Lectură de 12 minute

10 Sep 2021 - Interviuri și Analize

Noah, afacerea cu ceasuri de mână din lemn a doi prieteni din Suceava: „Vrem să intrăm și pe piața din Japonia”

Roxana Vasile

Noah este o afacere cu ceasuri de mână din lemn, lucrate de doi prieteni din Suceava, Ruben Perju si Iosif Harasemiuc, adoptați ulterior de Cluj. Povestea brandului a pornit dintr-o întâmplare și a devenit, în timp, o afacere cu ceasuri unice în România.

Ruben Perju a studiat arhitectura și este pasionat de design-ul de produs, iar în 2012-2013, student fiind la Facultatea de Arhitectură în Cluj-Napoca, a învățat să lucreze cu lemnul, material folosit în arhitectura și design-ul nordic.

,,La un moment dat am primit un ceas de mână de la soția mea, pe care, din păcate, l-am scăpat pe jos și toate elementele de pe cadran au zburat de acolo și s-au dus în spatele cadranului și au blocat tot mecanismul. Și am spus că dacă un brand de ceasuri renumit face un ceas care să se strice atât de repede la un simplu șoc am zis să văd dacă aș putea să îl fac eu bine.

Și având la îndemână niște obiecte din lemn gândite pentru un corp de iluminat, mi-am facut eu pur și simplu ca o ramă de tablou pătrat, mi-am pus cureaua de la ceasul stricat la mână pe ceasul pe care l-am facut eu, n-aveam mecanism, dar am vrut să văd cum arată. Și m-a încântat ideea, mi-a plăcut cum arată și m-am gândit cum ar fi să fac un ceas care să arate bine, să fie din lemn'', își amintește Ruben Perju despre începuturile Noah. 

Ulterior, a hotărât să vorbească și să îi arate lui Iosif ceasul pe care l-a făcut, iar în vacanța de iarnă din acel an s-au întâlnit la Suceava și au început să se gândească la afacerea care urma să fie Noah.

Citeste si:
Planurile Lăptăriei cu Caimac pentru 2022: deschiderea stației de spălare a sticlelor, fabrica de unturi și brânzeturi și export în Germania

,,Iosif fiind inginer la bază este foarte bun pe zona de research și am vrut să ne documentăm să vedem ce presupune. Atunci el s-a documentat, ne-am documentat amândoi și am ajuns la concluzia că se poate. De acolo până să lansăm ceasurile au urmat vreo doi ani și jumătate de schițe, prototipuri, testări și cumpărat utilaje'', povestește Ruben. 

Înscrie-te la conferința anuală retailArena: A Game of The Future și află cele mai noi informații din domeniu, soluții pentru digitalizarea afacerilor și trendurile industriei.

Povestea din spatele Noah

Numele brandului are o însemnătate aparte. Fondatorii căutau un nume care să vină cu o rezonanță internațională, care să arate bine și, totuși, să facă referire la adevărata poveste din spate. Brandul este asociat cu personajul biblic al lui Noe care a ieșit din tiparele clasicului, care a primit inspirație divină și care voia să construiască o arcă deși nu plouase niciodată, astfel încât credea în ceva în care nimeni nu credea.

,,Cumva brandul nostru se asociază foarte mult cu ideea personajului lui Noe, pentru că în țara în care nu există fabrică de ceasuri, nu există neapărat o istorie și nu cunoști pe nimeni care să producă ceas, era o nebunie ce făceam noi și considerăm că ideea este venită de la Dumnezeu. Toată lumea care auzea că vrem să facem ceasuri, nu știa ce să creadă, se gândea în primul rând la ceasuri de perete când se gândeau la lemn.

Citeste si:
ESSA Group: Se adâncește criza de personal pentru retailerii alimentari. Forța de muncă din Sri Lanka, soluția ideală

Produsul nostru, ceasul, face referire la arca lui Noe, pentru că amândouă sunt realizate din lemn, iar ingineria era avansată ca pe vremea lui Noe când a trebuit să aibă noțiuni de inginerie destul de avansate pentru perioada respectivă. Ceasul Noah este rezistent la apă, numele se asociază cu Noe, iar produsul se asociază cu Arca lui Noe'', spune Ruben. 

Logo-ul Noah este un element rotund, compus din trei romburi. Elementul principal de la care pornește ideea brandului este un romb, care face referire la ceva prețios, având în vedere că produsele Noah sunt produse premium. Cele trei romburi formează clasica bărcuță din hârtie din copilărie și fac referire la Arca lui Noe, cele trei triunghiuri de pe cadran formează forma unui copac, fiind conturate de tulpina verticală și duc la ideea că lemnul este piesa de bază a afacerii.

