Lectură de 3 minute

24 Mai 2022 - Interviuri și Analize

Studiu Reveal Marketing Research: Teama de inflație îi determină pe români să consume mai puțin

Anca Olteanu

Abonează-te pe  

Circa 58% dintre români consideră că reducerea consumului este cea mai la îndemână soluție pentru a combate dificultățile financiare generate de inflație, în contextul în care în luna aprilie, rata inflației a atins un nivel record de 13,8%, depășind prognoza de inflație proiectată de Banca Națională a României (BNR) pentru anul 2022.

Circa 42% dintre românii din mediul urban declară că sunt informați sau foarte informați cu privire la fenomenul inflației, potrivit unui studiu realizat de Reveal Marketing Research. Categoriile de persoane care se consideră mai puțin informate despre acest subiect sunt femeile (35%), persoanele sub 35 de ani (34%) și cele cu venituri mici (35%). Mai mult, 72% dintre respondenți consideră că nivelul inflației din România este mai mare decât cel din alte țări, într-o mai mare măsură persoanele peste 45 de ani (88%) și cele cu venituri ridicate (80%).

Alimentele, combustibilul și utilitățile sunt categoriile de produse cele mai afectate de inflație.

Creșterile mari ale cheltuielilor necesare satisfacerii nevoilor de bază sunt cele mai resimțite consecințe ale inflației. Astfel, românii intervievați declară că cele mai afectate de scumpiri categorii de produse sunt alimentele (77%), combustibilul (77%) și utilitățile (electricitate, gaz etc.) (70%). Acestea se află la o distanță semnificativă de valoarea față de următoarea categorie de produse măsurate, materialele de construcții, care a înregistrat un scor de 17%.

Reducerea consumului este considerată a fi cea mai potrivită soluție pentru a face față provocărilor financiare cauzate de inflație.

6 din 10 respondenți consideră că reducerea consumului ar putea rezolva problema inflației, în măsuri semnificativ mai mari bărbații (63%), persoanele peste 55 de ani (71%), dar și cele cu venituri ridicate (65%).

O altă potențială soluție pentru combaterea efectelor inflației este cererea unei măriri de salariu, 42% dintre românii din mediul urban preferând și această opțiune.
Tinerii între 18-24 de ani sunt cei mai puțin dispuși să își schimbe stilul de viață și să își modifice obiceiurile de consum (53%), aceștia preferând în mai mare măsură cererea unei măriri de salariu (58%).

Mai mult decât atât, un sfert dintre români iau în considerare și emigrarea pentru a face față provocărilor economice aduse de inflație, alternativă menționată în mai mare măsură de persoanele cu venituri mici.

Citeste si:
Studiu: Cum ar proceda românii dacă supermarketurile și hypermarketurile ar fi închise în weekend?
Studiu: Cum ar proceda românii dacă supermarketurile și hypermarketurile ar fi închise în weekend?

Nemulțumirea și neîncrederea în instituțiile statului iau amploare și îi determină pe 67% dintre respondenți să considere guvernul ca fiind responsabil pentru nivelul inflației din România. Această atitudine ostilă este vizibilă într-o măsură semnificativ mai mare în cazul persoanelor de peste 45 de ani (77%).

Situațiile de conflict sau război sunt considerate, de asemenea, cauze ale nivelului inflației (60%), semnalate într-o măsură mai mare de persoanele cu venituri ridicate (70%).

Următoarele două poziții sunt ocupate de pandemie (42%) și de marile corporații (31%), acestea fiind menționate în mai mare măsură de către tinerii între 18 și 24 de ani.

Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 20-26 aprilie 2022 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta de peste 18 ani, din mediul urban, utilizatori de internet. Mărimea eșantionului a fost de 1.005 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development.

Sursa foto: Unsplash

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Studiu Reveal Marketing Research: Teama de inflație îi determină pe români să consume mai puțin