro în primul an și a ajuns la o investiție totală de aproximativ 50.000 de euro, la care se adaugă foarte multă muncă în cei patru ani de când au pornit aventura. Pentru a se putea dezvolta cum și-ar dori și pentru a putea avea un flux continuu de stocuri și producție ar mai fi nevoie de încă cel puțin 100.000 de euro.

Colaborarea cu fabricile românești

În prezent, The Happy Toe colaborează cu trei fabrici din România și mai discută cu încă patru, tot din țară, pentru a diversifica gama de produse. Prima fabrică unde s-au produs șosetele clujenilor, în 2017, este Fabrica de ciorapi Elca de la Câmpina, cu o tradiție de peste 100 de ani. A doua unitate cu care au început colaborarea în 2019 este Laboratorul de Șosete, din Craiova. La începutul acestui an, clujenii au adăugat o nouă colaborarea cu fabrica de șosete Adventus de la Aiud, cu o experiență din 1994.

Întrebați cât de greu sau ușor este procesul de producție în România, cei trei recunosc că munca nu este ușoară, iar produsele de calitate, complexe și limitate costă – un concept cu care alte piețe sunt obișnuite, dar mai puțin cea locală.

„Destul de dificil am putea spune. În primul rând pentru că noi ne dorim diversitate mare de produse complexe și cantități mici pe model. Motiv pentru care am primit inițial și multe refuzuri de la fabrici. Cred că nimeni nu realizează de fapt cât e de complex procesul de producție a unei șosete cu model.

Tot procesul durează, de la design/concept, la aprovizionarea cu fire colorate de calitate, care poate dura câteva luni pentru că noi avem nevoie de cantități mai mici de materie primă și uneori firele se vopsesc pe comandă. Desenele complexe cu multe culori pe fiecare șosetă nu le poate face oricine. Sunt pierderi multe și automat crește costul de producție.

Cumva, multe din fabricile de la noi erau obișnuite să facă chestii esențiale, funcționale, ieftine și bune, cel puțin produsele care ajung pe piața din România. Nu pentru că nu ar putea sau nu ar știi să facă altceva, ci pentru că asta se cerea pe piața de la noi. Pentru export mulți fac și altă calitate, dar la alte costuri. Noi am vrut toate astea și în plus să fie și un produs frumos care să aducă bucurie.

După cum se vede sunt și fabrici care pot face asta, pentru că am reușit să avem șosete produse exclusiv în România, iar primii care ne-au spus “da, se poate”, au fost cei de la Câmpina. Putem spune că este una din fabricile din România cu cea mai mare experiență unde se produc șosete minunate pentru multe companii din afară. Între timp și alte fabrici au început să își adapteze procesele de producție și să aibă deschiderea de a produce șosete cu design complex. Costurile diferă în funcție de volum. Volum pe care până acum nu ni l-am permis. Dar cu investiții suplimentare, ne apropiem mai mult de ceea ce ne dorim”, spun Ionuț, Sorina și Constantin.

„Se poate face orice și în România”

Dezavantajele producției locale ni le explică tot cei de la The Happy Toe, care mărturisesc că peste hotare ar scoate un preț mai mic, dar se încăpățânează să crească în România.

„Dezavantajele sunt că producția în România ajunge la un preț dublu pe pereche față de Turcia, de exemplu. Ne-ar fi mult mai simplu să producem cantitate dublă cu același capital. Și totuși am ales calea mai complicată pentru că suntem idealiști. Un alt dezavantaj ar fi că unii mai compară produsele noastre cu ceea ce văd prin supermarketuri unde predomină o altă categorie de produse, cu costuri mult mai mici de producție”, spun cei trei.

Întrebați dacă și-ar muta producție în altă țară, răspunsul este ferm: Categoric nu. Suntem ferm convinși că se poate face orice și în România. Dacă ultimul an ne-a învățat ceva, e că trebuie să fim self sufficient, să învățăm să ne descurcăm în orice situație, să ne ajutam semenii, să cumpărăm cât mai mult local și de la producătorii mici, ca să creștem împreună”.

Logistica din curte

Sediul lor este acasă, în Cluj-Napoca, iar depozitul este în curte, într-un container: „Am auzit noi că toate afacerile de succes au pornit dintr-un garaj, așa că ne-am luat și noi unul”.