Noah importă lemn din Africa, Asia și America de Sud

Pentru dezvoltarea Noah, Ruben Perju si Iosif Harasemiuc au investit 30.000 de euro, sumă provenită din economii și din împrumuturile de la familie și prieteni. Ulterior, fondatorii au cumpărat un CNC, un aparat cu comandă numerică pentru a produce primele ceasuri Noah și care sculptează în lemn. Din suma totală, fondatorii au investit și în alte aparate tehnice pentru stabilizarea lemnului și aducerea la parametrii optimi, materie primă, lemn și mecanisme. Până în prezent, fondatorii au investit 250.000 de euro în linia de producție și în partea de cercetare și dezvoltare. 

Materia primă, lemnul propriu-zis provine din Madagascar, din Asia, America de Sud, având o densitate și o duritate mai mare față de cea a lemnului din România pentru producția carcasei și a cadranului. Folosesc, însă, lemn din România pentru cutia ceasului.

În plus, fondatorii Noah colaborează cu un partener care le furnizează materia primă din zonele menționate, în cantități mici.

,,Achiziționăm lemnul din surse sigure, care sunt certificate și le colectăm de peste tot, din toate colțurile lumii. Când cumpărăm, spre exemplu, abanos pentru ceasuri, noi vedem poza bucății de lemn din toate unghiurile astfel încât să vedem dacă este coloristica de care avem nevoie, să nu existe crăpături sau să nu fie alte defecțiuni ale lemnului'', explică Ruben. 

Produsele Noah au apărut pentru prima dată expuse în cadrul unui târg, Made in Ro, care a fost organizat în București. Fondatorii afacerii cu ceasuri din lemn s-au prezentat cu produsele originale, în 25 de exemplare, din care au reușit să vândă opt în cele două zile de târg, costul unui ceas fiind de 700 de lei, dar versiunea ceasurilor de acum este mult îmbunătățită

Ulterior participării la târg, Ruben Perju și Iosif Harasemciuc au participat la Cluj-Napoca la Leaders for the Future, un curs cu durata de o săptămână, pentru care au plătit 700 de euro înscrierea. În cadrul cursului, cei doi fondatori au învățat cum să își dezvolte afacerea, pentru ca la final fiecare participant să își susțină public ideea de business în fața unor oameni de afaceri și de investitori și unde au câștigat locul I.

,,Erau peste vreo 30 de aplicanți de business și am susținut afacerea noastră în fața mai multor potențiali investitori, la finalul căreia am primit două sau trei solicitări, iar ofertele au venit mai târziu. Cumva am avut de unde alege și am bătut palma cu Cătălin Chiș, partenerul nostru în afaceri, și a fost un moment oportun pentru ca noi să aducem bani în firmă ca să ne putem dezvolta. Puteam să ne dezvoltăm și fără asta, doar că într-un mod mult mai lent și evident că ne ajută și tot know-how-ul pe care îl aduce Cătălin în afacere'', explică Ruben.

Ceasurile din lemn Noah au ajuns la o gamă variată, iar forma ceasului vine în trei dimensiuni, fiecare dintre acestea putând fi transpusă în peste 100.000 de variațiuni. Noah folosește 15 esențe de lemn la interior, 15 la exterior, 5 tipuri de minutare, 6 sau 7 tipuri de secundare și aproximativ 15 tipuri de curea. 

Canalul principal de vânzare al Noah este online-ul, site-ul brandului unde produsele pot fi realizate personalizat la comandă, prin intermediul unui configurator, după o perioadă în care au încercat integrarea produsului în mall-uri.

,,Am încercat doi ani de zile să fim în Iulius Mall, în Cluj-Napoca, însă ne-am dat seama că nu a avut rezultatele așteptate. Ne-am dat seama că dacă investim banii respectivi în online o să fim mult mai câștigați și este posibil ca rezultatele să fi fost la fel. Mai avem și ceasuri expuse la magazine partenere, cum ar fi Cărturești Carusel din București sau Thai Therapy din Cluj-Napoca, zone unde poți să găsești produse premium sau oameni pe care noi îi targetăm, oameni care au un venit peste mediu și un nivel de educație peste mediu'', precizează Ruben. 

Primele produse Noah au fost realizate într-o mansardă a tatălui unuia dintre fondatori, fiind transformată într-un mic atelier. Însă fondatorii au ales să mute afacerea în Cluj-Napoca în 2016, într-o zonă industrială a Clujului. Fondatorii Noah vor să mute afacerea într-o zonă rurală de lângă Cluj, în viitorul apropiat, pentru a accesa fonduri europene pentru dezvoltare. 

