Lectură de 6 minute

16 Jun 2021 - Interviuri și Analize

Digitalizarea în retailul din 2021: trenduri și investiții în industria lovită de pandemie

Redacția Retail.ro

Pandemia a accelerat modernizarea și digitalizarea marilor retaileri, care au fost nevoiți să se adapteze și să gândească cât mai eficient mediul online pe care îl construiesc în jurul afacerii lor. Cu diverse instrumente tehnologice la dispoziție, companiile prognozează acum cererea, monitorizează competiția și elimină din ce în ce mai multe greșelile umane din procesele zilnice. Marian Sîmpetru (eSolutions), Edvin Abdulachim (Altex) și Corina Cimpoca (MKOR) au explicat, în cadrul webinarului retailTalks, organizat de Retail.ro, ce s-a schimbat în ultima perioadă pentru companii și ce urmează în industrie.

Procesele de digitalizare s-au intensificat în perioada pandemiei de coronavirus, când tot mai mulți retaileri s-au văzut nevoiți să își mute serviciile în online, să le eficientizeze și să se adapteze la noul context.

„Adevărul este că digitalizarea a fost tot timpul o preocupare a retailerilor. Noi observăm că există o intensificare a acestui proces. Digitalizarea nu înseamnă doar trecerea unor procese în online, așa cum este adesea greșit interpretat.

Sunt foarte multe procese care pot fi îmbunătățite prin digitalizare, inclusiv aprovizionarea sau intervenția algoritmilor de inteligență artificială în predicția vânzărilor și a cererii, ca în spate să poți să unești cu toate procesele de aprovizionare. Este evident că odată cu pandemia preocupările au crescut, bugetele au crescut și în funcție de maturitatea retailerului s-a văzut și în investiția din ultima perioadă'', a declarat Marian Sîmpetru, managing partner al eSolutions, în cadrul webinarului „Digitalizarea în retailul din 2021”.

Altex investește 20 de milioane de euro în magazine

Recent, Altex România a anunțat că modernizează şi tehnologizează întreaga reţea de magazine, urmând să investească 1 milion de euro în unitățile din incinta Centrului Comercial Colosseum şi din Braşov.

Citeste si:
Nestlé explorează potențialul cărnii produse în laborator, alături de start-upul Future Meat Technologies

Până la finalul anului, retailerul electro-IT va moderniza cel puțin 10 magazine și va deschide cinci-șase unități noi, bugetul estimativ pentru modificări și noile implementări de anul acesta ridicându-se la 20 de milioane de euro.

„Etichetele electronice și display-urile digitale sunt, de fapt, ceea ce vede clientul. Practic, strategia noastră de tip omnichannel și ideea de a avea clientul în centrul atenției ne-au făcut să digitalizăm cât mai mult spațiul în care clientul vine fizic, în speță magazinele de electro-IT. Etichetele electronice au în spate un soft care actualizează în timp real prețurile și nu există erori umane.

În afară de etichete și display-uri digitale, mai avem sistemul de aprovizionare, care este de tip automat, care are la bază istoricul de vânzări și prognoza de vânzări care ar trebui să conțină atât trendurile pieței, cât și diverse sezonalități. Unul dintre serviciile importante este cel de disponibilitate a produsului”, a explicat Edvin Abdulachim, directorul comercial al Altex.

Altex lansează propriul marketplace

Până la finalul acestui an, Altex va lansa o aplicație pentru telefonul mobil care va avea toate funcționalitățile omnichannel, iar în curând va lansa și propriul marketplace.

Citeste si:
Spectralcom își schimbă denumirea în Spectral Mobila, primul pas spre o eventuală listare la bursă

,,Platforma Markeplace a Altex este în lucru. Este nevoie de o atenție deosebită pentru că oamenii asociază de multe ori platforma cu brandul și atunci trebuie să oferi aceleași servicii pentru platformă ca cele pe care le oferi pentru brand, altfel poate deveni un deserviciu pentru brandul inițial’’, a mai precizat Edvin Abdulachim în cadrul retailTalks, fără să ofere și o dată finală la care proiectul va fi gata.

Trenduri în digitalizarea din retail

Investițiile în digitalizare vor continua, pentru că marile companii privesc, acum, tehnologia ca pe un „must have”, aceasta nu mai este doar „nice to have”, așa cum obișnuia să fie în urmă cu câțiva ani.

„Cred că o să crească orice produs și serviciu care include o componentă de machine learning, AI, zona de big data, capacitatea de a procesa tot mai multe date. Aceasta este o tendință tot mai ușor vizibilă. Evident, în România, adopția se face cu un anumit ecart față de ce vedem noi în Germania. Dar, dacă se întâmplă în Germania, aproape întotdeauna vine și în România. 

Toate serviciile din zona de analiză și management de prețuri, analiză a competitiției, toate acestea sunt integrate și valorizate de serviciile de data science pe care noi le oferim și pentru care a crescut foarte mult interesul în ultima vreme”, a mai explicat Sîmpetru. 

Creșterea online-ului în rândul consumatorilor

MKOR Consulting a prezentat în premieră date din primul studiu în timp real din țara noastră, cu privire la comportamentele de consum ale clienților în perioada pandemiei. Datele prezentate au fost colectate online în luna mai a acestui an, pe un eșantion simplu aleator de 689 de respondenți. 

„În piața IT&C o pondere importantă o au telefoanele, tabletele și ceasurile smart. Se poate observa o preferință între online și offline în rândul consumatorilor de IT&C. Astfel, 55% dintre respondeți preferă online-ul, 41% preferă partea offline și 4% optează pentru omnichannel, iar online-ul a crescut față de luna anterioară. Magazinele specializate din centrele comerciale se află pe primul loc în preferințele consumatorilor, la fel și magazinele specializate, în special datorită convenienței și accesibilității acestora”, a menționat Corina Cimpoca, fondatoarea MKOR Consulting. 

În ceea ce privește cumpărătura medie, în mediul online, suma este 1.729 de lei, în scădere față de luna anterioară. Potrivit studiului, 7% dintre cumpărători returnează produsele IT&C. „Retururile nu mai reprezintă un indice al lipsei de satisfacție, ci pur și simplu a devenit un lucru normal, face parte din experiența consumatorului”, a mai precizat fondatoarea MKOR.

Studiul este disponibil pe 7 industrii (IT&C, Electronice și Electrocasnice, Home & Deco, DYI, Fashion, Personal Care, Bijuterii) și urmează încă 5 în 2021 (Servicii Medicale, Servicii Financiare, Produse pentru Copii, Articole Sportive, Birotică și Papetărie). 

Studiul este disponibil instant, la un cost de 10 ori mai mic față un studiu custom, pe bază de acces lunar. Datele sunt vizualizate într-un dashboard interactiv, accesibil online. Cei interesați se pot înscrie la un demo gratuit cu un consultant MKOR, pe o industrie la alegere dintre dashboardurile disponibile.

Urmărește integral webinarul retailTalks pentru a afla mai multe insighturi utile și informații noi de la invitați.

Webinarul retailTalks: Digitalizarea în retailul din 2021, organizat de Retail.ro în platforma IC Events, a fost susținut de eSolutions și Altex.

 

Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Digitalizarea în retailul din 2021: trenduri și investiții în industria lovită de pandemie