În lunile de sezon, octombrie-martie, The Happy Toe are în medie 400 de comenzi lunar pe magazinul online, la care se mai adaugă și comenzi en-gros: corporate, magazine partenere și distribuitori internaționali.

„În primul sezon, am testat scalabilitatea pe partea de promovare și procesare comenzi cu ajutorul Frisbo, centru fulfillment care pregătea comenzile și le expedia. Am făcut campanii scurte de o zi sau două prin care am reușit să avem între 300 și 500 de comenzi pe zi.

În al doilea sezon de vânzări, după unul de pauză, deoarece aveam nou născuți, gemeni, ne-am mutat logistica la noi în curte, într-un container. Am făcut această mutare pentru că am dorit să putem crea mai multă varietate de produse pentru clienți cu ajutorul seturilor de șosete. Am lucrat la capacitate maximă și am reușit sa expediem aproximativ 1.500 de comenzi în lunile octombrie-decembrie.

În ultimul sezon, octombrie 2020 - ianuarie 2021 am rămas tot la noi în curte cu logistica, pentru că am primit foarte multe aprecieri pozitive din partea clienților, ne-am dorit să avem control sporit la partea de ambalare și am dorit să o îmbunătățim și mai mult. Am lucrat din nou la capacitate maximă și am livrat din nou aproximativ 1.500 comenzi. Cam aceasta e capacitatea maximă pe care o putem momentan livra. Pentru acest an ne dorim mult să scalăm partea de logistică ca să putem livra mult mai multe comenzi către clienții noștri”, explică Sorina, Constantin și Ionuț.

Problemele aduse de pandemie

Pandemia le-a răpit celor de la The Happy Toe timpul alocat dezvoltării afacerii. Astfel, au decis să amâne colecția nouă și să rămână cu modelele și stocul pe care le aveau deja.

”2020 trebuia să fie anul în care urma să reîncepem cu forțe proaspete și să continuăm de unde am rămas. Copiii au ajuns în sfârșit la vârsta la care să meargă la creșă/grădiniță și noi am fi avut timp să punem în practică toate planurile și ideile. Dar realitatea a fost alta. Tot anul am jonglat între crescut/îngrijit/educat copii și tot ceea ce ține de afacere (ca mulți alți părinți, de altfel). Uneori am livrat cu copiii după noi, i-am luat cu noi la fabrici, i-am ținut în brațe când aveam convorbiri telefonice cu clienții/colaboratorii.

Apoi a fost incertitudinea, mai ales când toate erau împărțite în chestii esențiale și neesențiale. Continui să investești timp, energie și resurse în ceva incert? Dar până la urmă esențialul e diferit pentru fiecare din noi - suntem ființe diferite, cu nevoi și vise diferite. Și fiecare ajută cum poate. Noi am simțit că doar continuând pe drumul pe care l-am ales putem face schimbarea mică care începe cu fiecare din noi. Și vrem să fie bine în țara noastră! Pentru noi, pentru copiii noștri. Așa că ne-am concentrat pe ceea ce depinde de noi și cu optimism înainte!

Partea bună a acestei pandemii a fost că oarecum toată planeta a ajuns la pasul molcom al ardelenilor, așa că nu am simțit musai că a fost un mare minus. Parcă și oamenii au devenit mai răbdători și înțelegători. Mulți dintre clienții noștri au devenit mai conștienți de nevoia de a susține producția locală, ceea ce nu poate decât să ne bucure. E important să realizăm importanța acestui lucru. Asta este în primul rând misiunea noastră”, încheie fondatorii The Happy Toe.

Șoșetele lor se găsesc online și în câteva magazine fizice, în puține locații din rețeaua Cărturești și în unele magazine mici independente - boutique stores. Anul 2020 s-a încheiat cu o cifra de afaceri de aproximativ 300.000 lei, iar pentru 2021, compania estimează peste 500.000 lei.

Pentru anul acesta, planul este să aibă un flux continuu de stocuri, o gamă și mai diversificată de produse și fabrici partenere care să producă acest stoc la nivelul de calitate pe care îl doresc. Apoi, vor să își eficientizeze costurile de promovare, să scadă prețurile șosetelor și să extindă lista de magazine partenere și distribuitori la nivel național.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  The Happy Toe, afacerea cu șosete tricotate digital la Cluj care se încăpățânează să producă în România