Lectură de 5 minute

05 Apr 2021 - Opinii

Impactul pozitiv al tehnologiei în retail: automatizarea prețurilor, analiza competiției și prognoza vânzărilor

Abonează-te pe  

Tehnologia a devenit indispensabilă pentru buna funcționare a business-urilor și aceasta se aplică și în retail. Tendința de translatare a activității în online, acolo unde suntem cu toții acum, a fost, în mod cert, accelerată odată cu debutul pandemiei. Aproximativ toate procesele s-au transformat în direcția aceasta și ceea ce probabil urma să se întâmple spre sfârșitul decadei, deja ni se întâmplă acum.

Opinie scrisă de Marian Sîmpetru, Managing Partner eSolutions.

Dezvoltând produse pentru retail încă din 2007, atât pentru jucători din România, cât și din Germania, la eSolutions am avut mereu oglinda exactă a cererii și, am putut, prin comparație, să evaluăm potențialul local. Este o realitate că încă suntem cu câțiva ani în urmă față de restul Europei, cu mici excepții, desigur, dar se poate observa un anumit grad de apetență pentru inovație și deschiderea pentru investiții în acest moment în România. Ceea ce mi se pare încurajator este că în ultimul an au fost semne pozitive și un interes în creștere din partea retailerilor pentru zona de digitalizare - de la dorința de a dezvolta soluții de monitorizare a competiției până la startul în implementarea unor platforme complexe de big data.

Noi înșine avem câteva astfel de proiecte extinse în desfășurare. Nevoia resimțită dinspre consumator pentru adopția soluțiilor digitale și noilor tehnologii a fost, în mod cert, în primul rând dictată de contextul pandemic. Unii jucători puternici au avut în strategia din ultimii ani astfel de adopții, dar deciziile importante au fost luate sub conștientizarea faptului că tehnologia nu mai este “nice to have”, ci vitală pentru viitorul lor, că face diferența dintre profit și pierdere și dintre cotele de piață ale celor care investesc față de restul jucătorilor.

Dincolo de tendința evidentă de accelerare a adopției tehnologiei, din ceea ce observăm, foarte vizibil este trend-ul de a activa omni-channel, oferindu-i consumatorului, practic, un mix de canale și metode de accesare (atât prezență fizică, cât și online, de exemplu). Se adaugă livrările de proximitate. Și, nu în ultimul rând, adopția unei strategii bazate pe date (data science, analize în timp real etc.) în toate companiile din retail.

Dacă este să punctez beneficiile principale pentru retail ale tehnologiei, aș aminti despre impactul pozitiv al soluțiilor bazate pe inteligență artificială, prin care se poate optimiza activitatea din orice tip de magazin sau rețea de magazine, conducând la creșterea profitului și diminuarea costurilor operaționale. Noi, în implementările pe care le-am avut și le avem la retailerii mari, am dezvoltat o suită de produse de tip SaaS, bazate pe algoritmi de inteligență artificială și machine learning, care rezolvă provocări ale industriei, precum: automatizarea prețurilor, analiza concurenței, predicții de vânzări sau recomandări de cumpărare. Voi oferi detalii pe fiecare categorie de serviciu:

Automatizarea prețurilor

Având în vedere complexitatea procesului de stabilire a prețurilor, o soluție care calculează, automat, milioane de prețuri zilnic, pentru a recomanda prețurile optime, în funcție de diverși parametri și factori, susține departamentul de pricing prin: recomandarea prețurilor optime, în funcție de multiple atribute ale produsului și/sau prețurile competiției; implementarea politicilor de prețuri, bazate pe reguli de calcul și obiective de business; simularea diverselor scenarii de stabilire a prețurilor și estimarea impactului modificărilor de preț; analiza și raportarea datelor, pentru a facilita procesul de luare a deciziilor; economii importante de timp și costuri.

Citeste si:
Packeta România a livrat peste 7,5 milioane de colete în 2023. Compania va extinde rețeaua de puncte pick-up  
Packeta România a livrat peste 7,5 milioane de colete în 2023. Compania va extinde rețeaua de puncte pick-up  

Analiza competiției

Un instrument pentru analiza și monitorizarea prețurilor, serviciilor sau produselor pe piață, care oferă o gamă variată de informații legate de competitorii din mediul online, ajută retailerii să reacționeze la schimbările pieței mai rapid și mai eficient. Implementarea unei astfel de soluții simplifică procesul de analiză a competiției, permițând urmărirea prețurilor competitorilor în funcție de produse, categorii sau mărci specifice, facilitând înțelegerea poziției fiecărui concurent și identificarea celei mai bune poziționări pe piață pentru produsele proprii.

Algoritmii de matching de înaltă performanță efectuează maparea și validarea produselor pe baza unei varietăți de câmpuri (nume, marcă, alte caracteristici specifice), permițând compararea produselor din portofoliul propriu cu cele ale concurenților. Astfel, se pot obține instant informații de piață, prezentate într-un mod intuitiv și ușor de utilizat, pentru a înțelege evoluția pieței pentru un anumit produs sau categorie, identificarea de tipare în strategia concurenților, identificarea tendințelor de stabilire a prețurilor, sau a poziționării pe piață. Toate informațiile relevante pot fi analizate pentru a lua decizii strategice, bazate pe date.

Prognozarea vânzărilor

O aplicație software de prognozare a cererii, care înglobează algoritmi de inteligență artificială și machine learning adaugă claritate în procesele de vânzări, oferind vizibilitate asupra datelor departamentelor de vânzări, operațiuni și aprovizionare. O astfel de soluție identifică tipare și prognozează cu precizie cererea pentru un număr foarte mare de articole, pe baza istoricului vânzărilor și a diferitelor atribute, cum ar fi: preț, tipuri de promoții, stoc, alături de factori externi, precum evenimente speciale, sărbători legale, weekend-uri etc.

Una dintre provocările importante din retail este prognozarea cererii pentru eficientizarea aprovizionării. Fără date istorice, aceasta poate părea o misiune imposibilă. Însă, cu ajutorul unor algoritmi speciali, se poate dezvolta o prognoză adecvată pentru articolele noi pe baza profilului produsului, a datelor de vânzări ale articolelor similare din magazin și a istoricului produselor care ar putea înlocui noul produs.

Sistem de recomandări inteligente

Pornind de la experiențele, comportamentele, preferințele și interesele utilizatorilor, un motor de recomandare extrem de precis, bazat pe algoritmi de inteligență artificială, poate genera recomandări inteligente, oferind o experiență personalizată, ce va spori satisfacția clienților, ajutându-i să descopere exact produsele pe care le doresc, sporind angajamentul și retenția.

Retail.ro /  Retail.ro /  Opinii /  Impactul pozitiv al tehnologiei în retail: automatizarea prețurilor, analiza competiției și prognoza vânzărilor