Lectură de 5 minute

04 Feb 2021 - Interviuri și Analize

Studiu Ipsos: Take-out sau livrare la domiciliu? Cum a influențat pandemia obiceiurile de cumpărare și ritualurile de mâncat în oraș

Andra Imbrea

Abonează-te pe  

63% dintre consumatori declară că au mâncat mai rar la restaurante locale, iar 43% au făcut cumpărături online mai des decât înainte de pandemie, arată un nou studiu Ipsos care a acoperit 28 de țări. Pe pe altă parte, nivelul de interes față de achiziționarea produselor locale (de la fermieri, producători, companii sau restaurante locale) nu s-a schimbat în această perioadă.

La nivel mondial, 63% dintre consumatori afirmă că frecventează restaurantele mici sau locale mai rar decât înainte de pandemie. Există însă diferențe notabile la nivel de regiune sau continent.

Mâncăm mai puțin în afara casei, însă recurgem mai mult la comenzi online

America Latină (79%) și America de Nord (68%) se confruntă cu un declin în privința frecvenței de vizitare a restaurantelor mici sau locale, spre deosebire de Asia-Pacific, unde doar jumătate dintre consumatori (54%) se încadrează în această situație. Ilustrativ este cazul Japoniei, unde doar 44 dintre consumatori au redus frecventarea restaurantelor locale.

În Europa, deși într-o măsură mai mică față de alte regiuni, pandemia a afectat industria HoReCa locală cu precădere în țări precum Turcia (72%), Olanda (69%) sau Marea Britanie (65%). La polul opus se situează Ungaria sau Polonia, unde mai puțin de 50% dintre consumatori se arată afectați de criza actuală în privința frecventării restaurantelor mici sau locale.

Frecvența de vizitare a restaurantelor locale a cunoscut o scădere mai mare în rândul femeilor (66% față de 59% în rândul bărbaților) sau a consumatorilor în vârstă (68% pentru segmentul 50-74 ani, față de 57% în rândul celor cu vârsta sub 35 ani).

Poate te interesează și: Studiu Ipsos: Oamenii s-au îngrășat cu 6 kg, în medie, în pandemie

În paralel, a crescut interesul față de opțiunile de tip take-out (consum în afara restaurantului/ mâncare la pachet) sau livrare la domiciliu. La nivel mondial, 23% dintre consumatori declară că au recurs mai des la aceste soluții de la restaurante mici sau locale, iar 45% spun că obiceiurile lor în privința comenzilor de mâncare nu au fost afectate de pandemie.

În acele regiuni sau țări în care consumatorii au mers mai rar la restaurante mici sau locale se înregistrează niveluri peste medie ale interesului față de servicii de tip take-out sau livrare la domiciliu. Acest lucru indică faptul că deși restricțiile locale au afectat ritualurile privind masa în oraș, mulți consumatori susțin industria HoReCa locală continuând să plaseze comenzi la restaurante.

Citeste si:
SAMEDAY se extinde cu până la 8.500 de puncte de livrare 
SAMEDAY se extinde cu până la 8.500 de puncte de livrare 

America Latină și America de Nord au cunoscut cea mai mare dezvoltare a acestor servicii - 3 din 10 consumatori declară că au recurs mai des la take-out sau livrarea mâncării la domiciliu de la restaurante locale, prin comparație cu perioada dinaintea pandemiei. Spre deosebire de celelalte regiuni, în Europa se înregistrează cea mai mare pondere a consumatorilor care spun că pandemia nu le-a modificat obiceiurile la acest capitol (53% față de 45% la nivel global) - în special în țări precum Ungaria, Polonia, Suedia sau Germania, cu procente ce variază între 55-61%.

Vezi și: Livrări la domiciliu: aplicații și magazine de unde poți comanda mâncare și alte produse

Pandemia nu a afectat obiceiurile de cumpărare de la magazinele locale

La nivel global, mai bine de jumătate dintre consumatori (54%) afirmă că frecvența de cumpărare din magazinele mici sau locale nu a suferit modificări ca urmare a crizei actuale. Nu par să fi fost influențate nici obiceiurile de cumpărare care vizează produsele locale, de vreme ce 61% dintre cei intervievați spun că achiziționează produse de la fermieri și producători locali la fel ca înainte de pandemie.

În țările din Europa, pandemia pare să fi avut un impact mai redus asupra obiceiurilor de cumpărare din magazine mici sau locale, spre deosebire de alte regiuni. 62% dintre consumatorii europeni spun că achiziționează produse din aceste magazine la fel ca înainte de pandemie (mai ales cei din Germania, Ungaria, Suedia și Polonia). La polul opus se situează Orientul Mijlociu și Africa sau America de Nord, unde circa 40% dintre consumatori, în medie, au mers mai rar la magazinele locale prin comparație cu perioada dinaintea pandemiei.

În privința produselor achiziționate de la fermieri și producători locali, interesul a rămas neschimbat atât în Europa (pentru 69% dintre consumatori - în special cei proveniți din Suedia, Polonia, Germania și Ungaria) cât și în America de Nord (68%).

La nivel global, 4 din 10 consumatori (43%) afirmă că fac cumpărături online mai des decât înainte de pandemie. E de remarcat aici disparitatea la nivelul veniturilor: mai mulți consumatori cu venituri ridicate au recurs mai des la eCommerce, prin comparație cu cei cu venituri reduse (49% față de 37%).

În plus, există diferențe notabile la nivelul diverselor regiuni incluse în studiu. În Europa sau în Asia-Pacific, pandemia nu a modificat obiceiurile față de comerțul online pentru aproape jumătate dintre consumatori. O pondere similară la nivelul respondenților din America de Nord sau America Latină spun însă că au cumpărat produse online mai des decât înainte de pandemie.

Studiul Ipsos a fost realizat online, în perioada 20 noiembrie - 4 decembrie 2020, pe un eșantion de 20.504 respondenți adulți din 28 de țări. Țările participante la studiu sunt: Africa de Sud, Arabia Saudită, Argentina, Australia, Belgia, Brazilia, Canada, Chile, China, Coreea de Sud, Franța, Germania, Hong Kong, India, Italia, Japonia, Malaezia, Marea Britanie, Mexic, Olanda, Peru, Polonia, Rusia, Spania, Statele Unite ale Americii, Suedia, Turcia și Ungaria.

Grupul internaţional de origine franceză Ipsos ocupă locul 3 global în domeniul cercetării de piaţă, este listat la Bursa din Paris şi este prezent în 90 de ţări. Ipsos este cel mai mare grup de cercetare prezent în România, cele trei companii - Ipsos România, Ipsos Interactive Services şi Ipsos Digital - având împreună peste 1.000 de angajaţi.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Studiu Ipsos: Take-out sau livrare la domiciliu? Cum a influențat pandemia obiceiurile de cumpărare și ritualurile de mâncat în oraș