Noah a produs viziere în pandemie

Pandemia a fost resimțită și de fondatorii Noah, având în vedere că este o afacere cu ceasuri premium, iar comportamentul clienților s-a schimbat în perioada pandemică, odată ce vânzările au scăzut. Astfel, Ruben și Iosif au văzut o oportunitate de a se implica în zona socială și și-au pus  la dispoziție know-how-ul, utilajele și echipa pentru a strânge fonduri și pentru a construi o echipă de voluntari. Fondatorii Noah au produs 12.000 de viziere pe care le-au donat spitalelor și cadrelor medicale și pentru câteva luni atelierul Noah s-a transformat într-o extensie a zonei medicale. 

,,În fața atelierului veneau foarte multe salvări și foarte mulți medici care lucrau în spitale și nu aveau deloc echipamente și veneau și stăteau la rând să primească de la noi viziere și cu asta ne-am ocupat. A fost foarte fain că ne-am putut implica și ne-am bucurat că brandul a putut fi relevant și într-un alt mod decât cel de producător de ceasuri.

Am fost afectați, însă, cred că acum pe finalul anului ne revenim. Este posibil ca lunile octombrie și noiembrie o să fie din nou luni în care să fim în cărți. Dar a fost o perioadă de un an de zile în care a trebuit să ne readaptăm să gândim strategii, să găsim soluții pentru ca business-ul să funcționeze'', menționează Ruben Perju. 

Cifra de afaceri a companiei a ajuns la aproximativ 200.000 de euro pentru anul trecut, iar fondatorii au reinvestit tot profitul pe care l-au câștigat în anii de la fondarea brandului. 

Cea mai bună perioadă pentru Noah este noiembrie-decembrie, fiind luna Black Friday și luna cadourilor, când volumul de muncă și de comenzi este foarte mare. Astfel, pe lângă comenzile persoanelor fizice, Noah primește și comenzi corporate, din partea companiilor, care le oferă angajaților. 

,,Chiar acum avem o strategie foarte faină pe care ne focusăm foarte mult și toate eforturile noastre pe zona de vânzări sunt turate pe strategia asta. Astfel, avem ca target să trimitem fiecărei companii în parte, dar direct către owneri sau către o persoană din bordul de conducere o cutie cu ceasul Noah cu logo-ul personalizat pe fața ceasului. Mai nou am introdus această metodă de personalizare, de gravură personalizată și pe spatele cesului și pe cutie pentru că vrem să le arătăm cum ar arăta ceasul Noah cu logo-ul lor pe față'', explică Ruben Perju

Astfel, noiembrie și decembrie sunt cele mai bune luni ale brandului, înregistrând o creștere de 300% comparativ cu o lună clasică. În plus, afacerea cu ceasuri din lemn trimite produse pe toate continentele, o parte din comenzi fiind internaționale, fie din partea românilor stabiliți în alte țări, fie prieteni de-ai lor. 

,,Pentru acest sfârșit de an vrem internaționalizarea brandului''

Noah își propune pentru acest sfârșit de an internaționalizarea brandului și a produsului, în special, în primă fază, în țările vorbitoare de limbă engleză. Fondatorii vor să introducă ceasurile din lemn și pe piața din Japonia, fiind potențial și interes pentru brand. 

,,Suntem în căutare de parteneri, iar site-ul nostru este tradus deja în japoneză, pentru că vrem să intrăm și pe piața din Japonia și există foarte mult potențial și interes și vrem să vedem cum o să arate brandul și produsul nostru în alte țări'', mai spune Ruben Perju. 

Noah funcționează în acest moment cu patru angajați. Compania are planuri pentru anul următor: lansarea a două noi produse și lansarea pe Indiegogo și Quick Starter a unui proiect pentru un model de ceas hibrid, analog, conectat cu telefonul, care măsoară mai mulți parametri. 

,,Noi ca să aducem business-ul la 1,5 milioane de euro cifră de afaceri nu trebuie să ne mărim echipa, pentru că în momentul de față noi putem produce aproximativ de 10 ori mai mult decât vindem acum cu oamenii pe care îi avem. Așadar, este un business norocos din acest punct de vedere, pentru că nu ai nevoie de persoane foarte multe și nici de spații foarte mari pentru că lucrezi niște piese mici. Momentan, firma are 4 angajați. Înainte de pandemie am fost 10 colegi în Noah, în momentul în care aveam și punctul de lucru din Iulius, dar ne-am dat seama că eficiența este mult mai scăzută și am revenit la o echipă compactă care este ok. Oricând poate să crească echipa, adică crește și business-ul'', explică Ruben Perju.

Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Noah, afacerea cu ceasuri de mână din lemn a doi prieteni din Suceava: „Vrem să intrăm și pe piața din Japonia”