Lectură de 3 minute

20 Dec 2021 - Interviuri și Analize

Studiu: Cheltuielile de sărbători revin pe creștere în 2021, iar 68% dintre consumatori se așteaptă la scumpiri în acest sezon

Anca Olteanu

Abonează-te pe  

Cheltuielile de sărbători revin pe creÈ™tere anul acesta, cu un avans de 5% comparativ cu 2020, după un declin de 7% anul trecut, dar 68% dintre consumatori se aÈ™teaptă la preÈ›uri mai mari față de sezonul precedent, potrivit studiului Deloitte Holiday Retail Survey 2021. La rândul lor, o treime dintre comercianÈ›ii participanÈ›i la studiu mizează pe o creÈ™tere de două cifre a comenzilor de sărbători, în timp ce 43% estimează majorări sub 10%.

Anul acesta sumele alocate cheltuielilor de sărbători se vor ridica, în medie, la 1.463 de dolari de persoană, în creÈ™tere de la 1.387 de dolari în 2020, evoluÈ›ie bazată în mare parte pe comportamentul persoanelor cu venituri ridicate. În acelaÈ™i timp, 73% dintre comercianÈ›i mizează pe cheltuieli mai mari sau mult mai mari în acest sezon.

Pe de altă parte, 39% dintre consumatori pun suplimentarea sumelor pentru cheltuielile de sărbători pe seama creÈ™terii preÈ›urilor. Dintre cei care spun că vor cheltui mai puÈ›in anul acesta, 50% dau vina pe scumpirea alimentelor. Totodată, jumătate dintre comercianÈ›ii participanÈ›i la studiu admit că produsele vor fi mai scumpe anul acesta, iar promoÈ›iile nu vor fi atât de ample încât să anuleze avansul preÈ›urilor.

În schimb, 78% dintre participanÈ›i afirmă că situaÈ›ia lor financiară a rămas stabilă sau s-a îmbunătățit față de anul trecut, iar 67% estimează că ritmul economiei va accelera în 2022 sau se va menÈ›ine la acelaÈ™i nivel ca în 2021.

„Îmbunătățirea percepÈ›iei consumatorilor cu privire la siguranÈ›a sanitară a determinat creÈ™terea încrederii în perspectivele economice È™i în evoluÈ›ia situaÈ›iei financiare personale, cu impact pozitiv asupra obiceiurilor de consum specifice sărbătorilor. Cu toate acestea, cumpărătorii conÈ™tientizează trendul inflaÈ›ionist care se manifestă la nivel global È™i rămân prudenÈ›i în privinÈ›a cheltuielilor. Spre exemplu, în zona euro, ponderea cetățenilor care estimează o inflaÈ›ie mai mare în 2021 față de 2020 este de 67%, cea mai ridicată din 2008 până în prezent, potrivit unui Eurobarometru publicat recent. În România, BNR estimează o inflaÈ›ie de 7,5% pentru anul acesta È™i de 5,6% pentru finalul lui 2022”, a declarat Raluca Bâldea, partener Servicii Fiscale, Deloitte România, È™i Liderul industriei de retail È™i bunuri de larg consum.

Mai puțini cumpărători evită ieșirile la magazin

Temperarea temerilor cu privire la riscul de îmbolnăvire îi motivează pe unii consumatori să iasă mai mult pentru cumpărături sau în alte scopuri. Procentul celor care evită ieÈ™irile a scăzut la 40%, de la 51% în 2020, aspect care a determinat creÈ™terea cheltuielilor destinate diverselor activități cu 15%.

TotuÈ™i, anumite tendinÈ›e accentuate în timpul pandemiei se menÈ›in. InteracÈ›iunea cu platformele digitale rămâne ridicată - peste 60% din cheltuieli vor fi realizate online anul acesta. În acelaÈ™i timp, 40% dintre comercianÈ›i estimează o creÈ™tere de două cifre a vânzărilor realizate prin intermediul canalului digital.

Importanța reducerilor

Pentru 60% dintre consumatori, principalul criteriu în alegerea unui comerciant este reprezentat de amploarea reducerilor acordate, dar creÈ™terea preÈ›urilor È™i scăderea numărului de promoÈ›ii ar putea să diminueze impactul ofertelor, arată studiul. Mai mult de jumătate dintre comercianÈ›i (57%) estimează că activitatea promoÈ›ională va rămâne constantă sau se va reduce în acest an față de 2020.

Citeste si:
S-a deschis încă un mall în România: peste 100 de milioane de euro investiți în noul centru comercial 
S-a deschis încă un mall în România: peste 100 de milioane de euro investiți în noul centru comercial 

Studiul Deloitte a fost realizat pe baza unui sondaj la care au participat peste 4.300 de consumatori din SUA È™i 30 de directori din companii de retail care au, în proporÈ›ie de 90%, venituri anuale de peste un miliard de dolari.

Deloitte furnizează la nivel global servicii de audit, consultanță, servicii juridice, consultanță financiară și managementul riscului, servicii de consultanță fiscală și alte servicii adiacente către clienți din sectorul public și privat provenind din industrii variate.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri È™i Analize /  Studiu: Cheltuielile de sărbători revin pe creÈ™tere în 2021, iar 68% dintre consumatori se aÈ™teaptă la scumpiri în acest sezon