Lectură de 5 minute

27 Sep 2023 - Interviuri și Analize

Raluca Voicu, CEO Franchwise: Franciza nu este un rezultat financiar garantat

Redacția Retail.ro

Abonează-te pe  

Piața de francize și-a continuat creșterea într-un ritm accelerat și în 2023, având în vedere interesul ridicat al românilor pentru deschiderea unei afaceri în regim de franciză. Într-un interviu acordat pentru retail.ro, Raluca Voicu, consultant și membru co-fondator al Franchwise, a vorbit despre avantaje, dezavantaje, dar și despre cele mai atractive domenii pentru un business de acest tip.

 

Sursa foto: Franchwise

Franciza este un drum bătătorit, o rețetă de business deja testată, care vine cu sisteme, cu procese, cu reguli de funcționare și care îți permite ca în maximum șase luni operaționale să ai propriul tău business.

Raluca Voicu, consultant și membru co-fondator al Franchwise

Înainte de a deveni co-fondator al companiei, Raluca Voicu studiat Turism și Limbi Străine, visând să călătorească în toată lumea ca ghid turistic. Spre finalizarea studiilor de licență, a fost sfătuită să opteze pentru un internship. Acolo, spune ea, a învățat „cum e să lucrezi cu fonduri europene, cu banii statului și să n-ai niciun fel de predictibilitate de cum se întâmplă lucrurile”, ceea ce nu i-a plăcut.

Mai târziu, a aplicat pentru un post de business development manager pentru o companie de consultanță. Rolul său era acela de a aduce businessuri din afară, iar primele sale proiecte au fost cele de retail.

Aveam 23 de ani când am adus Fornetti în România, am început cu proiecte mici, pentru că managerul meu de atunci considera că eram prea tânără ca să mă ocup de proiecte de anvergură. Mai târziu, am dezvoltat un departament care a adus în țara noastră branduri internaționale de fashion, precum Hugo Boss, Sprinfield și multe altele. Job-ul meu era, practic, acela de a ajunge la aceste branduri și de a le convinge să vină în România prin intermediul unui partener local.”, a adăugat co-fondatoarea Franchwise.

Cum funcționează Franchwise

Până în prezent, Franchwise a asistat peste 50 de branduri internaționale să intre în România. Totodată, compania lucrează cu circa 60 de concepte românești pe care le pregătesc pentru extinderea în sistem de franciză.

Dacă vorbim despre un business la maturitate care vrea să-și extindă operațiunile, treptat, la nivel național, apoi la nivel internațional, avem un program de pregătire care durează între 5 și 6 luni. Ceea ce facem este, practic, să intrăm inhouse, procedurizăm, apoi sistematizăm business-ul în așa fel încât acesta să poată fi transferat ca și know-how către un alt partener” a explicat antreprenoarea.

Citeste si:
Un nou magazin Spectral Mobilă în sistem de franciză, în România: unde a fost deschis și cât a fost investiția
Un nou magazin Spectral Mobilă în sistem de franciză, în România: unde a fost deschis și cât a fost investiția

Cele mai atractive domenii pentru un business de tip franciză

În perioada ianuarie-martie 2023, cele mai multe francize au fost deschise în București, Brașov, Craiova, Iași, Bacău, Constanța și Timișoara, cu investiții medii între 80.000 euro și 100.000 euro, Franchwise ajungând la un număr total de 300 de deschideri de franciză intermediate, care reprezintă investiții totale de peste 22 de milioane de euro.

Cele mai atractive domenii pentru un business de tip franciză sunt gelateriile, cafenele, simigeriile, magazinele de proximitate, serviciile de consultanță și mentoring de business sau francizele din domeniul panouri fotovoltaice.

Care sunt avantajele și dezavantajele unui business de tip franciză

Alegerea francizării a devenit din ce în ce mai populară în rândul antreprenorilor din România, fiind considerată una dintre metodele preferate pentru a scala afacerea, cu posibilitatea de a înregistra o creștere de până la 10 ori mai mare într-un interval de timp mult mai scurt în comparație cu alte strategii de expansiune.

În privința posibilelor dezavantaje, co-fondatoarea Franchwise a explicat că „franciza nu este un rezultat financiar garantat”.

„Investiția o faci în calitate de partener, iar riscul de business îți aparține în totalitate. Dar, într-adevăr, modul în care tu rulezi o franciză, în comparație cu un start-up, este mult mai protejat, pentru că ai niște sisteme prestabilite. E ca atunci când cumperi o mașină, poți face drive testul înainte. Dacă ai înțeles care-i rolul tău, ți-ai ales împreună cu francizorul o locație bună și a setat corect ce face fiecare în business, sunt șanse slabe să dai greș”, a afirmat aceasta.

În același context, antreprenoarea a mai explicat că nu există siguranța că un business tip franciză va crește 100% garantat.

„O franciză îți ofera mecanismele ca să-ți faci temele înainte și să înțelegi dacă ai găsit business-ul în care tu te regăsești și prin intermediul căruia crezi că poți să ajungi să faci profit. Eu sunt de părere că franciza îți oferă suficiente informații cât să intri într-un business asumat”, a conchis antreprenoarea.

Franchwise este o companie de consultanță care oferă servicii de extindere în domeniul francizelor. Compania a fost fondată de Raluca Voicu împreună cu soțul ei, Paul Voicu, în urmă cu unsprezece ani, iar alături de ei lucrează o echipă de 10 consultanți. De asemenea, cei doi antreprenori și-au extins afacerea și în regional, fiind administrată în sistem de franciză cu un partener local din Cluj.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Raluca Voicu, CEO Franchwise: Franciza nu este un rezultat financiar garantat